تاکتیک خاص اردوغان برای شکست رقیب انتخاباتی‌اش

کدخبر: ۵۷۰۶۲۰
اردوغان سعی دارد از طریق تاکتیک های خاص خودش، جریان رقابت های انتخاباتی را تغییر داده و مجددا شانس خود را برای پیروزی بیشتر از کمال قلیچداراوغلو کند.
تاکتیک خاص اردوغان برای شکست رقیب انتخاباتی‌اش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرفوری، تنها چند هفته تا آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه فرصت باقی است. در این چند هفته هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. بر اساس نظرسنجی ها، در انتخابات پیش رو کمال قلیچداراوغلو نسبت به رجب طیب اردوغان از شانس بیشتری برخوردار است. کمال قلیچداراوغلو  بعد از ائتلاف ۶ حزب اپوزیسیون با هم، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه شد. شرکت این سیاستمدار کهنه کار در حالی بود که رجب طیب اردوغان به علت اقدامات اقتصادی اش سخت مورد انتقاد قرار گرفته و بحران زلزله هم بر مصائب او افزوده بود.

حالا اردوغان سعی دارد از طریق تاکتیک های خاص خودش، جریان رقابت های انتخاباتی را تغییر داده و مجددا شانس خود را برای پیروزی بیشتر از کمال قلیچداراوغلو کند. یکی از تاکتیک های اردوغان، بهره برداری سریع از پروژه های اقتصادی و دفاعی خود است. او سعی دارد در این مدت کوتاه، آنقدر از پروژه های نظامی و اقتصادی خود بهره برداری کند تا سیاست های اقتصادی اشتباهش فراموش شده و مجددا به رئیس جمهور محبوب مردم ترکیه بدل شود.

 

ساخت سلاح؛ راهکار رجب برای پیروزی بر کمال

الجزیره قطر در گزارشی به موضوع انتخابات ترکیه و سیاست های جدید اردوغان پرداخته است. بر اساس اعلام الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا اعلام کرد که اولین هواپیمای جت بومی و سرنشین دار ترکیه مورد بهره برداری قرار گرفته و این پرنده نخستین پرواز موفقیت آمیز خود را هم انجام داده است.

همچنین، دولت اردوغان از جنگنده ملی (Gok Bay) رونمایی کرده و همزمان چند رزمناو، هلی کوپتر و تانک بومی ترکیه ای نیز ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است. به این اخبار باید خبر هسته ای شدن ترکیه را هم که دو روز قبل اعلام شد، اضافه کرد.

سعید الحاج، تحلیلگر مشهور عرب معتقد است که توسعه صنایع دفاعی، ترکیه را از محدودیت‌های خارجی آزاد کرده و به نیروهای مسلح این کشور قابلیت‌هایی داده که قبلاً از آن برخوردار نبودند. این مساله باعث قدرت گیری آنکارا و افزایش حضور نظامی اش در منطقه از جمله سوریه و آذربایجان شده است.

 

سعید الحاج معتقد است که توسعه تسلیحات در ترکیه تا حدودی به مبارزات انتخاباتی اردوغان و حزبش مربوط می شود. الحاج در این رابطه می گوید: اردوغان می خواهد یک رزومه مناسب برای مبارزات انتخاباتی خود تهیه کند. او دستاوردهایی برای ترکیه به ارمغان آورده و  می تواند به شکلی جلوه دهد که گویی دستاوردهای او باعث قدرتمند شدن ترکیه در جهان شده است. وی خاطرنشان کرد: فهرست پروژه‌های اعلام شده در همین دوره محدود (تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری) نشان می دهد که این پروژه ها منحصر در صنایع دفاعی نیست و شامل حوزه‌های مختلفی از جمله انرژی، زیرساخت‌ ها و صنایع سنگین می‌شود؛ پروژه‌هایی که اردوغان و حزب عدالت و توسعه به وضوح تمایل به افزایش آنها دارند. رونمایی از این پروژه ها قبل از انتخابات، تلاش حزب اردوغان است تا شانس خود در در انتخابات را به حداکثر برساند.

رویکرد حزب رقیب؛ ارتش قدرتمند آری، خصوصی سازی آن، نه

الجزیره در ادامه گزارش خود تاکید دارد که برخلاف حزب حاکم عدالت و توسعه، اپوزیسیون ترکیه، به ویژه حزب جمهوری خواه خلق، از رویکرد دولت در مورد توسعه صنایع دفاعی و تکیه بر بخش خصوصی و حمایت از برخی شرکت‌های متعلق به چهره‌های نزدیک به رئیس جمهور اردوغان انتقاد می‌کند؛ هر چند از رونق این صنایع در سطح ملی تمجید می کند.

رهبر حزب جمهوری خواه خلق و نامزد مشترک اپوزیسیون، کمال قلیچداراوغلو، به خصوصی سازی بخش صنایع دفاعی حمله کرده و گفته است که این مساله "خطرناک است" و خواستار کنترل کامل دولت بر این صنعت شد. با این حال، قلیچداراوغلو اذعان کرد که صنعت سلاح سازی بومی پیشرفت زیادی داشته است، و متعهد شد که به "حمایت از سرمایه گذاری" در این بخش ادامه خواهد داد.

قدرت نظامی ضعف اقتصادی اردوغان را می پوشاند؟

به گفته محمود علوش، محقق و تحلیلگر عرب، دستاوردهای اردوغان در حوزه صنایع دفاعی، تحول عظیمی را طی دو دهه گذشته در ترکیه به جای گذاشته است، اما تأثیر این اقدامات بر مبارزات انتخاباتی حزب حاکم ممکن است محدود یا کمتر از آنچه اردوغان انتظار دارد باشد. علوش به الجزیره گفته که دغدغه اصلی رای دهندگان ترکیه در این دوره عمدتاً حول محور اقتصاد و تورم می چرخد اما نمایش دستاوردهای نظامی هم می تواند گروه های جدیدی از رأی دهندگان به ویژه ملی گرایان را جذب حزب عدالت و توسعه کند و انسجام ملی را تقویت نماید.

 

مروری بر تسلیحات جدید ترکیه

الجزیره در انتهای گزارش خود مروری بر مهم ترین تسلیحات نظامی بومی جدید ترکیه دارد؛ تسلیحاتی که اردوغان به تازگی از آنها رونمایی کرده است:

جنگنده

جت جنگنده HURJET  حدود ۱۴ متر طول و ۴ متر ارتفاع دارد و فاصله بین بالهایش ۹.۵ متر است و حداکثر سرعت آن با یک موتور، ۱.۴ ماخ (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر در ساعت) است و در ارتفاع ۴۵ هزار پایی پرواز می کند. این جت تولید شرکت «توساچ» است و  مجهز به سیستم کنترل خودکار و دید در شب است و توانایی انجام مانورهای هوایی، حمله و ضدحمله را دارد.

تانک

 

تانک  آلتای ۲ ( 2 Altay)  توسط کمپانی BMC ساخته شده است. این تانک قابلیت های پرتابی، حفاظتی و انعطاف پذیری بالایی دارد. تانک آلتای مجهز به یک زره مخصوص است که از آن در برابر مین ها محافظت می کند. این تانک سیستمی دارد که خطرات هسته ای و شیمیایی را تشخیص می دهد. حداکثر سرعت تانک ۶۵ کیلومتر و حداکثر قدرت موتورش ۱۵۰۰ اسب بخار است و توانایی عبور از آب هایی به عمق ۴ متر را دارد. آلتای  مجهز به توپ ۱۲۰ میلی متری با قابلیت شلیک گلوله های هدایت لیزری و ۴۰ گلوله است و همچنین، دارای سیستم کنترل از راه دور با ردیابی خودکار اهداف مختلف است.

هلیکوپتر

هلیکوپتر "gokbay" توسط شرکت TUSAŞ ترکیه به گونه ای طراحی شده است که نیازهای غیرنظامی را هم برآورده کند. از جمله مهمترین وظایفی که این بالگرد می تواند انجام دهد، حمل و نقل افراد، جستجو و نجات، کنترل مرز، عملیات آمبولانس هوایی، اطفای حریق و ... است. موتور بومی (TS1400) که این هلیکوپتر به آن مجهز است یک موتور چرخشی است  و این پرنده را تا ارتفاع ۲۰ هزار فوتی بالا می برد.

پهپاد

پهپاد "کزل الما" متعلق به نسل ششم پهپادهای جنگی است که توسط شرکت بایکار، تولید کننده پهپادهای بایراکتار و آکینجی ساخته شده و سرعت آن نزدیک به سرعت صوت است و با بار ۱.۵ تنی هم قادر به بلند شدن خواهد بود. از ویژگی های این پرنده توانایی پرواز با سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت به مدت ۵ ساعت به طور مداوم در ارتفاع ۱۲ کیلومتری را دارد و قادر است از دید رادارها پنهان شود.

رزمناو

رزمناو آناتولی یا Anadolu TCG هم ساخت داخل ترکیه است و به تازگی وارد زرادخانه ارتش ترکیه شده است. طول این رزمناو ۲۳۱ متر، عرض آن ۳۲ متر، حداکثر محموله آن ۲۷ هزار تن و ۴۳۶ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن ۲۰.۵ گره دریایی است. این کشتی می تواند ۱۳ تانک، ۲۷ خودروی آبی خاکی زرهی، ۶ ناو نیروی نظامی، ۳۳ خودروی نظامی و ۱۵ تریلر و در مجموع ۹۴ خودرو را حمل کند و بر روی عرشه خود ۱۰ هلیکوپتر و ۱۱ جنگنده تهاجمی را جای دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید