پس لرزه شبیه‌سازی عملیات محاصره و تصرف تایوان

هشدار جدی چین به آمریکا /رزمایش های نظامی، تایوان را عصبانی کرد

کدخبر: ۵۶۶۶۱۵
علی‌رغم پایان مانور سه‌روزه چین برای شبیه‌سازی عملیات محاصره و تصرف تایوان، نیروهای پکن همچنان در اطراف این جزیره خودمختار مشغول گشت‌زنی و انجام عملیات هستند.
هشدار جدی چین به آمریکا /رزمایش های نظامی، تایوان را عصبانی کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، وزارت دفاع تایوان در روز سه‌شنبه و پس از پایان رزمایش جنگی سه‌روزه چین اعلام کرد که پرنده‌ها و کشتی‌های جنگی ارتش چین همچنان در آب‌های اطراف این جزیره مستقر هستند. تسای اینگ‌وِن نیز از پکن به خاطر رفتار غیرمسئولانه انتقاد کرد.

چین در روز شنبه و پس از بازگشت تسای از دیدار با کوین مک‌کارتی، رئیس کنگره آمریکا مانور مذکور را آغاز کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، چین که به ایالات متحده هشدار داده بود به تسای اجازه ملاقات با مک‌کارتی را ندهد، هرگز احتمال استفاده از زور برای تصرف این جزیره دموکراتیک را رد نکرده است. دولت تایوان به شدت با ادعای مالکیت پکن بر این جزیره مخالف است.

اگرچه چین در روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش به پایان رسیده است اما وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد که ۹ کشتی و ۲۶ هواپیمای چینی از جمله جنگنده‌های جی ۱۶ و سوخو ۳۰ در اواخر صبح سه‌شنبه مشغول گشت‌زنی در اطراف جزیره بودند.

این وزارت افزود که نیروی هوایی، ناوگان دریایی و نیروهای موشکی تایوان از نزدیک اوضاع را رصد کرده و آماده پاسخگویی هستند.

دولت تایوان مرتباً از رزمایش‌های چین انتقاد کرده اما همچنین تأکید کرد که اقدامی برای تشدید تنش‌ها انجام نخواهد داد.

کمی قبل از نیمه‌شب دوشنبه، تسای در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که به عنوان رئیس‌جمهور، نماینده کشورش در جهان بوده و سفرهای خارجی او از جمله به ایالات متحده چیز جدیدی نیست و انتظار مردم تایوان از رئیس‌جمهورشان است.

وی افزود: با این حال، چین این مسئله را بهانه‌ای برای مانورهای نظامی خود قرار داد که باعث بی‌ثباتی در منطقه است. این نگرش برای کشوری بزرگ مثل چین اصلاً مسئولانه نیست.

چین حملات دقیق و محاصره دریایی تایوان را در طول رزمایش شبیه‌سازی کرده و ده‌ها جت و بمب‌افکن را به پرواز درآورد.

وزارت دفاع تایوان اعلام که روز دوشنبه ۹۱ هواپیمای ارتش مشغول انجام عملیات در اطراف این جزیره بودند.

خبرگزاری مرکزی رسمی تایوان گفت که این بی‌سابقه است. البته وزارت دفاع گفت که نمی‌تواند این اظهار نظر را تأیید یا رد کند.

طبق نقشه‌ای که این وزارتخانه منتشر کرد، هواپیماهای چینی روز دوشنبه از خط میانی تنگه تایوان که معمولاً به عنوان یک مرز غیررسمی عمل می‌کند، به سمت شمال و مرکز تنگه عبور کردند.

نقشه پنهان حزب کمونیست برای تصاحب تایوان

در این نقشه همچنین ۱۵ هواپیمای جی ۱۵ وجود داشت که به احتمال زیاد حاکی از ناو هواپیمابر شندونگ چین پریده و در شرق تایوان پرواز می‌کردند. تایوان از هفته گذشته ناو شندونگ را در غرب اقیانوس آرام تحت نظر دارد.

روز سه‌شنبه، خبرنگاران رویترز در ساحل نزدیک شهر فوژوی چین شاهد برگزاری رزمایش‌های جداگانه و بسیار کم‌اهمیت‌تری نیز بودند که در آن یک کشتی جنگی به سمت اهدافی شلیک کرد. این رزمایش‌ها قبل از مانور بزرگ چین در اطراف تایوان اعلام شد.

فوژو در نزدیکی جزایر تحت کنترل تایوان به نام ماتسو قرار دارد.

دفاع مشروع

تسای گفت که نیروهای مسلح و گارد ساحلی تایوان با آرامش و با رعایت پروتکل‌های حرفه‌ای به تمرینات چین واکنش نشان دادند. او از همه دست‌اندرکاران نیز تشکر کرد.

وی افزود: اگرچه رزمایش‌های نظامی چین به پایان رسید، اما ارتش و دستگاه‌های امنیت ملی این کشور همچنان به انجام وظایف خود و دفاع از کشور ادامه می‌دهند.

این رزمایش‌ها همچنین باعث بروز نگرانی در ژاپن شد. جزایر جنوبی این کشور در نزدیکی تایوان قرار داشته و ممکن است وسط درگیری‌ها بیفتد.

جزیره اوکیناوای ژاپن میزبان یک پایگاه بزرگ نیروی هوایی ایالات متحده است و در آگوست گذشته، زمانی که چین در اعتراض به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت کنگره به تایوان رزمایشی برگزار کرد، موشک‌های مانور پکن در آب‌های منطقه اقتصادی اختصاصی ژاپن فرود آمدند.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن در روز سه‌شنبه رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان را مانوری تهدیدکننده برای تصرف کنترل دریایی و هوایی اطراف جزیره توصیف کرد.

هامادا به خبرنگاران گفت که به نظر می‌رسد چین از طریق انجام این رزمایش‌ها، سازش‌ناپذیری خود در مسئله تایوان را به همه نشان داد. علی‌رغم تنش‌ها، زندگی در تایوان به روال عادی خود ادامه داشته و هیچ نشانه‌ای از ترس یا اختلال در آن وجود ندارد. پروازهای غیرنظامی در اطراف جزیره، از جمله بر فراز تنگه تایوان نیز بدون وقفه در جریان است.

دو حزب حاکم و اپوزیسیون تایوان نیز در نمایشی نادر از وحدت، بیانیه مشترکی در محکومیت این رزمایش منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: مردم و دولت تایوان حق دارند روابط عادی خود با سایر کشورها را انجام داده و در مناسبات جهانی شرکت داشته باشند. مقامات چین حق ندارند مانع شوند و نمی‌توانند اراده قوی مردم تایوان برای ارتباط با دنیا را تغییر دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید