هشدار شدید روسیه به آمریکا/ تحولات خطرناک در راه است

کدخبر: ۵۶۱۶۳۹
سفیر روسیه در واشنگتن به آمریکاییها درباره هرگونه ماجرایی جویی علیه روسیه، هشدار داد وآنرا به مثابه اعلام جنگ علیه بزرگترین قدرت هسته ای دانست.
هشدار شدید روسیه به آمریکا/ تحولات خطرناک در راه است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به آمریکاییها درباره هرگونه ماجرایی جویی علیه روسیه هشدار داد.

تصاویری متفاوت از پوتین هنگام پرواز با هواپیما+ فیلم

وی با انتشار توییتی نوشت: هدف قرار دادن هر هواپیمای روسی در حریم هوایی بین المللی به مثابه اعلام جنگ علیه بزرگترین قدرت هسته‌ای خواهد بود.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که حمله عمدی آمریکا به هواپیمای روسی در حریم هوایی بی طرف، اعلان جنگ آشکار علیه یک قدرت هسته‌ای خواهد بود.

آنتونوف در مورد تهدیدهای برخی از قانونگذاران ایالات متحده بویژه سناتور لیندسی گراهام (راست از کارولینای جنوبی) برای سرنگونی هواپیماهای روسی در حریم هوایی بین المللی در صورت نزدیک شدن به تجهیزات نظامی ایالات متحده به طعنه گفت که تماس‌های برخی قانونگذاران فراتر از عقل سلیم است.

وی ادامه داد: وزارت دفاع فدراسیون روسیه به تفصیل دلایل و رویه اقدامات خلبانان روسی در حادثه دیروز بر فراز دریای سیاه را توضیح داد.

آنتونوف با اشاره به سرنگونی پهپاد MQ-۹ آمریکایی در ۱۴ مارس افزود: برای کسانی که قدرت نگاه عینی به وضعیت را پیدا نکردند تکرار می‌کنم: جنگنده‌های ما با پهپاد آمریکایی تماس نداشتند.

وی افزود: روسیه برای جلوگیری از چنین حوادثی هرکاری را انجام داده است. البته برای پنتاگون شرم آور است که تجهیزات گران قیمت را از دست بدهد.

واکنش آمریکا به سرنگونی پهپاد گرانقیمتش

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اقدام روسیه در رابطه با مزاحمت پهپادهای آمریکایی در دریای سیاه توسط جنگنده‌های روسیه که منجر به سرنگونی پهپاد MQ-9 شد، را «خطرناک، غیرحرفه‌ای و بی‌ملاحظه» خواند.

وی همچنین افزود که مزاحمت‌های از این دست جنگنده‌های روسی «یک اتفاق غیرعادی» نیست اما اقدامی که منجر به سرنگونی پهپاد آمریکایی شود، «بی‌سابقه» بوده است.

کربی با اشاره به اینکه طی هفته‌های اخیر مزاحمت روس‌ها برای پهپادهای آمریکایی بر فراز دریای سیاه صورت گرفته است، گفت: اگر روسیه بخواهد پیامی برای جلوگیری از پرواز پهپادهای آمریکایی بر فراز دریای سیاه بدهد، در این امر موفق نخواهد بود.

وی تصریح کرد: به پرواز و عملیات در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز آب‌های بین‌المللی ادامه خواهیم داد. دریای سیاه متعلق به هیچ ملتی نیست. هر آنچه که لازمه منافع امنیت ملی خود در این بخش از جهان باشد، انجام خواهیم داد.

جنرال اتمیکس ام‌کیو ۹ ریپر؛ پهپادی که پودر شد

ام کیو ۹ ریپر پهپاد شناسایی رزمی مشهور ارتش آمریکا است که طراحی و ساخت آن را کمپانی جنرال اتمیکس به انجام رسانده است.

نخستین نمونه‌های این پهپاد چند ده میلیون دلاری ۲۲ سال پیش به پرواز درآمدند و حالا یکی از این پهپادها در دریای سیاه توسط جنگنده‌های سوخو ۲۷ ارتش روسیه سرنگون شده است.

پهپاد آمریکایی هنگام پرواز روی دریای سیاه در نزدیکی کریمه ساقط شده است. بر اساس روایت منتشر شده ضربه‌ای که جنگنده سوخو ۲۷ ارتش روسیه به پروانه پهپاد زده باعث سرنگون شدن آن شده است.

پهپاد ام‌کیو ۹ در نیروی هوایی آمریکا در رده «هواگردهای خلبان از راه دور» دسته‌بندی می‌شود که نشان‌دهنده کنترل شدن آن‌ها توسط نیروهای مستقر روی زمین است.

هشدار شدیداللحن روسها به آمریکاییها درباره سرنگونی هواپیماهای روس

این پرنده شناسایی تهاجمی نخستین بار در سال ۲۰۰۷ به پرواز درآمد و از آن زمان عملیاتی است. ام‌کیو ۹ نخستین پهپاد ضربتی است که همزمان از قابلیت شناسایی و تجسس در ارتفاع بالا برخوردار است.

با وجود شباهت در طراحی ام کیو ۹ نسبت به پهپاد قدیمی‌تر ام کیو ۱ ابعاد بزرگ‌تری دارد و از توانایی رزمی بالاتری برخوردار است. پیشرانه این پهپاد موتوری توربوپراپ با توان ۹۵۰ اسب بخار است که به پهپاد اجازه می‌دهد تا به حداکثر سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت برسد.

این پرنده ۱۱ متر طول دارد و طول بال‌هایش به ۲۰ متر می‌رسد و می‌تواند تا ۱۷۰۰ کیلوگرم مهمات با خود به آسمان ببرد. ریپر در حالت بارگیری کامل ۱۴ ساعت مداومت پرواز دارد.

کی یف: سرنگونی پهپاد پیامی از جانب پوتین بود

پس از برخورد جنگنده روسی با یک پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه، کییف، روسیه را متهم کرد که در راستای «گسترش» دامنه درگیری در اوکراین و واردکردن دیگر کشورها به آن، تلاش می‌کند.

الکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت اوکراین، در توئیتی نوشت: حادثه سرنگونی پهپاد آمریکایی «ام کی و-۹ ریپر» که روسیه در دریای سیاه رقم زد، حامل پیامی از سوی پوتین با این محتوا است که او برای گسترش دامنه منازعه و واردساختن دیگر طرف‌ها در آن، آمادگی دارد.

پرواز جنگنده‌های آلمانی و انگلیسی در کنار دو هواپیمای روس

فرماندهی نیروی هوایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» هم از پرواز جنگنده‌های آلمانی و بریتانیایی در کنار دو هواپیمای روسی «ایل -۷۸» و «ان -۱۴۸» در حریم هوایی استونی در چارچوب عملیات حمایت از امنیت قلمرو «ناتو» خبر داد که به گزارش «بی بی سی»، نخستین عملیات از این دست به شمار می‌آید.

واکنش لندن چه بود؟

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در واکنش به حادثه بر فراز دریای سیاه، از مسکو خواست به حریم هوایی بین المللی احترام بگذارد. والاس به رویترز گفت: نکته کلیدی در اینجا این است که همه طرف‌های درگیر باید به حریم هوایی بین‌المللی احترام بگذارند و ما از روس‌ها می‌خواهیم این کار را انجام دهند.

والاس گفت: آمریکایی‌ها گفتند که فکر می‌کنند این یک اقدام غیرحرفه‌ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید