الزام شبکه‌های اجتماعی برای پرداخت هزینه در قبال بازنشر اخبار

کدخبر: ۵۷۸۲۰۰
اقتصادنیوز: لایحه تصویب شده در کالیفرنیا شرکت‌های اینترنتی را در قبال بازنشر اخبار ملزم به پرداخت هزینه می کند.
الزام شبکه‌های اجتماعی برای پرداخت هزینه در قبال بازنشر اخبار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس از تک اکسپلور، روز جمعه لایحه ای در کالیفرنیا تصویب شد که شرکت های بزرگ اینترنتی را مجبور به پرداخت هزینه در قبال اخبار منتشر شده در پلتفرم آن ها می کند.

این در حالی است که چندی پیش شرکت متا اعلام کرده بود در صورت تصویب این لایحه بخش اخبار را به طور کامل از فیسبوک حذف خواهد کرد.

لایحه تصویب شده در کالیفرنیا قانون حمایت از روزنامه نگاری کالیفرنیا نام دارد و در روز پنج شنبه در مجلس ایالتی تاییده گرفت؛ طبق این قانون شرکت های بزرگ موظف هستند هر ماه هزینه ای را به سرویس هایی که از اخبار آن ها در پلتفرمشان استفاده می کنند، پرداخت کنند.

این لایحه برای حمایت از خبرگزاری هایی به تصویب رسید که در چند سال اخیر با توجه به درآمدهای تبلیغاتی شرکت های بزرگ اینترنتی با مشکلات مالی مواجه شده اند.

موضع متا نسبت به لایحه حمایت از روزنامه نگاری

اندی استون سخنگوی شرکت متا در پاسخ به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که در صورت تبدیل این لایحه به قانون مجبور خواهد بود به جای پرداخت هزینه تصویب شده که به نفع شرکت های بزرگ خواهد بود، اخبار را از شبکه های اجتماعی خود حذف کند. هرچند که این موضوع در حد یک لایحه است و باید به تایید سنای ایالات کالیفرنیا برسد و توسط فرماندار آن نیز امضا شود.

پرداخت هزینه خبرنگاری به چه صورتی خواهد بود؟

بر اساس متن این لایحه هزینه پرداختی بر اساس تعداد بازدید اخبار انجام خواهد شد و منتشر کنندگان اخبار موظف هستند هزینه دریافتی را صرف خبرنگاران کنند. 

وب سایت مجمع ایالتی کالیفرنیا نیز اعلام کرد که این لایحه به کمیته سنا که مسئول برنامه ریزی و رای گیری در مورد قوانین است ارسال شده اما زمان انجام رای گیری برای آن هنوز مشخص نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید