چین وحدت اروپا را به خطر می‌اندازد؟

نمایش عشق و نفرت در پکن؛ مخاطرات وسط‌بازی

کدخبر: ۵۶۷۶۰۲
اقتصادنیوز: دو عضو بزرگ اتحادیه اروپا با یکدیگر اختلاف دارند، آن هم در حالی که سعی می‌کنند یک موضع تعادلی بسیار پیچیده را اجرایی کنند.چین بوی ضعف و چندپارگی در اروپا را حس می‌کند و از آن به نفع خود استفاده می‌کند.
نمایش عشق و نفرت در پکن؛ مخاطرات وسط‌بازی

به گزارش اقتصادنیوز، در حوالی زمانی که آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در حال بازدید بی‌ سر و صدا از تجهیزات جاسوسی در پکن بود، ماموران امنیتی چینی در حال دستگیری دو فعال حقوق بشر بودند که سعی داشتند با مقامات غربی ملاقات کنند.

چنین نمایش آشکاری از قدرت دولتی تأثیر بدی بر هیئت برلین بر جای گذاشت و ممکن است محرک هشدارهای عمومی خانم بائربوک در مورد نحوه استفاده چین از قدرت رو به رشد خود بوده باشد. محرک دیگر احتمالا امانوئل ماکرون بود.

بنابر گزارش بلومبرگ، در حالی که بائربوک آماده می‌شود تا روز یکشنبه در توکیو با همتایان خود در گروه هفت در مورد تنش‌های حوزه هند و اقیانوس آرام گفتگو کند، پس از سفر رئیس جمهور فرانسه به چین در اوایل ماه جاری، سفرهای او به شرق آسیا به طور فزاینده‌ای به یک عملیات پاک‌سازی تبدیل شده است.

هشدارهای باربوک در مورد «وحشت» ناشی از اقدام بالقوه چین علیه تایوان کاملاً با خوش‌وبش ماکرون و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در تضاد بود. استدلال رهبر فرانسه مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا باید از کشیده شدن به مناقشه با چین توسط ایالات متحده اجتناب کند، خشم فوری واشنگتن و بسیاری از کشورهای دموکراتیک را برانگیخت.اما یک مشکل اساسی را نیز برجسته کرد: اتحادیه اروپا نمی‌تواند تصمیم بگیرد که در برابر چین چه کار کند.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه و یکی از اعضای ارشد اندیشکده بروگل مستقر در بروکسل، گفت: «چین بوی ضعف و چندپارگی در اروپا را حس می‌کند و از آن به نفع خود استفاده می‌کند.»

 شی جین‌پینگ به دنبال هدف خود برای تبدیل چین به قدرت برتر جهانی تا سال 2049، مشغول یک کمپین کسب محبوبیت دیپلماتیک بوده و این کار را در هفته‌های اخیر با میزبانی از تعدادی از مقامات ارشد اروپایی از جمله اولاف شولز صدراعظم آلمان، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون‌درلاین‌ به نمایش گذاشته است.

مشکل اروپایی‌ها این است که چین طی سال‌ها برای اقتصادشام حیاتی شده است -خودروسازان آلمانی نمونه‌ای کلیدی هستند- و در مقابل پکن در صحنه جهانی قاطع‌تر شده است -به‌ویژه در حمایت از ولادیمیر پوتین در روسیه. در واقع، اعتیاد اروپا به انرژی روسیه و تلاش آن‌ها برای ترک آن پس از حمله به اوکراین، یک ماجرای ژئوپلیتیکی هشداردهنده است.

فرانسه و آلمان هر دو مخالف جدایی از چین هستند و این بلوک قصد دارد وابستگی خود را به واردات چین کاهش دهد. اما دو عضو بزرگ اتحادیه اروپا در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند، آن هم در حالی که سعی می‌کنند یک موضع تعادلی بسیار پیچیده را اجرایی کنند.

شولتز پس از سفر سال گذشته خود به پکن، از شرکت‌های آلمانی خواست تماس خود با بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا را کاهش دهند و دولت او از تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها در چین کاسته است. پس از اینکه مکرون در یک ضیافت دولتی مورد استقبال پرشکوه شی قرار گرفت، مصاحبه‌ای انجام داد که در آن به طور گسترده به عنوان تشویق جاه طلبی‌های شی برای بازگرداندن تایوان به کنترل پکن تعبیر شد.

این انتقاد، که برخی معتقد بودند ممکن است تا حدی به دلیل نحوه ترجمه نظرات او باشد، به ویژه در اروپای مرکزی و شرقی شدید بود. هرچند این اولین بار نیست که افکار مکرون در ترجمه گم می‌شود.

2

تجارت کالاهای اتحادیه اروپا با چین

بنا به گزارش اکوایران، در حالی که دیپلمات‌های فرانسوی درگیر یک تلاش گسترده برای کاهش تبعات خسارت‌بار این مصاحبه بوده‌اند، مقامات انگلیسی گفتند که این اظهارات وحدت غرب را به خطر انداخته است. یک مقام در تایپه گفت که این اختلافات باعث تشویق تجاوز چین خواهد شد. یک دیپلمات آلمانی گفت در گفتگوهایشان زمانی که چینی‌ها می‌خواستند موضع قاطعانه‌ای در مورد تایوان اتخاذ کنند، مستقیماً به این اظهارات استناد کردند.

چانگ شو، اقتصاددان ارشد آسیایی بلومبرگ اکونومیکس، گفت: «بازخورد منفی رسانه‌ای که مکرون دریافت کرد نشان می‌دهد که برای یک کشور به‌طور فزاینده‌ای دشوار است که راه میانه‌روی در پیش بگیرد.»

همان تنش‌ها در آغاز سفر باربک، زمانی که او از سالن مونتاژ غول پیکر یک تولیدکننده توربین بادی آلمانی در تیانجین چین بازدید می‌کرد، مشهود بود. وقتی به او گفته شد که ژنراتورهای بادی را می‌توان در مدت شش ماه یا کمتر در چین نصب کرد، در مقایسه با میانگین هفت سال در آلمان، او اشاره کرد که «البته، ما [برای ساخت نیروگاه] صاحبان خانه‌های محلی را بیرون نمی‌کنیم.»

بعداً، یک کارشناس سوئیسی فناوری اطلاعات به انواع دوربین‌ها و سنسورها در خیابان نزدیک سفارت آلمان اشاره کرد و به بارباک در مورد میزان نظارت در چین توضیح داد و به گفته یک مقام مسئول، هیئت در جریان دستگیری فعالان چینی قرار گرفت. سفارت چین در برلین به درخواست برای اظهار نظر در مورد دستگیری‌ها پاسخی نداد.

در حالی که بسیاری از مقامات اروپایی سعی می‌کنند رابطه خود را با رژیمی که بسیاری آن را ناپسند می‌دانند و بازاری که نمی‌توانند از آن چشم پوشی کنند را تعدیل کنند، به طور خصوصی با نظر کلی رئیس جمهور فرانسه موافق هستند: در حالی که ایالات متحده به طور فزاینده‌ای بر دوئل ژئوپلیتیکی خود با چین متمرکز شده است، اتحادیه اروپا باید نقش مختص خود را در جهان تعریف کند. یکی از مقامات ارشد اروپایی گفت، مشکل این است که مکرون و دیگرانی که برای به اصطلاح خودمختاری استراتژیک بیشتر تلاش می‌کنند، به طور مداوم چنین استراتژی‌ را ارائه نمی‌کنند.

نیروهای فرانسوی تحت فشار مزدوران واگنر روسیه از بخش‌هایی از ساحل در آفریقا بیرون رانده شدند. این ایالات متحده است که اساساً جنگ اوکراین را پشتیبانی می‌کند. و در سراسر اتحادیه اروپا، هیچ اتفاق نظری در مورد افزایش هزینه‌های دفاعی به سطوحی که برای تغییر این وضعیت لازم است، وجود ندارد.

وقتی صحبت از خرید، معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری می‌شود، اتحادیه اروپا بین کشورهایی تقسیم شده است که خواهان بازار باز و روابط نزدیک با ایالات متحده هستند و کشورهایی که فکر می‌کنند اروپا باید در اولویت قرار گیرد.

Capture

تراز تجاری کالاهای اتحادیه اروپا با چین/ داده‌ها به یورو برای سال 2022

و مسئله دیگر روشی است که ماکرون مردم را تهییج می‌کند.

چندین دیپلمات غربی که با استدلال او موافق بودند، گفتند که روش ناشیانه و تحریک‌آمیز او مشکل را بدتر کرده است. یکی از مقامات گفت که او احتمالاً هنوز از اتحاد دفاعی ایالات متحده با استرالیا و بریتانیا که منجر به لغو قرارداد 58 میلیارد دلاری زیردریایی‌های فرانسوی توسط کانبرا شد، ناراحت است.

دلایل هر چه که باشد، چنین اتفاقاتی اتحادیه اروپا را ضعیف‌تر می‌کند و نه قوی‌تر، به‌ویژه در مورد معامله با چین.بائربوک در تیانجین گفت: «اگر شما یک بازار مشترک دارید، نمی‌توانید موضع متفاوتی در مورد بزرگترین شریک تجاری خود داشته باشید.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید