جزئیات مذاکره عربستان با انصارالله یمن

کدخبر: ۵۶۷۵۸۶
وزارت خارجه سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد سفیر این کشور پنج روز در صنعا مذاکرات داشته است.
جزئیات مذاکره عربستان با انصارالله یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت خارجه عربستان سعودی روز شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای به شرح جزئیات دیدار هیئت سعودی با مقامات انصارالله در صنعا پرداخت.

براساس این بیانیه، هیئت سعودی به ریاست محمد آل‌جابر، سفیر این کشور در یمن، از ۸ تا ۱۳ آوریل در صنعا بوده است تا با انصارالله مذاکره کند.

طبق گفته وزارت خارجه عربستان سعودی، سفر محمد آل‌جابر به صنعا در تداوم ابتکارات ریاض در دو سال گذشته و آتش‌بسی بوده که سازمان ملل متحد سال گذشته اعلام کرد. 

در این بیانیه آمده است:‌ «جلسات در صنعا شامل مذاکرات عمیق درباره شماری از مسائل مربوط به اوضاع بشردوستانه از جمله آزادی تمامی اسرای جنگی، رسیدن به آتش‌بس و یافتن راه‌حل سیاسی جامع در یمن می‌شدند.» 

وزارت خارجه سعودی در پایان افزود: «این مذاکرات شفاف، مثبت و سازنده بودند. با توجه به نیاز به مذاکرات بیشتر، تماس‌ها به‌زودی ازسر گرفته خواهند شد. هدف ما رسیدن به راه‌حل سیاسی جامع و پایدار در یمن است که مورد پذیرش تمام طرف‌های یمنی باشد.» 

این واکنش ریاض پس از آن است که محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه انصارالله یمن اظهار کرد: دور مذاکرات با هیئت عربستان را با حضور میانجی‌گر عمانی در صنعا به پایان رساندیم و فضای مذاکرات مثبت و جدی بود.

عبدالسلام اضافه کرد: توافق کردیم فضاهای آرام کنونی شامل آتش بس حفظ شده و نیز ارتباطات به قوت خود باقی بمانند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز شنبه اعلام کرد پروازی حامل برخی زندانیان انصارالله، عربستان سعودی را به مقصد یمن ترک کرده است. طی این روز طرف مقابل نیز برخی زندانیان سعودی را آزاد کرد. این بخشی از روند آزادی نزدیک به ۹۰۰ اسیر و زندانی است که چند روز ادامه خواهد داشت. در روز چهارشنبه نیز ۳۱۸ زندانی با چهار پرواز بین عدن و صنعا جابه‌جا شدند تا بتوانند عید فطر را نزد خانواده‌های خود بگذرانند. 

روز شنبه دقایقی پیش از ساعت ۹ صبح به وقت محلی، پروازی از شهر ابها در جنوب عربستان سعودی به‌سمت صنعا حرکت کرد. بنابر اعلام صلیب سرخ، ۱۲۰ اسیر یمنی سرنشین در این پرواز بودند. اسیران یمنی پس از رسیدن به صنعا در باند فرودگاه بین‌المللی با خبرنگاران صحبت کردند و از خوشحالی خود از آزادی گفتند. 

طی روز شنبه قرار بود ۱۶ شهروند سعودی و سه شهروند سودانی نیز از صنعا به ریاض منتقل شوند. سودان بخشی از ائتلاف عربی تحت حمایت ریاض بود که برای مقابله با انصارالله و دفاع از دولت مستعفی یمن وارد جنگ داخلی در این کشور شدند.

صنعا، پایتخت یمن، از سال ۲۰۱۴ در اختیار انصارالله بوده است. دولت مستعفی یمن که ریاض آن را به رسمیت می‌شناسد، در بندر عدن، در جنوب آن کشور، مستقر است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید