مسکو: آمریکا مانع صلح اوکراین و روسیه شد

کدخبر: ۵۷۹۰۲۶
دبیر شورای امنیت روسیه ادعا کرد مقامات عالی‌رتبه اوکراین آماده حل و فصل مناقشه با روسیه و امضای صلح بودند اما تحت فشار آمریکا از این کار منصرف شدند.
مسکو: آمریکا مانع صلح اوکراین و روسیه شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پاتروشف با اشاره به مذاکرات بین هیات‌های روسیه و اوکراین که در ماه مارس سال گذشته میلادی در ترکیه برگزار شد، خاطرنشان کرد: حتی خود رهبران اوکراین نیز آماده امضای پیمان صلح بودند و به روسیه پیشنهادهای کتبی دادند که ما با اصول آن پیشنهادها موافق بودیم.

دبیر شورای امنیت روسیه یادآور شد: اعضای هیات مذاکره‌کننده اوکراینی یک روز صبح پیشنهاد خود برای صلح را به ما ارائه کردند اما عصر همان روز پیشنهاد صلح خود را پس گرفتند.

وی تاکید کرد: این اتفاق تنها به این دلیل رخ داد که آمریکا آنها را تحت فشار قرار داد تا مذاکرات را ادامه ندهند.

پاتروشف گفت: هم اکنون کشورهایی هستند که از ادامه درگیری در اوکراین سود می‌برند که ایالات متحده و انگلیس در رأس آنها قرار دارند.

به نوشته خبرگزاری تاس، اولین مذاکرات روسیه و اوکراین پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در اوایل مارس ۲۰۲۲ در بلاروس انجام شد اما این مذاکرات نتیجه ملموسی نداشت.

دور بعدی از مذاکرات در ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در استانبول برگزار شد و به دنبال آن ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهور و رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه علام کرد که مسکو برای اولین بار پیشنهادهایی برای صلح از طرف کی‌یف دریافت کرده که با اصول آنها موافق است، اصولی که از جمله شامل تعهدات اوکراین در مورد حفظ وضعیت بی‌طرف و غیر متعهد و امتناع این کشور از استقرار نیروها و تسلیحات خارجی از جمله سلاح‌های هسته‌ای در خاک خود بود.

به نوشته خبرگزاری تاس، در پی این مذاکرات روسیه نیروهای خود را از مناطق کی‌یف و چرنیگوف خارج کرد اما پس از آن مذاکرات بر سر دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز کاملاً متوقف شد و همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت، کی‌یف از توافق‌های منعقد شده در استانبول صرف‌نظر کرد.

در نهایت، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اکتبر سال گذشته میلادی تصمیم شورای امنیت ملی و دفاع این کشور را مبنی بر ممنوعیت هرگونه مذاکره با پوتین به تصویب رساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید