هشدار جدی هواشناسی به 19 استان کشور؛ مراقب باشید

کدخبر: ۵۷۰۵۱۳
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری در ۱۹ استان از احتمال وقوع طغیان رودخانه‌ها، سقوط سنگ و آب‌گرفتگی معابر خبر داد.
هشدار جدی هواشناسی به 19 استان کشور؛ مراقب باشید

به گزارش اقتصادنیوز به تسنیم، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از سواحل شمالی، شرق و جنوب شرق کشور در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار پراکنده و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی و خیزش گردوخاک روی می‌دهد.

فردا با گذر امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌های جنوبی البرز و خراسان شمالی افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده که با نفوذ جریانات خنک شمالی به سواحل دریای خزر نیز ابرناکی، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود. در این روز همچنین در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان رگبار پراکنده انتظار می‌رود.

سه‌شنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها ادامه دارد. روز چهارشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. پنجشنبه بارش‌ها در شمال غرب کاهش یافته و در شرق اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی تقویت می‌شود.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  طی روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه علاوه بر سواحل دریای خزر در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و شمال شرق کشور نیز وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده و دریای خزر مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/13

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/02/10: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، قزوین، شرق اصفهان، سمنان، ارتفاعات کرمان، یزد و ارتفاعات و دامنه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران و البرز، شمال لرستان.

دوشنبه 1402/02/11: سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان، شمال قزوین، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و ارتفاعات و دامنه البرز و تهران.

سه‌شنبه 1402/02/12: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و سمنان و ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز و تهران.

چهارشنبه 1402/02/13: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه در استانهای زنجان و قزوین.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، صاعقه، تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/02/10: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، لرستان، اصفهان، فارس و هرمزگان.

دوشنبه 1402/02/11: مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، بوشهر، هرمزگان، قزوین و سمنان.

سه‌شنبه 1402/02/12: سمنان، مرکزی، بوشهر و شرق خراسان جنوبی.

چهارشنبه 1402/02/13: ایلام، خوزستان، بوشهر، مرکزی و قم.

پنجشنبه 1402/02/14: تهران، قم، قزوین، مرکزی، سمنان، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، فارس و بوشهر.

جمعه 1402/02/15: سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد شدید با جهت شمال غربی - جنوب غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1402/02/11

زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج بین 1.5 تا 2.5 متر در ساحل و دور از ساحل.

منطقه اثر: خلیج‌فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید