جزئیات تازه از پرونده نوزادی که زنده به سردخانه منتقل شد

کدخبر: ۵۶۹۲۳۲
نوزاد نارسی در بیمارستانی سجاد واقع در شهریار، پس از تایید فوت و انتقال به سردخانه نفس کشید، اما فقط برای چند ساعت. حالا رئیس این بیمارستان برکنار شده و سخنگوی وزارت بهداشت گفته پرونده این نوزاد در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته تا علت دقیق مرگ این نوزاد و ماجرای تلخش مشخص شود.
جزئیات تازه از پرونده نوزادی که زنده به سردخانه منتقل شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ماجرای زنده شدن نوزاد در بیمارستان امام سجاد (ع) شهرستان شهریار از آنجایی شروع شد که نوزاد پسری روز جمعه در این بیمارستان به دنیا آمد که بنا به ادعای کادر پزشکی، به دلیل عدم علائم حیاتی به سردخانه منتقل شد، اما پدر نوزاد فوت‌شده مدعی زنده بودن فرزندش شده بود و با اصرار به سردخانه می‌رود و متوجه نفس کشیدن نوزاد در آنجا می‌شود و تلاش می‌کند که با وجود امتناع نگهبان و کادر درمان بیمارستان از پذیرش این مساله، این موضوع را اثبات کند.

خانه فوق لاکچری سحر قریشی در دبی همه را شگفت زده کرد+ فیلم

رضا خدایاری - پدر نوزاد فوت‌شده - می‌گوید: «نگهبان موضوع را به سوپروایزر اطلاع داد اما گفتند امکان ندارد و بچه سه روز است که مرده است؛ تا اینکه با یکی از مأمورین نیروی انتظامی وارد سردخانه شدیم و دید بچه زنده است و یکی از پرستاران را برای کمک آورد و بچه را لای پارچه پیچیدند و بالا بردند و در دستگاه گذاشتند.»

او همچنین می‌گوید، همسرش و جنین هفت‌ماهه او، هر دو سالم بودند و این را آزمایشات و سونوگرافی انجام‌شده در بیمارستان کمالی کرج تایید می‌کند.

پدر این نوزاد فوت‌شده با گلایه از برخورد نامناسب کادر درمان و مشکلات این بیمارستان می‌گوید: «پسرم ساعت‌ها در سردخانه نفس می‌کشید و قلبش می‌تپید. با چشم خودم دیدم که پسرم زنده بود، دست‌وپا می‌زد، گریه می‌کرد و در دستگاه شیر می‌خورد و حتی تا آخر شب به مادرش خبر ندادیم چون نگران بودیم فوت کند تا اینکه پزشک گفت حال نوزاد خوب و طبیعی است و به مادرش اطلاع دهید.»

در نهایت اما این نوزاد چند ساعت پس از انتقال به بخش NICU فوت کرد. مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار در گفت‌وگو با تلویزیون ایران اعلام کرده بود که این نوزاد بعد از نگهداری در سردخانه «زنده شده بود» و قبل از آن یعنی هنگام تحویل به سردخانه، دارای علائم حیاتی نبوده است.

ناصیح می‌گوید «مادر نوزاد در سن بارداری حدود ۲۵ تا ۲۶ هفته به دلیل درد شکم پیش از این اتفاق به بیمارستان و درمانگاه‌های مختلف از جمله بیمارستان سجاد شهریار مراجعه کرده بود. مادر حدود ساعت ۴ و نیم صبح به دلیل پارگی کیسه آب دوباره به بیمارستان سجاد مراجعه می‌کند اما نوزاد بعد از زایمان ضربان قلب نداشته و یک ساعت هم نوزاد زودرس شش ماهه کنار مادر نگهداری می‌شود اما در نهایت به دلیل نداشتن علائم حیاتی تحویل سردخانه می‌شود.»

واکنش وزارت بهداشت و انتقال پرونده به پزشکی قانونی

سخنگوی وزارت بهداشت امروز در این رابطه گفته است: پرونده نوزاد نارسی که بنا به اعلام کادر درمان بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار فوت شده به دنیا آمده و پدر وی مدعی زنده بودن او بعد از تولد شده است، در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته تا وضعیت و علت دقیق مرگ نوزاد در بررسی‌های علمی روشن شود.

بر اساس اعلام پدرام پاک‌آیین، برکناری رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) با حادثه رخ‌داده در این بیمارستان مرتبط بوده، اما جنبه جزایی ندارد و از اختیارات رئیس دانشگاه است.

او گفته چنانچه نظریه پزشکی قانونی ناظر به وقوع تخلف یا جرم از سوی هریک از عوامل بیمارستان امام سجاد (ع) باشد، رسیدگی قانونی لازم توسط مرجع ذیصلاح صورت خواهد گرفت.

در همین رابطه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم روایت مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار را تکرار کرده و به خبرگزاری فارس گفته است: زمانی‌که مادر به بیمارستان جهت زایمان مراجعه می‌کند، بچه ضربان قلب نداشته و وقتی بچه به دنیا آمده علائم حیاتی نداشته و عملیات احیا انجام شده اما نوزاد به زندگی برنگشته و بنابراین به سردخانه منتقل شده است.

علی مشکی ادامه داده است: در بدو ورود مادر به بیمارستان، پدر نوزاد حضور نداشته است. پس از مراجعه پدر به سردخانه، متوجه می‌شود که به خواست الهی کودک زنده است و به بخش NICU منتقل می‌شود اما با وجود تلاش‌های انجام‌شده، باز هم کودک علائم حیاتی را از دست داد. مسئولیت این بیمارستان برعهده رئیس آن است و مدیران بهداشت و درمان کشور خواستند که مدیر بیمارستان پاسخگوی مسائل باشد و با توجه به اتفاق افتاده و به دلیل سوء عملکرد خواستند که این مدیر کنار گذاشته شود. 

مشکی درخصوص احتمال قصور پزشکی افزود: این موضوع هنوز اثبات نشده و باید از طریق مراجع قضایی پزشکی بررسی شود و پرونده هم اکنون در حال برسی است. زمان مراجعه مادر به بیمارستان، بچه ضربان قلب نداشته و اینکه چه اتفاقی افتاده و شرایط نگهداری بچه کنار مادر درست بوده یا خیر، لازم به رسیدگی پرونده پزشکی دارد و زمان رشد و تکامل نوزاد که نارس هم بوده، در دست بررسی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید