پیروزی برای دموکراسی و حقیقت؛ روباه مرداک گریخت

کدخبر: ۵۶۸۶۷۵
فاکس‌نیوز در توافقی برای پرداخت ۷۸۷ میلیون دلار به شرکت دومینیون (Dominion) موافقت کرد تا از دادگاهی به شکایت دومینیون جلوگیری کند.
پیروزی برای دموکراسی و حقیقت؛ روباه مرداک گریخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران پرونده شرکت دومینیون علیه فاکس‌نیوز که یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های آزادی بیان و افترا در تاریخ آمریکا است با توافقی ۷۸۷ میلیون‌دلاری مختومه شد.

این شرکت از فاکس‌نیوز به خاطر اظهاراتی مبنی بر نقص یا تخلف دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیکی دومینیون، به جرم افترا شکایت کرد.

به نوشته خبرگزاری سی‌ان‌ان، روز سه‌شنبه، در حالی که مراحل آغازین دادگاه شروع می‌شد، فاکس‌نیوز با پرداخت بیش از ۷۸۷ میلیون دلار برای پایان‌دادن به یک نبرد حقوقی بزرگ دو‌ساله با شرکت «سیستم‌های رأی‌گیری دومینیون» به توافق رسید. این توافق fv sv  بزرگ‌ترین پرونده شکایت از افترا در تاریخ ایالات متحده بوده که یک شرکت رسانه‌ای در آن دخیل است.

ساعاتی پس از ادای سوگند هیئت‌منصفه در دادگاه عالی ایالت دلاور، خصوص این توافق اعلام شد. شایعه مصالحه دو طرف پس از استراحت ناهار در دادگاه پیچید و جلسه دادرسی نزدیک به سه ساعت بدون هیچ توضیحی متوقف شد و به نظر می‌آمد که دو طرف به توافقی رسید‌ه‌اند.

قاضی اریک دیویس، قبل از پایان کار هیئت‌منصفه گفت: طرفین اختلاف خود را حل کردند. او با تمجید از وکلای دو طرف، اختتام پرونده قرن این شرکت رسانه‌ای فاکس‌نیوز را اعلام کرد.

جاستین نلسون، وکیل دومینیون گفت: این توافق نشانه بی‌گناهی ما و پاسخگویی فاکس‌نیوز است. برای اینکه دموکراسی ما ۲۵۰ سال دیگر نیز دوام بیاورد، و ما باید به حقایق پایبند باشیم. اتفاق امروز مهر تأییدی بر حقیقت و دموکراسی است.

این شبکه راست‌گرا با اشاره به حکم اخیر قاضی دیویس مبنی بر اینکه ۲۰ برنامه فاکس نیوز از اواخر سال ۲۰۲۰ حاوی اظهاراتی نادرست مبنی بر تقلب و تخلف دستگاه‌های دومینیون بود، در بیانیه‌ای گفت که حکم دادگاه مبنی بر نادرستی ادعاها علیه این شرکت را قبول می‌کند. یکی از نمایندگان دومینیون به سی‌ان‌ان گفت که فاکس مجبور نیست روی آنتن به این اعتراف کند.

پرداخت ۷۸۷.۵ میلیون‌دلاری تقریباً نیمی از ۱.۶ میلیارددلاری است که دومینیون در ابتدا به دنبال آن بود. البته این مبلغ تقریباً ۱۰ برابر ارزش شرکت در سال ۲۰۱۸ و تقریباً هشت برابر درآمد آن در سال ۲۰۲۱ است.

فاکس نیز یک دادگاه آزاردهنده ۶ هفته‌ای راحت می‌شود. توافق لحظه آخری به این معنی است که پرونده مختومه شده و به دادگاه نمی‌رود؛ بنابراین مدیران بانفوذ فاکس‌نیوز و مجری‌های معروف آن از حضور و شهادت‌دادن در مورد پوشش انتخاباتی ۲۰۲۰ خود در امان خواهند بود.

لیست شاهدان شامل روپرت مرداک، رئیس شرکت فاکس، پسر وی که مدیرعامل شرکت است و مجری‌های معروف فاکس مانند شان هَنِتی و تاکر کارلسون بود. ایمیل‌ها، متن‌ها و شهادت‌ها در این پرونده نشان داد که این چهره‌ها و بسیاری دیگر در این رسانه، در سال ۲۰۲۰ به طور خصوصی گفته بودند که ادعاهای تقلب علیه دومینیون بی‌مبنا است. برای چندین ماه، این افشاگری‌ها تیترهای تندی علیه فاکس ایجاد کرده بود.

روز سه‌شنبه، فاکس در بیانیه‌ای گفت: این توافق نشان‌دهنده تعهد مستمر فاکس به استانداردهای روزنامه‌نگاری است. ما امیدواریم که تصمیم ما برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه با شرکت دومینیون، به جای تلخی یک دادگاه تفرقه‌انگیز، به کشور اجازه دهد تا از این مسائل عبور کند.

فاکس نیوز و شرکت مادر آن معتقدند که هرگز به دومینیون افترا نزده و آن را بدنام نکرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که این پرونده یک حمله بی‌اساس به آزادی مطبوعات و آزادی بیان است. بسیاری از طرف‌داران دومینیون این توافق را یک پیروزی برای دموکراسی و حقیقت می‌دانند.

در حالی که این پرونده به پایان رسیده است، فاکس‌نیوز همچنان با شکایت بزرگ دیگری به اتهام افترا از سوی شرکت «اسمارت‌ماتیک» روبرو است. اسمارت‌ماتیک یکی دیگر از شرکت‌های فناوری رأی‌گیری الکترونیک است که در برنامه‌های فاکس‌نیوز پس از انتخابات ۲۰۲۰ مطرح شده بود. این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات است و انتظار نمی‌رود به این زودی در دادگاه بررسی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید