هشدار تکان دهنده در باره افزایش مرگ ومیر،کاهش موالید، بالا رفتن طلاق و کم شدن ازدواج

کدخبر: ۵۷۹۶۰۴
اقتصادنیوز: عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نسبت به شرایط موجود کشور هشدار داد.
هشدار تکان دهنده  در باره افزایش مرگ ومیر،کاهش موالید، بالا رفتن طلاق و کم شدن ازدواج

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: معقول و قابل انتظار نیست که کاهش رشد جمعیت و فرزندآوری با این سرعت کم شود. حتما مساله‌ای در جامعه وجود دارد که دچار این وضع شده‌ایم، بنابراین مساله اصلی که باید حل شود آن عاملی است که موجب این کاهش شدید در فرزندآوری شده است آن مساله چیست؟

وی در پاسخ سوال خود نوشت:فقدان امید به آینده و ضعف بنیان‌های اقتصادی و احساس بیگانگی از جامعه /

در ادامه یادداشتآمده است:

تا این چند مشکل مرتبط با هم حل نشود با تزریق بیهوده منابع مالی به جامعه، با هدف فرزندآوری مشکلی حل نخواهد شد.

مطابق آمار رسمی، تعداد متولدین دو ماه اول سال ۱۴۰۲، برابر 142/168 نفر است که 6259 نفر کمتر از دو ماه مشابه سال ۱۴۰۱ است، یعنی با حدود 3.5 درصد کاهش فرزندآوری مواجهیم. تعداد فوتی‌های این دو ماه، برابر 71299 نفر است که 4089نفر بیشتر از دو ماه مشابه سال گذشته است. این در حالی است که کرونا در سال ۱۴۰۲ تقریبا پایان یافته محسوب می‌شود و به‌طور قطع باید مرگ و میر کرونایی از سال گذشته کمتر شده باشد، ولی آمار فوتی‌ها بیش از ۶ درصد افزایش داشته است.

این رشد مرگ و میر بسیار مهم است و باید دلایل آن جست‌وجو شود. احتمال می‌دهم که امید به زندگی نیز در حال کاهش باشد. مرگ‌های ناشی از ناامیدی، فقر و بیماری و عدم درمان آنها و مشکلات روانی بر این ارقام اثرگذار هستند.

با توجه به این دو رقم زاد و ولد و مرگ و میر ‌باید گفت که میزان رشد جمعیت تا حدود 1/0 درصد کم شده است و از حدود 0.76 درصد در سال گذشته به حدود  ۰/۶۸ درصد می‌رسد که اگر این روند ادامه یابد تا پایان سال هم کمتر می‌شود. البته این رقم بدون توجه به میزان مهاجرت از کشور است.

نتایج بدتر در آمار ازدواج و طلاق است. ازدواج در این دو ماه  ۱۸ درصد کاهش نسبت به دو ماه سال گذشته دارد و طلاق نیز  ۳۸ درصد افزایش دارد.

همین اعداد برای آنکه مسوولان مربوط نسبت به سیاست‌های موجود خود تجدیدنظر کنند، کافی است. شناخت درست و علمی مساله جمعیت مستلزم استفاده از کارشناسان خبره برای تحلیل این داده‌ها و تحقیق علل و عواملی است که موجب این وضعیت ناهنجار شده است.

به جای تعیین بودجه‌های کلان و بی‌فایده، ابتدا باید برای شناخت مساله و پیدا کردن راه‌حل آن اقدام کنند. خیلی خلاصه بگویم، در صورت ادامه وضع موجود هیچ اقدامی نمی‌تواند مانع از تداوم روند نزولی در فرزندآوری و ازدواج و در مقابل روند صعودی مرگ و میر و طلاق شود، به ویژه اقداماتی از قبیل آنچه در حال اجراست.

تنها راه ایجاد امید نسبت به آینده و بهبود شرایط اقتصادی و برداشتن موانع بیگانگی جوانان با جامعه است. تجربه نشان داده که شما نه می‌خواهید و‌ نه قادر هستید که این مشکلات را حل کنید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید