هراس از بازگشت رادیکالیسم فاشیستی:

قمار «بی بی» /اختلاف میان یهودیان بر سر بازگشت نتانیاهو

کدخبر: ۵۳۶۱۸۰
اقتصادنیوز: آن گونه که نتایج نظرسنجی پیو نشان می دهد نیمی از یهودیان آمریکایی به نتانیاهو حس مثبتی ندارند. هرچند پیو تاکید دارد که 27 درصد یهودیان امریکایی بین سنین 18 تا 29 سال می گویند که به اسرائیل باوری ندارند و یهودی بودنشان در سرزمین های اشغالی تعریف نشده، 51 درصد دیگر نیز با این رژیم ارتباط اندکی برقرار کردند.
قمار «بی بی» /اختلاف میان یهودیان بر سر بازگشت نتانیاهو

به گزارش اقتصادنیوز، بنیامین نتانیاهو با حمایت ائتلاف راست افراطی به قدرت بازگشت و نگرانی ها درباره آینده سیاست اسرائیل را افزایش داد.

این رخداد واکنش های تندی در داخل و حتی فراتر از مرزهای سرزمین های اشغالی را به دنبال داشت تا جایی که خاخام رابی راشل تیمونر ساکن نیویورک گفت که ماحصل انتخابات اسرائیل به قدرت رسیدن نژادپرست ترین و راست گراترین چهره های اسرائیلی است.

او با ارتباط دادن نتایج انتخابات اسرائیل به سیاست های راست گرایان افراطی در ایالات متحده، ایتالیا و مجارستان افزود، به طور دوره ای، نوعی جنون اقتدارگرایی، ملی گرایی، فاشیسم به شکلی همزمان بسیاری از کشورها را درگیر خواهد کرد.

اولین تصاویر از حمله موشکی جدید ایران به مقرتروریست ها+فیلم

خوشحالی رادیکال ها از بازگشت «بی بی»

نیویورک تایمز نوشت تا چندی پیش شاید تحولات کنونی اسرائیل برای خاخام بروکلین نشین (منطقه ای در نیویورک) شوکه کننده نبود، اما حالا بازگشت نتانیاهو هم او و هم بسیاری از یهودیان آمریکایی را خشمگین کرده است. هرچند گروهی از آن‌ها از پیروزی نتانیاهو و متحدان رادیکالش استقبال کرده اند.

سایه جنگ هسته ای بر جهان/ شلیک یک موشک با قابلیت حمل کلاهک اتمی به اوکراین!

لیل لیبوویتز و تونی بادران که برای یک مجله یهودی با گرایش راست گرایانه می نویسند، پس از رسانه ای شدن نتایج کارزار پارلمانی اسرائیل مقاله ای منتشر کرده و در چارچوبش نگرانی های یهودیان لیبرال درباب پایان دموکراسی (ادعایی) و آغاز نبرد داخلی را رد کردند و با آوردن نام مستعار نتانیاهو، یعنی «بی بی»، تاکید کردند که نخست وزیر به عنوان تنها چهره برجسته اسرائیلی در کابینه مانور خواهد داد. همزمان اتحادیه ارتدوکس، بزرگ ترین سازمان گروه های یهودی ارتدوکس در ایالات متحده با انتشار بیانیه ای ضمن تبریک این پیروزی به نتانیاهو از جامعه بین المللی خواستند تا از تحولات اخیر اسرائیل استقبال کنند.

تعداد کشته‌شدگان مهاباد از زبان نماینده مجلس

 

Netanyahu-supporter-with-poster-800x450

چند صدایی در صفوف یهودیان

 از منظر یهودیان مترقی، این خواسته، خواسته ساده ای نیست، همزمان حامیان جنبش های اصلاح طلب و محافظه کار از جهت گیری های آینده این بازیگر تحت رهبری نتانیاهو که به واسطه پرونده فساد در آستانه محاکمه قرار دارد، نگران هستند. نتانیاهو بیش از هر رهبر دیگر بر اسرائیل حکمرانی کرده، از همین رو پیروزی اش برای بسیاری از کارشناسان اسرائیلی چندان شوکه کننده نبود. با این همه دلیل اصلی نگرانی عمیق برخی از یهودیان بالاخص آنهایی که در آمریکا زندگی می کنند، اتحاد «بی بی» با دو حزب رادیکال صهیونیسم مذهبی تحت رهبری  بزالل اسموتریچ و قدرت یهود تحت رهبری ایتامار بن گویر است.

نتانیاهو همیشه رهبر جریان راست گراها بوده اما در دوره نخست وزیری اش تقریبا با گرو‌های در ظاهر میانه‌رونر ائتلاف تعریف کرده  است؛ از همین رو محدودیت هایی بر کابینه راست گرای او حاکم بوده است.

2222222222

هراس از بازگشت رادیکالیسم

متحدان راست افراطی نتانیاهو دشمنی به شدت خصمانه‌ای با فلسطینی ها دارند؛ مردمانی که یک پنجم سرزمین های اشغالی را تشکیل می دهند. هدف نهایی بزالل اسموتریچ تحمیل حاکمیت اسرائیل بر سراسر کرانه باختری و اجرایی شدن خط به خط تورات در سرزمین های اشغالی است.

حزب قدرت یهود افراط گرا نیز در پلتفرم و برنامه های خود بر انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین و الحاق کرانه باختری و اخراج فلسطینی ها تاکید دارد. چنین خواسته هایی طبیعتا هولناک است؛ به همین دلیل قدرت نمایی چهره ای چون بن گویر که از حامیان مئیر کاهان(سیاستمداری که بر اخراج فلسطینی ها تاکید دارد) و باروخ گلدشتاین، شهرک نشین افراطی که در جریان یک حمله تروریستی به فلسطینی ها 29 نفر از آنها کشت، می تواند آینده ترسناکی از اسرائیل را از حالا ترسیم کند.

بن گویر اخیرا خواستار تصویب قانونی شده که براساس آن افرادی که به یهودیت غیر ارتدوکس پیوسته اند از سرزمین های اشغالی بیرون رانده شده و حق شهروندی شان لغو گردد.پیشنهادی که توسط جریان های مذهبی به اصطلاح اصلاح طلب و محافظه کار اسرائیل به چالش کشیده شد.

نیویورک تایمز مدعی است که علاقه به اسرائیل در میان یهودیان آمریکایی بسیار است. با این همه آنگونه که نتایج نظرسنجی پیو نشان می دهد نیمی از یهودیان آمریکایی به نتانیاهو حس مثبتی ندارند. هرچند پیو تاکید دارد که 27 درصد یهودیان امریکایی بین سنین 18 تا 29 سال می گویند که به اسرائیل باوری ندارند و یهودی بودنشان در سرزمین های اشغالی تعریف نشده، 51 درصد دیگر نیز با این رژیم ارتباط اندکی برقرار کردند. پس می توان گفت بسیاری از یهودیان امروز از دوگانگی حاکم بر این سرزمین رنج می برند و بخشی از آنها باور دارند که فلسطینی ها مالک اصلی سرزمین اشغالی هستند.

106891489-16226730252021-06-02t204625z_1308965732_rc2ksn9n6clb_rtrmadp_0_israel-politics-netanyahu

قمار «بی بی»

گروه های یهودی مستقر در ایالات متحده در واکنش به بازگشت نتانیاهو درگیر اختلاف و چند صدایی شده اند، بسیاری از آنها از جمله اعضای کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل و فدراسیون های یهودی آمریکای شمالی در این باره موضعی منفعلانه اتخاذ کردند و گروهی دیگر به شدت نگران هستند.

اتحادیه برای اصلاح یهودیت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حضور چهره های رادیکالی چون بن گویر و اسموتریچ در کابینه «بی بی» برای یهودیان سراسر جهان دردناک خواهد بود. اتحادیه ضد افترا هم ضمن ابراز نگرانی از نتایج پارلمانی هشدار داد که متحدان نتانیاهو سابقه ای طولانی در فعل های نفرت انگیز چون رفتارهای نژادپرستانه، ضد اعراب و فلسطینی ها دارند.در این بیانیه همچنین تاکید شده که قرار گرفتن چنین چهره هایی در کابینه جدید اسرائیل موجب خواهد شد تا « بی بی» قدرتمندترین حامیانش را هم از دست بدهد.

با این همه هستند گروهی رادیکال که از نتایج انتخابات به شدت خوشحال هستند و می گویند که نگرانی ها درباره آینده اسرائیل تحت رهبری کابینه جدید بی مورد است. ناتان جی دیامنت، مدیر اجرایی مرکز حمایت از اتحادیه ارتدوکس مدعی است که بازگشت به قدرت نتانیاهو پیش از هر چیز یک پیروزی است آن هم در شرایطی که دموکراسی های غربی در آستانه تهدیدهای جدی قرار دارند. به ادعای این چهره فوق افراطی قضاوت درباب متحدان ائتلافی «بی بی» و سیاست های احتمالی کابینه اش زود است، چرا که رای دهندگان به آن چه رای داده اند، آگاه تر هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید