چراغ سبز جدید ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

کدخبر: ۵۶۰۲۰۷
ترکیه با اعلام اینکه سوئد و فنلاند گام‌های تازه‌ای برای رفع نگرانی‌های آنکارا برداشته‌اند چراغ سبز جدیدی برای پیوستن این دو کشور به ناتو نشان داد.
چراغ سبز جدید ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ترکیه می‌گوید سوئد و فنلاند در مسیر پیوستن به ناتو گام‌هایی عملی در جهت رفع نگرانی‌های آنکارا برداشته‌اند و این سه کشور جلساتی مشترک برگزار خواهند کرد.

«اسکار استنستورم»، مذاکره‌کننده ارشد سوئد بعد از گفت‌وگوهای سه‌جانبه در این خصوص گفت: «شاهد هستیم که ترکیه اذعان کرده که هم سوئد و هم فنلاند گام‌هایی عملی در جهت این توافق برداشته‌اند که نشانه خوبی است.»

او گفت که سه کشور جلسات بیشتری برگزار خواهند کرد، اما به تاریخ جدیدی برای برگزاری این جلسات اشاره نکرد.

ماه گذشته اعلام شد مذاکرات میان ترکیه، سوئد و فنلاند در خصوص پیوستن این دو کشور حوزه اسکاندیناوری به ناتو به درخواست آنکارا برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد طبق تفاهم سه‌جانبه با ترکیه متعهد شدند که به آنکارا در زمینه تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم کمک و محدودیت‌های بخش دفاعی ترکیه را حذف کنند.

پیشتر، هواداران گروه تروریستی پ ک ک با برگزاری تجمع در استکهلم، بیانیه های اهانت‌آمیزی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صادر کردند و پس از این تحولات، «مصطفی سنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده همتای سوئدی خود به آنکارا را لغو کرد و در همین راستا وکیل اردوغان شکایتی را در این رابطه در دفتر دادستانی ارشد آنکارا مطرح کرد و یک پرونده جنایی در این رابطه تشکیل شد.

«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد نیز پس از آن تصریح کرد که اقدامات پ ک ک، فرایند موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو را دشوارتر می‌کند.

در تاریخ 18 می 2022، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند و اردوغان در آن زمان تأکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ ک ک همکاری دارد اما پس از آن، در پی مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

در پی اظهارات مقام‌های سوئد و فنلاند، اردوغان تأکید کرد که تا زمانیکه دو کشور به تعهدات خود پایبند نباشند، ترکیه از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت نمی‌کند. تا به امروز از 30 کشور عضو ناتو، تنها دو کشور ترکیه و مجارستان، با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید