جنگ اوکراین در سوریه دامن‌گستر می‌شود؟

راه‌های ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین /باج‌خواهی به سبک تل‌آویو!

کدخبر: ۵۶۷۶۰۶
کابینه نتانیاهو تاکنون در برابر فشارهای دولت بایدن برای ارائه تسلیحات به اوکراین مقاومت کرده و به واسطه رابطه نزدیک با روسیه، تصمیم گرفته تا فقط کمک‌های بشردوستانه را در اختیار کی‌یف قرار دهد
راه‌های ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین /باج‌خواهی به سبک تل‌آویو!

به گزارش اقتصادنیوز، یکی از اسناد اطلاعاتی محرمانه پنتاگون که توسط خبرگزاری المانیتور بررسی شده، نشان می‌دهد که دولت بایدن می‌تواند از عملیات مخفیانه (ادعایی) اسرائیل علیه ایران حمایت کرده تا بدین طریق بنیامین نتانیاهو را برای ارائه کمک‌های تسلیحات نظامی به اوکراین متقاعد کند.

باج‌خواهی به سبک تل‌آویو

این ارزیابی که رده آن «فوق سری» است، سناریوهایی را در بردارد که در چارچوب آن همکاری نظامی میان روسیه و ایران (به ادعای این سند) می‌تواند به تشدید تنش‌ها در سوریه کمک کرده و رهبران اسرائیل را متقاعد کند که از کی‌یف در مبارزه با روسیه حمایت کنند.

بر اساس ادعای این گزارش - تحت عنوان «راه‌های ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین» که در میان صدها سند محرمانه منتشر شده - عنوانی قرار دارد با برچسب «تحلیل اکتشافی»، که علامت و نشان پنتاگون بر آن نصب شده است.

00

المانیتور نوشته که هنوز تمامی محتویات این سند به شکلی مستقل تایید نشده، با این همه به ادعای این وبگاه، دولت بایدن در هراس است که حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین موجب شود تا مسکو در برابر فعالیت‌های نظامی ایران رویکرد متعادلانه‌تری اتخاذ کند.

این ادعا در حالی رسانه‌ای شده که ایران بارها حمایت از روسیه در جنگ اوکراین را رد کرده و تاکید داشته که دو کشور در حوزه نظامی با یکدیگر همکاری دارند و بس. با این همه در این سند به شکلی ضمنی به هراس آمریکا از هدف قرار گرفتن نیروهایش توسط متحدان ایران اشاره شده است.

آنگونه که المانتیور مدعی است، ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا بر شکنندگی توازن میان قدرت‌های خارجی در سوریه و پتانسیل درگیری برای تاثیرگذاری بر جنگ در اوکراین و بالعکس تاکید می‌کند. بر اساس این سند ادعایی، مقام‌های اسرائیلی، دولت بایدن را برای حمایت‌های بیشتر از حمله علیه ایران و متحدانش تحت فشار قرار داده‌اند، آن هم در شرایطی که کاخ سفید اسرائیل را در تمرین‌های نظامی که برای شبیه‌سازی حمله‌های دوربرد علیه ایران طراحی شده، مشارکت داده است.

چالش تازه مسکو

در این سند محرمانه چهار سناریو پیش‌بینی شده که از «محتمل‌ترین» تا «غیر‌معقول‌ترین» تقسیم‌بندی شده‌اند؛ سناریوهایی که رهبران اسرائیلی را برای حمایت نظامی از اوکراین متقاعد خواهد کرد.

کابینه نتانیاهو تاکنون در برابر فشارهای دولت بایدن برای ارائه تسلیحات به کی‌یف مقاومت کرده و به واسطه رابطه نزدیک با روسیه، تصمیم گرفته تا کمک‌های غیرنظامی را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

با این همه، سند اخیر  خاطرنشان می‌کند که اسرائیل پیش‌تر اطلاعاتی را در اختیار اوکراین قرار داده و به ادعای این وبگاه و سند مورد اشاره، اگر مسکو نتواند متحدان ایران را برای عدم حمله به مواضع ایالات متحده و اسرائیل مهار کند، در این صورت تل‌آویو رودروی این بازیگر قرار خواهد گرفت.

0000

المانیتور مدعی است که ایران و روسیه هر دو از حامیان دولت سوریه هستند؛ با این همه، منافع امنیتی‌شان زمینه‌ساز رقابت میان دو بازیگر شده است. با این حال مقام‌های آمریکایی این ادعا را مطرح کرده‌اند که موازنه ظریف قدرت در سوریه در آستانه تغییر قرار دارد.

عامل محرک اسرائیل برای کمک به اوکراین

گزارش اطلاعاتی فاش شده همچنین این ادعا را مطرح می‌کند که اگر روسیه با ایران از خطوط قرمز خاصی عبور کنند - به عنوان نمونه، اگر ایران سیستم‌های موشکی پیشرفته زمینه به هوا همچون اس ای-2 یا اس ای -3 را وارد سوریه کند یا روسیه جنگنده‌هایی همچون سوخو 35 یا ای-21 را برای حمایت از برنامه موشکی، هسته‌ای و فضایی در اختیار این کشور قرار دهد - اسرائیل ممکن است تصمیم بگیرد که کمک‌های تسلیحاتی مرگبارش را در اختیار اوکراین بگذارد.

براساس مفاد این سند ادعایی، ارتش اسرائیل نگران است که روسیه در ازای تسلیحات ایرانی، سیستم‌ها یا فن‌آوری‌های پیشرفته چون آلیاژهای فولادی یا سایر موارد مورد استفاده در برنامه موشکی و فضایی ایران را ارائه کند.

02

در سناریوی دیگری که در این گزارش ادعایی بدان اشاره شده، چشم‌انداز فشار ایالات متحده بر اسرائیل جهت متقاعد کردن این بازیگر برای تسلیح اوکراین است. ادعا شده مقام‌های دفاعی اسرائیل از واشنگتن خواسته‌اند برای مقابله با ایران، پیشنهاد عملیات دوجانبه و خطرهای حاصل از آن را بپذیرد.

اوایل سال جاری ایالات متحده و اسرائیل مانوری نظامی برگزار کردند؛ مانوری که هر دو از آن تحت عنوان بزرگ‌ترین مانور نظامی مشترکشان یاد می‌کنند. به ادعای المانیتور، مقام‌های اسرائیلی، دولت پیشین آمریکا را برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران متقاعد کرده بودند. ایران بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای‌ 2015 (برجام) به غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه داده است؛ هرچند «بیل برنز» - رئیس سیا - اخیرا تاکید کرده که ایالات متحده به این نتیجه رسیده که تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. با این همه دو مقام پیشین آمریکایی مدعی شده‌اند که حمله نظامی به ایران طبیعتا به تل‌آویو و واشنگتن هزینه‌های بسیاری تحمیل خواهد کرد.

آمریکا با اسرائیل هم‌سو می‌شود؟

به ادعای آن‌ها اگر فرض را بر موفقیت‌آمیز بودن حملات ادعایی قرار دهیم، این گزاره که حملات نظامی تا چه اندازه می‌توانند توانایی هسته‌ای ایران را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهند، مشخص نیست. براساس این سند اسرائیل همزمان با حمله به اهداف متحدان ایران در سوریه، در تلاش برای متقاعد کردن آمریکا جهت حمله ادعایی به ایران است.

00000

با این همه در این سند افشاشده درباره برنامه احتمالی پنتاگون علیه ایران چیزی نوشته نشده است. وبگاه المانتیور پیش‌تر در سال 2020 گزارش داده بود که پنتاگون به پروازهای اف-35 اسرائیل در امتداد مرز اردن چراغ سبز نشان داده است؛ نقطه‌ای که از آن برای بمباران اهداف متحدان ایران در سوریه استفاده می‌شود.

براساس داده‌های این گزارش دولت بایدن این توان را دارد تا از پذیرفتن درخواست اسرائیل خودداری کند و این نشان می‌دهد که دولت آمریکا دارای اهرم‌های فشاری علیه اسرائیل است. با این همه چارچوب آن نشان می‌هد که سیاستگذاران آمریکایی حمایت اسرائیل از اوکراین را در اولویت‌های خود قرار داده‌اند.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید