هشدار؛ 50 ساله ها مراقب این 5 بیماری باشند!

کدخبر: ۵۶۹۱۵۷
شیوع بیماری‌های مزمن متعدد به دلیل پیری جمعیت و افزایش نرخ دیابت در حال افزایش است.
هشدار؛ 50 ساله ها مراقب این 5 بیماری باشند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، این شرایط بسته به ژنتیک، سبک زندگی، قومیت و نژاد و عوامل دیگر متفاوت است؛ ممکن است برخی در ۸۰ سالگی توانایی های جسمی و ذهنی یک فرد ۳۰ ساله را داشته باشند و عده‌ای دیگر خیلی زودتر دچار مشکلات سلامتی ‌شوند.

همراه با رشد جمعیت افراد مسن، مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش سن هم بیشتر می‌شود. به گفته کارشناسان، برخی از بیماری‌های مزمن، اغلب از سن ۵۰ سالگی بروز پیدا می‌کنند.

این شرایط بسته به ژنتیک، سبک زندگی، قومیت و نژاد و عوامل دیگر متفاوت است؛ ممکن است برخی در ۸۰ سالگی توانایی های جسمی و ذهنی یک فرد ۳۰ ساله را داشته باشند و عده‌ای دیگر خیلی زودتر دچار مشکلات سلامتی ‌شوند.

اگر خوب به اطرافتان نگاه کنید می‌بینید که افراد مسن بالای ۶۵ سال معمولاً بیش از یک بیماری مزمن دارند. شیوع بیماری‌های مزمن متعدد به دلیل پیری جمعیت و افزایش نرخ دیابت در حال افزایش است.

اما خوشبختانه بسیاری از مشکلاتی که در این سنین ایجاد می‌شوند قابل کنترل هستند و در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شوند، می‌توان تا حد بالایی از عوارض جدی‌تر آنها جلوگیری کرد.

پنج مورد از رایج‌ترین مشکلات سلامتی که معمولاً از آغاز ۵۰ سالگی بروز پیدا می‌کنند، در ادامه معرفی شده است:

۱) فشار خون بالا

این بیماری در افراد بالای ۶۰ سال شایع‌تر است، چرا که در این سنین، رگ‌های خونی خاصیت ارتجاعی کمتری دارند. فشار خون بالا عامل اصلی سکته مغزی، حمله قلبی، بیماری کلیوی و سایر معضلاتی است که می‌تواند منجر به مرگ شود.

توصیه می‌شود افراد بالای ۴۰ سال ماهانه فشار خون خود را چک کنند و اگر فشار خون بالایی داشتند، بهتر است تحت نظر پزشک قرار گیرند.

۲) کلسترول بالا

کلسترول بالا در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به تنگی و انسداد عروق خونی یا آترواسکلروزیس (Atherosclerosis) شود. آترواسکلروزیس باعث التهاب و تغییرات عروقی بیشتر می‌شود که خطر حملات قلبی، اختلال در عروق مغزی، بیماری عروق محیطی، اختلال شناختی و سایر آسیب‌های اندامی را افزایش می‌دهد.

کلسترول بالا معمولاً با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو کنترل می‌شود.

۳) آرتریت (آرتروز یا التهاب مفاصل)

استئوآرتریت یا آرتروز، دومین بیماری رایج در میان افراد مسن و یکی از علل شایع درد و ناتوانی مزمن است. آرتروز ممکن است در سنین پایین‌تر از ۵۰ هم رخ دهد، اما بعد از ۵۰ سالگی تشدید می‌شود.

چاقی جزو ریسک‌فاکتورهای آرتروز است و معمولاً هرچه وزن بالاتر باشد، دردهای مفصلی به ویژه در ناحیه زانو بیشتر است.

۴) دیابت

یکی دیگر از بیماری‌های رایج بعد از ۵۰ سالگی، دیابت است. این بیماری را اغلب با تغییر سبک زندگی، یعنی پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش، می‌توان کنترل کرد. گاهی اوقات هم لازم است بیماران به منظور کنترل سطح قند خون، دارو مصرف کنند.

اگر دیابت درمان نشود، ممکن است به طیف وسیعی از بیماری‌ها، مانند بیماری قلبی، کلیوی، از دست دادن بینایی و حتی قطع عضو منجر شود.

۵) پوکی استخوان

پیری، تراکم استخوان (هم در مردان و هم در زنان) را کاهش می‌دهد و منجر به پوکی استخوان می‌شود. خطر پوکی استخوان در زنان بیشتر است و این مسئله با آغاز یائسگی ارتباط مستقیم دارد؛ چرا که با توقفِ تولید استروژن، تراکم استخوان معمولاً کاهش می‌یابد. زنان نیز به طور متوسط در سن ۵۱ سالگی یائسه می‌شوند و تولید استروژن در آنها کمتر می‌شود.

پیاده‌روی و تمرینات قدرتی بالاتنه به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کند. همچنین توصیه می‌شود برای ارتقای سلامت استخوان، کلسیم و ویتامین D بیشتری مصرف کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید