سرما باعث طولانی شدن عمرتان می شود!

کدخبر: ۵۶۸۰۲۰
تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالا هوای سرد، تاثیر مثبتی بر طول عمر دارد.
سرما باعث طولانی شدن عمرتان می شود!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، از ساینس الرت، به نظر می‌رسد دمای سرد تاثیر مرموزی بر طول عمر دارد. دمای پایین‌تر ممکن است قلب شما را گرم نکند، اما می‌تواند برایتان عمر طولانی‌تری به همراه داشته باشد.

تحقیقات دانشمندان برای این ادعا، چند دلیل جالب توجه ارائه می‌کند. دانشمندان دانشگاه کلن آلمان آزمایش‌هایی روی کرم‌ها انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که سرما فرآیندی را هدایت می‌کند که از طریق آن پروتئین‌های آسیب‌دیده از سلول‌ها حذف می‌شوند.

چند بیماری تخریب‌کننده سیستم عصبی که می‌تواند با بالا رفتن سن ما به وجود بیایند - از جمله آلزایمر و پارکینسون - با تجمع پروتئین‌های بد مرتبط هستند، بنابراین کشف اینکه چگونه دما بر این فرآیند تاثیر می‌گذارد، از منظر یافتن راه‌هایی برای کاهش بالقوه خطر و یا جلوگیری از وخامت بیماری، گام مهمی به جلو محسوب می‌شود. 

البته بعید است نشستن در هوای سرد به این زودی‌ها یک گزینه درمانی باشد، اما درک عملکرد فرآیندهایی که در هوای سرد اتفاق می‌افتد به ما کمک می‌کند تا این امر را در درمان‌های هدفمند به کار بگیریم. 

محققان در مقاله خود می‌نویسند: «دمای بسیار پایین مضر است، اما کاهش متوسط دمای بدن می‌تواند اثرات مفیدی برای ارگانیسم داشته باشد.» اگرچه اثرات دمای پایین در طول عمر بیش از یک قرن پیش گزارش شده، اما اطلاعات کمی در مورد تاثیر دمای سرد بر طول عمر و سلامتی وجود دارد.

محققان آزمایشاتی را روی کرم الگانس «Caenorhabditis elegans» و روی سلول‌های انسانی کشت‌شده در آزمایشگاه انجام دادند و دریافتند که دمای سردتر منجر به حذف توده‌های پروتئینی می‌شود که در مدل‌های حیوانی و سلولی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و بیماری هانتینگتون تجمع می‌کنند.

این تیم همچنین دریافتند که مهندسی ژنتیک هوشمندانه می‌تواند فعالیت پروتئازوم را تنظیم کند و بدون نیاز به خنک شدن به همان نتیجه برسد. این امر امکان درمان‌هایی را افزایش می‌دهد که می‌توانند این فعال‌کننده‌های پروتئازوم را بدون توجه به دمای بدن حفظ کنند.

دیوید ویلچز زیست‌شناس از دانشگاه کلن آلمان می‌گوید: روی هم رفته، این نتایج نشان می‌دهد که چگونه در طول تکامل، سرما تاثیر خود را بر تنظیم پروتئازوم حفظ کرده است.

این یک یافته هیجان انگیز است: ممکن است به نظرتان این طور نباشد، اما کرم الگانس اشتراکات زیادی با انسان دارد، از جمله روشی که پروتئین‌ها می‌توانند به هم بچسبند (این کرم اغلب در تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که ما در برخی از شباهت‌های ژنتیکی مهم با هم اشتراک داریم.)

هنوز چیزهای زیادی برای کشف در مورد رابطه بین هوای سردتر و طول عمر وجود دارد. به عنوان مثال، میانگین دمای داخلی بدن انسان در طول دهه‌ها به طور پیوسته کاهش یافته است، که ممکن است بر افزایش امید به زندگی تاثیر بگذارد. با نگاهی دقیق‌تر به این که دقیقا چه چیزی زیربنای این رابطه است، محققان امیدوارند که فعال‌کننده پروتئازوم «PA۲۸γ/PSME۳» بتواند راهی برای پیری به روشی سالم‌تر باشد.

ویلچز می‌گوید: «ما معتقدیم که این نتایج ممکن است برای درمان سایر بیماری‌های عصبی مرتبط با سن و همچنین سایر گونه‌های جانوری هم مفید باشد.»

این تحقیق در «Nature Aging» منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید