واکنش روسیه به ادعای تامین راکت از مصر

کدخبر: ۵۶۶۶۸۰
سخنگوی کرملین گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی درباره برنامه مخفیانه مصر برای ارائه تسلیحات به روسیه را ساختگی توصیف کرد.
واکنش روسیه به ادعای تامین راکت از مصر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت گزارش‌ها درباره برنامه مصر برای ارسال مخفیانه راکت برای روسیه جعلی است و این ادعا را دروغ جدید خواند. 

بر اساس یکی از اسناد محرمانه آمریکا که اخیراً افشا شده، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر قصد داشت ده‌ها هزار راکت در اختیار کرملین در بحبوحه جنگ اوکراین قرار دهد. طبق این سند، السیسی به مقاماتش دستور می‌دهد برای جلوگیری از مشکلات با غرب، محموله و تولید انبوه تسلیحات را مخفی نگه دارند. 

به گزارش واشنگتن پست، این سند بسیار محرمانه به تاریخ ۱۷ فوریه، شامل مباحث مقامات مصری درباره چگونگی تامین باروت و توپخانه تولیدی کارخانه‌های مصری برای همکاران روس است. 

مصر از متحدان دیرین آمریکاست که سالانه بیش از یک میلیارد دلار کمک نظامی از آن دریافت می‌کند که در عین حال، تحت حاکمیت سیسی روابط با مسکو را تعمیق بخشیده است. 

به گزارش بیزنس اینسایدر، این افشاگری که اولین بار واشنگتن پست آن را گزارش داد، می‌تواند بر روابط آمریکا و مصر تاثیر منفی داشته باشد و به تحریم‌های احتمالی در صورتی که مصر واقعاً تسلیحات را مخفیانه در اختیار روسیه قرار داده باشد، منجر شود. 

«احمد ابو زید» سفیر مصر در آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور به واشنگتن پست گفت که موضع این کشور از ابتدا مبنی بر عدم مداخله در بحران اوکراین و تعهد به حفظ فاصله برابر از طرفین درگیری بوده است. او در عین حال، حمایت مصر از منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل را مورد تاکید قرار داد. وی افزود: ما از هر دو طرف می‌خواهیم به خصومت‌ها پایان دهند و راه‌حلی سیاسی از طریق مذاکره بیابند. 

مقام‌های امنیتی آمریکا به روزنامه واشنگتن پست گفتند به نظر نمی‌رسد این معامله بزرگ تسلیحاتی در ماه‌های گذشته محقق شده باشد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید