این میوه ضد سرطان را حتما بخورید

کدخبر: ۵۸۷۲۰۳
انار حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که به جلوگیری از بروز سرطان‌ها و کاهش قند خون و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. در این مطلب به خواص انار برای پیشگیری از بیماری‌ها و درمان آنها پرداخته‌ایم.
این میوه ضد سرطان را حتما بخورید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، "انار" میوه‌ای با دانه‌هایی اغلب قرمز و گاهی سفید است که رنگ پوست آن نیز اغلب قرمز و گاه سیاه یا تقریباً زرد است. انار درخت کوچکی است که ارتفاع آن حداکثر به 6 متر می‌رسد و در مناطق گرمسیری می‌روید و گـل‌های آن درشت، به رنگ قرمز اناری ولی بدون بو هستند.

از جمله خواصی که مـورد توجـه فـراوان دانش پزشکی امروز است خاصیت ضد سرطانی و ضد التهـابی انـار است؛ مطالعات زیادی درباره اثرات درمانی و پیشگیری کننـده‌ انار روی سلول‌های سرطانی انجام شده است. سرطان‎هـایی که بیشتر موردمطالعه قرار گرفته‌اند شامل سرطان پستان، پروستات، ملانوما، لوکمی و فیبروسارکوماست.

نتیجه این مطالعات نشان داده که قسمت‌هایی از جمله آب انار و دانه آن، برای پیشگیری از این سرطان‌ها مفید هستند. انار با به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها باعث پیشگیری از سرطان‌ها و با القای مرگ به سلول‌های سرطانی باعث جلوگیری از عود این سرطان‌ها می‌شود.

دانه‌های انار روی دو آنزیم به نام‌های سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز، اثر مهاری دارند و به همین دلیل مصرف انار می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت بسیاری از بیماری‌های التهابی نظیر آرتریت و التهاب استخوان‌های بدن مفید باشد. عصاره گل انار با اثر ضدالتهابی خود موجب جلوگیری از تخریب بافت مفاصل می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده انار می‌تواند خاصیت ضددرد داشته باشد.

 فلاوونوییدهای موجود در انار آنتی اکسیدان‌هایی قوی هستند که آبمیوه و روغن حاصله از آن مکمل غذایی بالقوه‌ای برای افزایش طول عمر، جلوگیری از پیری و بروز بیماری‌های مزمن است.

 در بیماری‌های مغز و اعصاب کاربردهایی برای انار وجود دارد از آن جمله درمان آلزایمر اسـت؛ "آنتـی‌کولین استراز"ها داروهای رایـج طـب جدیـد دردرمـان آلزایمر هستند و جالب است که درمواد اسـتخراج شـده از انـار خاصیت "ضدکولین استراز" یافت شـده است کـه می‌تواند در درمان آلزایمر بسیار مفید باشد همچنین مطالعات حیوانی نشان داده که مصرف انار در بارداری باعث پیشگیری از آسیب مغزی نوازادان می‌شود.

امروزه روی اثرات مفید انار بر سیستم قلبی ـ عروقی مطالعات زیادی انجام شده است. ترکیبات موجـود در انار بـا مکانیسم‌های مختلفی از جمله اثـرات آنتی اکسـیدانی، ضـد التهابی، پایین آوردن LDL خون، کاهش قند و فشار خون باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شوند. ترکیبات پلی فنل موجود در انار نقش مهمـی در جلـوگیری از روند پیری در سلول‌های قلب دارند. همچنین ترکیباتی در انار به نام تانن‌ ضد تشـکیل پلاک در خون هستند و از انسداد رگ‌ها جلوگیری می‌کنند.

انار سرشار از ترکیباتی به نام "پلی فنول" است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون شده و اجازه نمی‌دهد تجمع چربی در عروق شکل بگیرد. مقدار زیاد کلسترول در شریان‌ها باعث سخت شدن آن ها می‌شود و ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی و تصلب شرائین و افزایش فشار خون شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید