نوشیدن قهوه یک بیماری مهلک را از بین می برد!

کدخبر: ۵۶۵۳۹۱
قهوه از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کاهد.
نوشیدن قهوه یک بیماری مهلک را از بین می برد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، از مدت‌ها پیش معلوم شده بود که قهوه از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کاهد اما علت اصلی آن کاملا مشخص نبود. اما بررسی‌های جدید محققان دانشگاه اراسموس روتردام در هلند نشان می‌دهد که قهوه، ویژگی‌های ضدالتهابی دارد و درنتیجه از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کاهد.

بنابه گفته این محققان، دیابت نوع ۲ تاحدی نوعی بیماری التهابی در نظر گرفته می‌شود و وقتی غلظت نشانگرهای التهابی در پلاسما بالا می‌رود، فرد در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌گیرد.

در این بررسی مشخص شده، نوشیدن قهوه سطح هورمون ضدالتهابی آدیپونکتین از هورمون‌های آدیپوکین و همچنین هورمون سیتوکین اینترلوکین-۱۳ افزایش داده و در همان حال از مقدار پروتئین‌های التهاب‌آور واکنشی سی (CRP) و لپتین می‌کاهد و در نتیجه این فعل و انفعالات از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کم می‌شود.

پروتئین واکنشی سی، نوعی نشانگر التهابی است که موجب صدمات درون‌سلولی می‌شود و افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، این عامل التهاب‌آور در بدن خود را تا حد بسیار زیادی ضعیف می‌کنند. بنابه توصیه سازمان غذا و دارو در آمریکا، افراد می‌توانند در روز ۴ تا ۵ فنجان قهوه (کمتر از ۴۰۰ میلی‌لیتر) بنوشند.

این محققان هلندی می‌گویند، تحقیق آنها درباره ارتباط بین مصرف قهوه و کاهش دیابت نوع ۲، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد، اما قهوه، علاوه‌بر کاهش نشانگرهای التهابی، در کاهش مقاومت به انسولین بدن هم موثرست و به همین دلیل می‌تواند جلوی ابتلا به دیابت نوع ۲ را بگیرد.

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، انسولین تولیدشده در لوزالمعده نمی‌تواند قند خون را کنترل کند و مقدار آن به‌طرز خطرناکی افزایش می‌یابد. به این شرایط مقاومت به انسولین گفته می‌شود.

ترکیبات پلی‌فنول قهوه نیز می‌تواند از مقاومت به انسولین و التهاب‌های موجود در بدن بکاهد. درضمن افرادی که نگران مصرف قهوه هستند، می‌توانند از میوه و سبزیجات حاوی پلی‌فنول مانند سیب، مرکبات، توت، انواع لوبیاها و پیاز استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید