فریدون مجلسی تحلیل کرد؛

کامالا هریس رقیب جو بایدن می‌شود؟/ جمهوری‌خواهان ترامپ را کنار می‌گذارند اگر...

کدخبر: ۵۷۲۹۹۷
مجلسی گفت: شخصی مانند «رابرت اف.کندی» با آن پیشینه فامیلی می‌تواند رقیب جدی برای بایدن باشد اما در این میان ممکن است نامزد نشود ولی به هر ترتیب می‌تواند بایدن را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. در نهایت باید بگویم که جمهوریخواهان دقیقاً همان مشکلی که دموکرات‌ها با بایدن دارند، با ترامپ دارند و به نوعی با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند.
کامالا هریس رقیب جو بایدن می‌شود؟/ جمهوری‌خواهان ترامپ را کنار می‌گذارند اگر...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به پیشی گرفتن دونالد ترامپ از جو بایدن در نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده عنوان کرد: باید توجه شود که برآوردها و نظرسنجی‌های امروز در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، اگرچه پیش از موعد و ناپایدار خواهد بود اما این تحلیل‌ها برآیند رفتارهای بایدن و عملکرد او و تیمش است. در مقابل، این برآوردها هم از رفتار ترامپ و طرفداران او نشأت می‌گیرد اما باید دانست اینکه جو بایدن از راه رفتن روزانه تا سایر مسائل کاری و شخصی‌اش به سوژه عام و خاص تبدیل شده یک امر مشخص و درست است اما اساساً باید دید که حزب دموکرات در مورد او چگونه فکر می‌کند. این در حالی است که رابرت کندی، برادرزاده جان اف.کندی اخیرا وارد میدان شده و از لابی قوی برخوردار است است که شاید بتواند اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.

وی ادامه داد: برخی دیگر از تحلیلگران و طرفداران حزب دموکرات هم معتقدند «کامالا هریس» که هم‌اکنون معاون رئیس‌جمهوری آمریکا است، گزینه احتمالی برای رقابت با بایدن در درون حزب دموکرات است. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که او را می‌توان به جای بایدن گزینه جدید حزب دموکرات معرفی کرد اما معتقدم که این تحلیل غلط است؛ چراکه در حقیقت عملکرد و رفتار او در این سال‌ها برخلاف تحلیل مذکور بوده است. در مقابل، دونالد ترامپ در میان لایه‌های متوسط به پایین جامعه ایالات متحده و حتی در میان سرمایه‌داران این کشور همچنان طرفداران خود را دارد اما مشکل، بحث مفتوح بودن پرونده‌های قضایی علیه وی است. به نظرم از حیث شخصی و با توجه به مسائل انفرادی، انتخاب مجدد بایدن تا حدود زیادی می‌تواند تحت‌الشعاع قرار بگیرد اما باز هم تاکید می‌کنم که حرف اول و آخر را اکثریت حزب دموکرات خواهند زد.

این دیپلمات پیشین تصریح کرد: در این میان باید متوجه بود که «برنی سندرز» هم حمایت تمام و کمال خود از بایدن را در انتخابات پیش‌روی آمریکا اعلام کرده است که این نشان می‌دهد وی نامزد انتخابات ۲۰۲۴ نخواهد بود اما جناح چپ حزب دموکرات از بایدن حمایت خواهند کرد. از سوی دیگر بحران‌های بین‌المللی به وجود آمده در مقیاس جهانی هم نیاز به رئیس جمهوری در آمریکا دارد که حداقل بتواند نقش‌آفرینی فعال‌تری داشته باشد. از جهتی دیگر شخصی مانند «رابرت اف.کندی» با آن پیشینه فامیلی می‌تواند رقیب جدی برای بایدن باشد اما در این میان ممکن است نامزد نشود ولی به هر ترتیب می‌تواند بایدن را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. در نهایت باید بگویم که جمهوریخواهان دقیقاً همان مشکلی که دموکرات‌ها با بایدن دارند، با ترامپ دارند و به نوعی با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس معتقدم اگر جمهوری‌خواهان هم گزینه‌ای قوی‌تر از ترامپ داشتند یا در آینده بتوانند چنین گزینه‌ای را دست و پا کنند، او را کنار خواهند گذاشت اما در نمای کلی باید بگویم با توجه به داده‌های فعلی اگر گزینه‌های نهایی انتخابات آمریکا، بایدن و ترامپ باشند، به نظرم شانس به صورت بالقوه با جمهوری‌خواهان خواهد بود؛ به گونه‌ای که از موتورسواران ایالت‌های مختلف که تحصیلات چندانی هم دارند، تا اقشار سطح متوسط به پایین و حتی برخی از سرمایه‌داران نیویورک، به او رأی خواهند داد. داده‌ها نشان می‌دهد که ترامپ همچنان توانسته تا حد زیادی دوقطبی به وجود آورده را زنده نگه دارد و از آن استفاده کند؛ ضمن اینکه همچنان نتیجه دادگاه او نامشخص است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید