شاهکار جدید وزارتخانه پرحاشیه رئیسی!

کدخبر: ۵۸۶۶۱۰
جمعی از نابینایان پذیرفته‌شده در آزمون استخدام آموزگار، از رد آنها توسط کمیسیون پزشکی و اعلام عدم صلاحیت برای حضور در شغل معلمی می‌گویند در حالیکه در دفترچه آزمون استخدام آموزگار هیچ اشاره‌‌ای نشده که افراد نابینا امکان جذب به عنوان معلم را ندارند!
شاهکار جدید وزارتخانه پرحاشیه رئیسی!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، استخدام نابینایان به عنوان معلم هر سال پس از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش یا در ایام کنکور و پذیرش دانشجو‌معلمان به عنوان یکی از مشکلات مطرح از سوی این گروه اعلام می‌شود.

امسال نیز پس از برگزاری آزمون جذب آموزگار و در مرحله مصاحبه تخصصی، جمعی از نابینایان پذیرفته شده در این آزمون ضمن تماس با خبرگزاری تسنیم از رد آنها توسط کمیسیون پزشکی و عدم ارجاع به مرحله مصاحبه تخصصی خبر می‌دهند!

این افراد که از استان‌هایی مانند تهران، لرستان و ... هستند، این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا در دفترچه آزمون استخدام آموزگار صراحتاً ذکر نشده است «افراد نابینا معیارهای لازم برای تصدی شغل معلمی را ندارند»، در صورت اطلاع نابینایان از این موضوع، برای  شرکت در آزمون استخدامی متقاضی نمی‌شدند.

به گفته آنها، بیشتر استان‌ها در کمیسیون پزشکی، افراد نابینا را رد می‌کنند و فقط برخی مناطق مانند استان فارس و شهرری اقدام به تایید وضعیت افراد نابینا برای ورود به معلمی کرده‌اند.

یکی از داوطلبان از شهر بروجرد در این‌باره به تسنیم گفت: «بنده کم‌بینا هستم و حتی می‌توانم کتاب‌های عادی را بخوانم اما توسط کمیسیون پزشکی رد شدم در حالیکه آموزگاری مدارس استثنایی را انتخاب کرده بودم؛ بعد از روزانه ۸ ساعت درس خواندن و برنامه‌ریزی برای قبولی در آزمون، اکنون می‌گویند افراد نابینا نمی‌توانند معلم شوند در حالیکه این موضوع باید در مرحله نخست یعنی دفترچه آزمون استخدامی اعلام می‌شد!»

در بررسی دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون استخدام آموزگار در قسمت سهمیه معلولان با اشاره به "قانون ۳ درصد جذب معلولان" اشاره شده است: معلولان باید صلاحیت و توانایی لازم برای انجام کاری که جهت آن استخدام می‌شوند را داشته باشند. استخدام معلولان به شرط آنکه به تشخیص سازمان بهزیستی کشور معلولیت آنان مانع از ماموریت کاری آنها نباشد، بلامانع است.

هر چند مسئولان وزارت آموزش و پرورش معتقدند همین بند به تنهایی کفایت می‌کند که افراد نابینا نمی‌توانند معلم شوند اما به دلیل عدم صراحت موضوع و ابهام موجود، نمی‌توان به استناد آن گفت که در دفترچه آزمون استخدامی ذکر شده است، افراد نابینا شرایط لازم برای معلم شدن را ندارند.

با توجه به تکرار این مشکل به صورت سالانه و تمایل جمعیت بسیاری از نابینایان برای معلم شدن، آموزش و پرورش باید تکلیف این موضوع را مشخص و صراحتاً در دفترچه آزمون استخدامی اعلام کند که نابینایان برای معلمی انتخاب نمی‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید