مصائب قلیچ‌داراغلو

مسیر سخت در انتظار رقیب اردوغان در دور دوم

کدخبر: ۵۷۴۸۰۷
اقتصادنیوز: اگرچه انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده است، اما کاندیدای اپوزیسیون شانس کمتری نسبت به گذشته برای غلبه بر اردوغان دارد. استراتژی اردوغان برای استفاده از احساسات ملی‌گرایانه و متهم‌کردن مخالفین به حمایت از گروه‌های تروریستی کرد، کار را بیش از پیش برای قلیچ‌داراغلو دشوار کرده است.
مسیر سخت در انتظار رقیب اردوغان در دور دوم

به گزارش اقتصادنیوز، اگرچه رهبر اپوزیسیون سکولار ترکیه موفق شده است رجب طیب اردوغان به اولین دور دوم انتخاباتیش بکشاند، اما شانس چندانی برای پیروزی در ۲۸ می ندارد.

به تحلیل پایگاه المانیتور، پیش‌بینی می‌شد که در دور اول، کمال قیلیچ‌داراوغلو عملکرد خوبی داشته باشد، اما نهایتاً به ۴۵ درصد آرا رضایت داد. اردوغان نیز از آستانه ۵۰ درصدی لازم برای پیروزی قطعی فاصله داشت.

اکنون ائتلاف شش حزبی او باید مانور انتخاباتی به ظاهر غیرممکنی را انجام دهد تا اردوغان را که تنها به اندک حمایتی برای ادامه حکومت خود تا سال ۲۰۲۸ نیاز دارد، برکنار کند.

روز سه‌شنبه، ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان گفت: دور دوم برای ما آسان‌تر خواهد بود. یک اختلاف پنج‌درصدی با نزدیک به ۲.۵ میلیون رأی وجود دارد که بعید به نظر می‌رسد کمتر شود.

بسیج رای‌دهندگان جوان می‌تواند شانس قلیچ‌داراغلو را تقویت کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که سهم او از این گروه دوبرابر اردوغان خواهد بود.

به نظر می‌رسد بیش از پنج میلیون رأی‌اولی که در طول عمر خود هیچ رهبر دیگری جز اردوغان را ندیده‌اند، بیشتر از همه خواستار تغییرند.

روز سه‌شنبه، قلیچ‌داراغلو ۷۴ساله با پیامی که هدفش جوانان بود، تلاش کرد تا کمپین خود را احیا کند.

او در توییتر گفت: شما حتی دیگر نمی‌توانید توان خرید یک فنجان قهوه را نیز ندارید. لذت زندگی شما دزدیده شده است.

شمشیر دو لبه

کردها، یک اقلیت قومیتی هستند که حدود ۱۰ درصد از رای‌دهندگان را تشکیل داده و بیشتر از قلیچ‌داراغلو حمایت می‌کنند.

رهبر اپوزیسیون که خود یک کرد علوی بوده و نماینده یکی از سرکوب‌شده‌ترین جوامع ترکیه است، در اواخر آوریل مورد حمایت حزب حامی کردها (اچ‌دی‌پی) قرار گرفت.

اما مشارکت روز یک‌شنبه در استان‌های کردنشین ۸۰ درصد بود که بسیار کمتر از ۸۹ درصد میانگین ملی است.

حمایت بیشتر از سوی کردها می‌تواند شمشیر دو لبه‌ای باشد که راه قلیچ‌داراغلو به قدرت را دشوار و بلکه غیرممکن می‌کند.

یکی از حملات اردوغان به رقیب خود، ارتباط اپوزیسیون با شبه‌نظامیان کرد بود که طی دهه‌ها علیه دولت مرکزی ترکیه شوریده‌اند. به نظر می‌رسد این حملات برای جذب ترک‌های ملی‌گرا و محافظه‌کار کارساز بوده است.

سونر کاگاپتای، تحلیلگر مؤسسه واشنگتن گفت: در مجموع، اتحاد انتخاباتی قلیچ‌داراغلو با حزب کردی اچ‌دی‌پی به او آسیب رساند.

برخی از رای‌دهندگان اچ‌دی‌پی در استان‌های کردنشین رأی ندادند؛ در حالی که برخی از رای‌دهندگان ملی‌گرای ترک قلیچ‌داراغلو را به خاطر اتحادش با اچ‌دی‌پی رها کردند.

سینان اوگان، نامزد سوم ملی‌گرا پنج درصد آرا را به دست آورد و حمایت او در دور دوم می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

او یک ناسیونالیست سکولار است که او را از محافظه‌کاران مذهبی حلقه اردوغان جدا می‌کند.

اما او همچنین به شدت ضدتروریسم است؛ کلمه‌ای که بسیاری از سیاستمداران ترکیه برای محکوم‌کردن کردها به کار می‌برند.

مثل آبِ خوردن

کورشاد ارطغرول از دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا به خبرگزاری فرانسه گفت: ناسیونالیسم ضد کردی که اوگان نماینده آن است، با قلیچ‌داراغلو را بسیار دشوار می‌کند.

برک اِسِن، استاد علوم سیاسی دانشگاه سابانچی استانبول گفت که حتی اگر قلیچ‌داراغلو به نحوی حمایت اوگان را به دست بیاورد، احتمالاً رأی کردها را از دست می‌دهد.

اکنون ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون که پس از یک سال نزاع، قلیچ‌داراغلو را به عنوان نامزد مشترک خود تلخ انتخاب کرد، پس عدم موفقیت در دور اول انتخابات، با چالش متحد‌ماندن نیز مواجه است.

امره پکر، از مشاوران گروه اوراسیا خاطرنشان کرد: کار اردوغان برای جذب رای‌دهندگان، به ویژه حامیان اوگان، نسبت به قلیچ‌داراغلو راحت‌تر است. مشارکت حامیان رئیس‌جمهور نیز احتمالاً در دور دوم بیشتر از مشارکت طرفداران رقیبش خواهد بود.

اسن افزود که اردوغان با کسب ۴۹٫۵ درصد در دور اول، برای پیروزی در ۲۸ می نیازی به امتیازدادن به اوگان ندارند.

ارطغرول به خبرگزاری فرانسه گفت که کمپین اردوغان احتمالاً بر مسائل امنیتی متمرکز خواهد ماند که در این شرایط بد اقتصادی، فرمولی مؤثر در بین طبقه کارگر محافظه‌کار و ملی‌گرا است.

او افزود: ایده ترکیه بزرگ که در قلب شعارهای اردوغان دیده می‌شود، از طریق پروژه‌های زیرساختی دنبال شده و از احساسات محافظه‌کارانه مردم استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که این کمپین توانسته پایگاه اجتماعی او را به حرکت بیندازد.

 
 در همین رابطه:
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید