موضع کنعانی درباره حضور امیرعبداللهیان در اجلاس ⁧بریکس پلاس

کدخبر: ۵۷۷۹۱۵
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شرکت فعال و سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس ⁧بریکس پلاس بار دیگر پویایی سیاست خارجی ایران در عرصه بین‌المللی را به تصویر کشید، نقش سازنده ⁧ایران⁩ در عرصه بین‌المللی به نفع چندجانبه گرایی افزایش خواهد یافت.
موضع کنعانی درباره حضور امیرعبداللهیان در اجلاس ⁧بریکس پلاس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ناصر کنعانی روز شنبه در خصوص حضور هیات ایرانی در اجلاس اخیر بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شد در صفحه شخصی خودش در توئیتر نوشت: شرکت فعال و سخنرانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس ⁧بریکس پلاس⁩ در آفریقای جنوبی و حدود ۱۰ ملاقات مهم و پرمحتوای دوجانبه، بار دیگر پویایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی را به تصویر کشید. نقش سازنده ⁧ایران⁩ در عرصه بین‌المللی به نفع چندجانبه گرایی افزایش خواهد یافت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ۱۱ خردادماه به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه دوستان بریکس و به دعوت خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی به این کشور سفر کرد.

گروه «بریکس» شامل کشورهای نوظهور اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از نظر جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند؛ ۳۰ درصد مساحت جهان را در خود جای داده‌اند و یک‌چهارم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در جهان در این کشورها جذب شده است.

اهمیت این گروه و نقش‌آفرینی آن در اقتصاد جهانی سبب شده تا کشورهای متعددی از جمله ایران خواهان عضویت در این نهاد اقتصادی و تجاری شوند؛ «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این زمینه با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۹ کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را مطرح کرده‌اند، گفته است: جمهوری اسلامی ایران جزء نخستین کشورهایی است که تقاضای عضویت در این گروه را مطرح کرده است.

اجلاس وزرای خارجه بریکس که در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد، فرصت مناسبی برای ترسیم چشم‌انداز و برنامه‌های ایران برای عضویت در این اتحادیه اقتصادی و نیز رایزنی با اعضا برای تسهیل عضویت جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به عضویت کشورهایی چون روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی در این گروه، عضویت ایران این امکان را فراهم می‌کند که معاملات تجاری خود را بدون استفاده از دلار و با پول ملی انجام دهد و همچنین با استفاده از ظرفیت کشورهایی چون آفریقای جنوبی و برزیل بازارهای جدید صادراتی در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی شناسایی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید