انفجار سد کاخوفکا در جنوب اوکراین/ دستور تخلیه فوری صادر شد+ جزئیات

کدخبر: ۵۷۸۴۵۷
برخی رسانه‌ها اعلام کردند نیروگاه برق‌آبی در منطقه خرسون در جنوب اوکراین منفجر شده و هم‌اکنون جریان شدید آب در حال پیشروی به سمت مناطق مسکونی است.
انفجار سد کاخوفکا در جنوب اوکراین/ دستور تخلیه فوری صادر شد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، رسانه‌های اوکراینی و روسی اعلام کردند که سد نیروگاه برق آبیِ «کاخوفکا» در شهر نوا کاخوفکا در منطقه خرسون واقع در جنوب اوکراین منفجر شده و هم‌اکنون آب سد به سمت روستاهای اطراف در حال پیشروی است.

مقامات محلی وابسته به روسیه که اکنون کنترل این منطقه را در اختیار دارند از مردم روستاها و شهرهای نزدیک این سد خواسته‌اند منطقه را سریع ترک کنند. وزارت وضعیت اضطراری روسیه اعلام کرده دست‌کم ۸۰ شهر و روستا در معرض آسیب جاری‌شدن آب این سد قرار دارند.

ارتش روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم می‌کنند که با حملات موشکی این سد را منفجر کرده‌اند.

مناطق خرسون، زاپروژیا، و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر پارسال) برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کردند و اکثریت رای‌دهندگان با الحاق این مناطق به روسیه موافقت کردند.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس (دونتسک و لوهانسک) در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید