هشدار جدی به مالکان ساختمان های ناایمن در پایتخت

کدخبر: ۵۶۰۴۰۵
بحث ساختمان های ناایمن در این دوره مدیریت شهری از اهمیت خاصی برخوردار است و بارها مدیران اعلام کرده اند که ایمنی یکی از اولویت هاست.
هشدار جدی به مالکان ساختمان های ناایمن در پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مدت هاست که مدیران شهری و دادستانی با مالکان ساختمان های ناایمن جلسه می گذارند. برخی پای کار آمده و برخی هم توجهی نکردند. مدیر عامل سازمان آتش نشانی می گوید 9 روز دیگر مهلت به اتمام می رسد.

بحث ساختمان های ناایمن در این دوره مدیریت شهری از اهمیت خاصی برخوردار است و بارها مدیران اعلام کرده اند که ایمنی یکی از اولویت هاست.

129 ساختمان در تهران پرخطر بود که به گفته مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در حال حاضر تعداد این ساختمان ها به زیر 100 عدد رسیده است و مالکان برخی از ساختمان های پرخطر پای کار آمده اند.

از 129 ساختمان 9 ساختمان رفع خطر شد/لیست ساختمان های ناایمن باید اعلام شود

البته برخی از مسوولان معتقدند که باید لیست ساختمان های ناایمن معرفی شود و در این زمینه مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران می گوید: ۱۲۹ ساختمان از نظر آتش نشانی ناایمن معرفی شد که بعد از مدتی سازمان آتش نشانی اعلام کرد که ۹ ساختمان از این لیست رفع خطر کردند و از حالت بحرانی خارج شدند.

وی با بیان اینکه از نظر من و براساس قانون شورا و حقوق شهروندی، مردم باید بدانند که کدام ساختمان پرخطر به لحاظ امکان حریق است، گفت: این حقوق اولیه شهروندی است و باید لیست ساختمان های پرخطر منتشر شود. کما اینکه این انتشار سبب ایجاد مطالبه اجتماعی می شود و در نتیجه مالکان را مجاب می کند تا به سمت ایمن سازی ساختمان هایشان بروند. ما در کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران پیگیر انتشار این لیست بودیم و آخرین پیگیری‌ها حاکی از آن است که شهرداری و سازمان آتش نشانی فرصت خواستند تا این لیست معروف به ۱۲۹ ساختمان را پایش و بروز رسانی کنند.

مرجع معرفی  ساختمان های ناایمن کجاست؟

شهردار تهران:  لیست ساختمان‌های ناایمن در اختیار مرجع قضائی است/ بی تردید باید مشکل را حل کنیم

علیرضا زاکانی شهردار تهران می گوید که لیست ساختمان‌های ناایمن در اختیار مرجع قضائی است و مرجع قضائی نیز روی آن احکامی را صادر کرده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بی تردید باید مشکل را حل کنیم گفت: لیست را در اختیار آقای چمران رئیس شورای شهر تهران قرار خواهیم داد تا او تشخیص می‌دهد که چگونه عمل کنند.

وی گفت: اما همانطور که وزیر کشور اعلام کرد نباید التهاب روی التهاب گذاریم حدود ۱۶ هزار واحد مسکونی در مسیر رصد و پایش ۹ گانه هستند که برای اولین بار این اتفاق در حال رخ دادن است.

زاکانی با اشاره به ساختمان‌های ناایمن بیان کرد ۱۲۹ ساختمان ناایمن از حیث آتش نشانی است اما در پایش جدید جدید همه اجزا و عناصر دست به دست یکدیگر داده‌اند و بر اساس چک لیستی ایمنی ایمنی را مورد سنجش قرار می‌دهند در حال حاضر نیز بالغ بر هزار ساختمان را پایش کرده‌اند.

چمران:  اگر دادستانی و وزارت کشور موافق باشند،  اسامی ساختمان های ناایمن  را اعلام خواهیم کرد

بر اساس این گزارش، در حال حاضر دادستانی در خصوص ساختمان های ناایمن ورود کرده و جلسات پی در پی هم برگزار شده و قرار است در صورتی که مالکان پای کار نیایند از منظر قانونی موضوع پیگیری شود چرا که ایمنی خط قرمز است و کسی نباید آن را نادیده بگیرد.مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم می گوید: اگر دادستانی و وزارت کشور موافق باشند،  اسامی ساختمان های ناایمن  را اعلام خواهیم کرد؛ چراکه این نهادها معتقدند بررسی وضعیت ساختمان های ناایمن روال مشخصی دارد که طی می شود و چرا باید مردم را ترساند.

البته در روزهای ابتدایی اسفند وزیر کشور اعلام کرد که طی دستورالعملی به شهرداری ها ابلاغ کردیم که ساختمان های نا ایمن را پس از اینکه شناسایی کردند و طبق روال قانونی پیش بردند، در ایمن سازی این ساختمان ها کوتاهی نکند.

ساختمان های نا ایمن باید بررسی و ارزیابی شوند/وزیر کشور: نباید با اعلام اسامی این ساختمان ها بی جهت وحشت در میان مردم ایجاد کرد

احمد وحیدی گفت: برای بررسی بحران ها در سطح تهران تاکنون چندین جلسه در سطح شهر برگزار شده و شهرداری در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده، اما لیست اقداماتی که باید در تهران انجام شود، متعدد است و کار در چارچوب ستاد بحران شهر تهران دنبال می شود.

 وحیدی در خصوص چرایی عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن گفت: ساختمان های نا ایمن باید بررسی و ارزیابی شوند و سپس روال قانونی درباره این ساختمان ها طی شود. نباید با اعلام اسامی این ساختمان ها بی جهت وحشت در میان مردم ایجاد کرد.

شهرداری تهران حدود 33 هزار ساختمان ناایمن را در تهران پایش کرده است البته ضریب ناایمنی در این ساختمان های متفاوت است و 129 ساختمان پرخطر بود که البته برخی از آنها در حال ایمن سازی است. چند روز پیش ساختمان 153 بهار طعمه حریق شد و یک آتش نشان در این حادثه به شهادت رسید این ساختمان جزو ساختمان های پرخطر نبود اما جزو ساختمان های ناایمن بود.

 9 روز دیگر مهلت مالکان ساختمان های ناایمن تمام می شود/تک تک پرونده ها مورد بررسی قرار می گیرد

قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت ساختمان های ناایمن به خبرنگار فارس گفت: 9 روز دیگر مهلت مالکان ساختمان های ناایمن تمام می شود و بعد از آن دادستانی ورود کرده و بر اساس قانون با آنها برخورد می کند.

وی ادامه داد: تک تک پرونده ها مورد بررسی قرار می گیرد و برای آنها پرونده قضایی تشکیل می شود. تاکید دارم آخر اسقند مهلت مالکان ساختمان های ناایمن به اتمام می رسد.

باید نقشه خطرپذیری شهر تهران تهیه شود. وزارت راه و سازمان نظام مهندس ساختمان باید ملزم شوند که این نقشه را تهیه و در اختیار مدیریت شهری قرار دهند.

قرار است در سال 1402 با مالکان ساختمان های ناایمن که برای ایمن سازی اقدام نکرده اند برخورد شود. در مرحله اول اخطار‌های لازم داده می‌شود و اگر مالک نسبت به این اخطار‌ها بی‌توجهی کند و برای ایمن‌سازی اقدامی نکند در فاز اول انشعاب ساختمان‌ها قطع خواهد شد و در فاز بعدی دادستانی در جایگاه مدعی‌العموم این اختیار قانونی را دارد که برای حفاظت از جان و مال شهروندان وارد شده و این ساختمان‌ها را پلمب کند.

 متاسفانه برخی از مالکان واحدهای ناایمن و پرخطر، ایمن‌سازی ساختمان‌ها برای آنها اولویت ندارد. اولتیماتوم به مالکان داده شده و باید این افراد بدانند که جان مردم از اهمیت خاصی برخوردار است . مدیران با تعیین ضرب‌الاجل و پیگیری مستمر به دنبال این هستند که ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن سرعت بگیرد و دیگر شاهد تکرار حوادث تلخی مانند پلاسکو، سینا اطهر،153 بهار و ... نباشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید