بایدن از اردوغان تقدیر کرد

کدخبر: ۵۸۵۵۵۸
بایدن در دیدار با اردوغان از او بخاطر موافقت با عضویت سوئد در ناتو تقدیر کرد.
بایدن از اردوغان تقدیر کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از وی برای "دیپلماسی و شجاعت" به خاطر موافقت با عضویت سوئد در ناتو قدردانی و برای ۵ سال آینده ریاست جمهوری اردوغان "آرزوی موفقیت" کرد.

به گزارش"ایندپندنت" بایدن در دیدار با اردوغان گفت: مشتاقانه منتظر دیدار شما در پنج سال آینده هستم.»

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه دیدارهای قبلی با بایدن «جلسات گرم‌ و صمیمانه‌ای» بود، افزود: «اکنون روند جدیدی در روابط آغاز می‌کنیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در دیدار با همتای آمریکایی خود جو بایدن گفت که آنکارا روند جدیدی را در روابط خود با آمریکا آغاز می‌کند.

اردوغان و بایدن در حاشیه نشست ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، با یکدیگر دیدار کردند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه تاکید کرد که رئیس‌جمهور این کشور «ماه‌هاست که از ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه حمایت می‌کند» و این اقدام را به نفع ناتو می‌داند.

وی گفت: او در چند ماه گذشته در اظهارنظرهای عمومی و خصوصی خود هیچ شرطی برای این امر قائل نشده است. بایدن قصد دارد با مشورت کنگره ارسال این جنگنده‌ها را پیش ببرد.»

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که کاخ سفید اکنون "فعالانه" با کنگره در ارتباط است تا زمینه را برای ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه فراهم کند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از یک سال ممانعت از پذیرفته شدن درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، موافقت خود با این موضوع را اعلام کرد.

 ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از گفت‌ وگو با اردوغان و اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس لیتوانی، امروز را یک روز تاریخی خواند و اعلام کرد: ترکیه با انجام اقدامات مقتضی برای پذیرفتن درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: خوشحالم که اعلام کنم اردوغان موافقت کرده است پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ترکیه ارسال کرده و از نزدیک با مجلس این کشور برای اطمینان از تصویب آن همکاری کند.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به پیمان نظامی ناتو شدند که این درخواست عضویت باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید