سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

رویارویی آذربایجان با ایران اوج گرفت /دیدار مهم وزرای ایران و فرانسه در خاک چین

کدخبر: ۵۶۵۷۹۵
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
رویارویی آذربایجان با ایران اوج گرفت /دیدار مهم وزرای ایران و فرانسه در خاک چین

به گزارش اقتصادنیوز، اقدامات جدید آذربایجان علیه ایران از جمله اخراج دیپلمات های ایرانی از این کشور و اظهارات ائمه جمعه درباره حجاب از خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.  

دیپلمات های ایرانی اخراج شدند، باکو بیانیه داد

روز گذشته، خبری از سوی رسانه های آذربایجان منتشر که حکایت از برداشته شدن پرچم ایران از جلوی سفارتخانه ایران در خیابان بنیاد سرداروف باکو داشت. هنوز چند ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که روزنامه هم میهن نوشت که کارمندان سفارت ایران در باکو خاک آذربایجان را ترک کردند. 

در این میان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه به برخی مواضع، اقدامات و واکنش‌های تند، احساسی و غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان علیه معلمان و دیپلمات های ایرانی موجود در باکو واکنش نشان داد و گفت: «ما این رفتار دولت جمهوری آذربایجان را در تعارض با اصول همسایگی می دانیم.»

همچنین روزگذشته، پارلمان جمهوری آذربایجان از بیانیه نمایندگان مجلس ایران درباره معرفی سفیر توسط باکو در رژیم اشغالگر قدس انتقاد کرد و با صدور بیانیه ای نوشت که، بیانیه ایران در خصوص بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل، دخالت در امور داخلی آذربایجان و تحریک سیاسی دیگر علیه این کشور است.

اظهارات جنجالی درباره حجاب

در چند روزگذشته برخی اقدامات دولتی و اظهارات ائمه جمعه درباره حجاب، جنجال برانگیز بوده است. روز گذشته هم، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد علم‌الهدی، در خطبه سیاسی نماز جمعه خود گفت: «ماجرای بی‌حجابی مثل این است که شما به فردی تکلیف کنید بایستد و در برابر دشنام دادن به پدرش بی‌تفاوت باشد. هیچ فرد باغیرتی این را تحمل نمی‌کند. در این شرایط، چطور می‌توان انتظار داشت که این مردم ببینند خانمی کشف حجاب کرده اما واکنشی نشان ندهند درحالی‌که ملت ما، دین را از پدر و مادر خود بیشتر دوست دارد.»

حجت الاسلام سید محمد سعیدی، خطیب جمعه قم هم گفت: «رهبر معظم انقلاب با قاطعیت بیان کردند کشف حجاب و ترویج فرهنگ برهنگی حرام شرعی و سیاسی است. یعنی اینکه نظام در سطح شرعی و سیاسی ذره‌ای از مسئله حجاب کوتاه نخواهد آمد.»

علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان هم در جلسه قرارگاه عفاف و حجاب استان با بیان اینکه از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای مقابله با کشف حجاب و بی‌حجابی استفاده شود، بیان کرد: «از ارائه خدمات به کسانی که حجاب و عفاف اسلامی را رعایت نمی‌کنند خودداری شود.»

در این میان،  محمدحسن اختری، رئیس بنیاد بین المللی عاشورا و دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با اشاره به کلیپ ریختن سطل ماست بر سر دو خانم بی حجاب گفت: «کسی که سطل ماست را بر سر دو خانم بی حجاب خالی کرده، قطعاً انسان مومن، متدین، مقلّد و طرفدار معروف نیست. انسانی مریض یا مغرض است و می‌خواهد دین را خراب کند.»

محسن برهانی، حقوق دان هم در توئیتی نوشت: «غلط می کنند غیر از تذکر زبانی؛ غلط دیگری بکنند شما هم بجای نگرانی، متدینین جاهل را ارشاد کنید که غلط زیادی انجام ندهند.»

قاتل کیان پیرفلک اعدام می شود

از سوی دیگر، گفتگو و دیدار حسین امیرعبداللهیان با وزیر خارجه فرانسه درباره برجام و صدور حکم اعدام عباس کورکوری متهم اصلی شهادت کیان پیرفلک از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید