سفیر ترکیه احضار شد

کدخبر: ۵۷۵۶۸۷
وزارت خارجه آلمان امروز سه‌ شنبه سفیر ترکیه در برلین را احضار کرد.
سفیر ترکیه احضار شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر آلمان امروز سفیر ترکیه در برلین را به بهانه انتقاد هفته گذشته آنکارا از بازداشت ۲ خبرنگارش در فرانکفورت در اقدامی متقابل احضار کرد.

به گزارش رویترز بر اساس اعلام این خبرگزاری، آلمان امروز اعلام کرد که سفیر ترکیه در برلین را پس از انتقاد هفته گذشته آنکارا از بازداشت ۲ خبرنگارش در فرانکفورت در اقدامی متقابل احضار کرده است.

وزارت امور خارجه آلمان در پیامی توئیتری در این خصوص نوشت: امروز در جریان احضار سفیر ترکیه به وی گفته شد که دولت آلمان قاطعانه اتهامات دولت ترکیه در مورد آزادی بیان و مطبوعات و همچنین انتقاد آنکارا از قوه قضاییه آلمان را رد می کند.

وزارت امور خارجه ترکیه چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: آنکارا سفیر آلمان در آنکارا را برای ابراز محکومیت و اعتراض به بازداشت ۲ روزنامه نگار رسانه حامی دولت ترکیه در فرانکفورت احضار کرد.

دفتر دادستان عمومی در «دارمشتات» (Darmstadt) پیشتر گفته بود که پلیس، آپارتمان های خصوصی ۲ روزنامه نگار ۴۶ و ۵۱ ساله در شهر غربی Moerfelden-Walldorf را به ظن انتشار خطرناک اطلاعات شخصی بازرسی کرده است.

دفتر دادستان عمومی در «دارمشتات» اضافه کرده بود که بازرسان رسانه های ذخیره سازی الکترونیکی و سایر دستگاه ها را ضبط کرده و پلیس این ۲ مَرد را بازداشت؛ اما بعداً آنها را آزاد کرد.

برخی رسانه ها اعلام کرده بودند که ۲ فرد بازداشت شده با شکایت هواداران وابسته به «فتح الله گولن» دستگیر شدند.

وزارت خارجه ترکیه نیز سفیر آلمان در آنکارا را احضار کرده بود و در تماس با مقامات آلمانی خواستار آزادی فوری آن‌ ها شد.

پیشتر آناتولی اعلام کرده بود: پلیس آلمان منزل اسماعیل ارل و جمیل آلبای ۲ نفر از خبرنگاران روزنامه «صباح» و همچنین تحریریه این روزنامه در فرانکفورت را تفتیش و رایانه و تلفن‌های آنها را ضبط کرد. پلیس آلمان هنوز هیچ بیانیه‌ای در رابطه با علت این یورش اعلام نکرده است.

منابع دیپلماتیک ترکیه تاکید کرده بودند که بازداشت این ۲ روزنامه‌نگار مغایر با آزادی مطبوعات بوده و این موضوع به مقامات آلمانی ابلاغ شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید