درگیری لفظی بین چین و آلمان

کدخبر: ۵۷۲۶۶۸
«چین گانگ» و «آنالنا بائربوک» وزیران خارجه دو کشور در دومین دیدارشان در یک ماه گذشته در خصوص مسئولیت‌های یکدیگر در عرصه جهانی درگیری لفظی داشتند.
درگیری لفظی بین چین و آلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم درگیری لفظی بین چین و آلمان بر سر مساله اوکراین به وجود آمد که در آن پکن نسبت به تحریم اروپا علیه شرکت‌های چینی هشدار داد و برلین مدعی شد که بی طرفی در مناقشه اوکراین به معنی طرفداری از روسیه است.

چین گانگ به اتحادیه اروپا در مورد اعمال اقدامات تنبیهی علیه شرکت‌های چینی هشدار داد و گفت که برای محافظت از منافع آنها اقدام خواهد کرد.  

وی با اشاره به محدودیت‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه 8 شرکت چینی، تاکید کرد که اگر اقدام تنبیهی صورت گیرد، چین واکنش لازم را برای حفاظت از منافع مشروع شرکت‌های چینی انجام خواهد داد.

وزیر خارجه پکن به دنبال مذاکره با همتای آلمانی خود در برلین، بیان کرد که شرکت‌های چینی و روسی از همکاری و تبادل‌های معمول بهره می‌برند که نباید تحت تاثیر قرار گیرد.  

چین گانگ اضافه کرد که چین به شدت مخالف این است که کشورهای دیگر اقدام یکجانبه علیه پکن انجام دهند.

سفرای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفتگوها در مورد بسته یازدهم تحریم‌ها علیه روسیه را آغاز می‌کنند. 

طبق یک سند رسیده به دست خبرگزاری فرانسه، به عنوان بخشی از این بسته تحریمی، اتحادیه اروپا پیشنهاد توقف صادرات فناوری‌های حساس به 8 شرکت چینی را داده زیرا به فروش دوباره آنها به روسیه از سوی این شرکت‌ها مشکوک هستند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد صادرات مجدد فناوری‌های حساس از جمله میکرو چیپ‌ها (که می‌تواند در میدان جنگ استفاده شود) از طریق کشورهای ثالث به روسیه را متوقف کند.

وزیر خارجه چین در برلین تاکید کرد که پکن همواره به دنبال گفتمان صلح برای پایان دادن به جنگ در اوکراین بوده است. وی خاطر نشان کرد که چین نماینده ویژه خود در اوکراین را اعزام خواهد کرد و از برلین خواست که تلاش بیشتری را برای آتش بس و مذاکرات صلح انجام دهد. 

اما آنالنا بائربوک با اشاره به اینکه چین باید موضع مشخصی را علیه روسیه داشته باشد، مدعی شد که بی طرفی در جنگ به معنی طرفداری  از مسکو است.

وی ادعا کرد: بی طرفی به معنی طرفداری از متخاصم است و به همین دلیل اصول ما مشخص کردن این است که ما طرف قربانی هستیم.

وزیر خارجه چین اخطار داد که آلمان به عنوان اقتصاد برتر اروپا هزینه سنگینی خواهد داد اگر به دنبال دور شدن از چین باشد یا به لحاظ اقتصادی از این غول اقتصادی به علت اختلاف‌های سیاسی، فاصله بگیرد. 

پیش از این اولاف شولتز صدراعظم آلمان در صحن پارلمان اروپا اعلام کرد که رقابت از طرف چین قطعا افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید