پاسخ نظامی ایران به ادعای روسیه و کشورهای عربی/ آمریکا واکنش نشان داد

کدخبر: ۵۹۰۲۷۰
پس از مانور سپاه در جزیره بوموسی آمریکا اعلام کرد که نیروهای خود در خلیج‌فارس را افزایش می‌دهد.
پاسخ نظامی ایران به ادعای روسیه و کشورهای عربی/ آمریکا واکنش نشان داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه سازندگی، ایران با برگزاری یک مانور نظامی توسط سپاه پاسداران، پاسخ ادعاهای روسی - عربی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را داد. سپاه در این مانور برای اولین بار موشک‌های دوربرد در این جزیره مستقر کرد و بوموسی را برای دفاع از خود تا رسیدن نیروهای حمایتی ایران مجهز کرد.

پشت پرده برکناری وزیر ورزش چه بود؟

اگرچه این اقدامات با واکنش نظامی مستقیم کشورهای عربی مواجه نشد اما آمریکا با رایزنی با متحدان خود در منطقه، برنامه‌هایی برای توسعه حضور نظامی خود را در دستور کار قرار داده به گونه‌ای که آسوشیتدپرس خبر از احتمال استقرار نیروهای آمریکایی روی کشتی‌های باری و نفتکش داده است. فعالیتی که هزینه نظامی بالایی برای کشورهای منطقه دارد و بعید است که آمریکا از جیب خود این هزینه نظامی را بپردازد.

نمایش پهپادهای ایرانی در آمریکا+ جزئیات مهم و عکس

به گزارش تسنیم، رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه برای دفاع مستحکم از جزایر ایرانی با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح چهارشنبه گذشته در جزیره بوموسی، جزایر نازعات و تنب بزرگ و کوچک در خلیج‌فارس آغاز شد.

بنا بر تصاویر پخش شده از رزمایش سامانه‌های موشکی فتح و قدیر نیز در جزایر ایرانی از جمله بوموسی مستقر شده و طبق اعلان فرمانده قرارگاه عملیاتی امام باقر (ع) شناورهای یگان ویژه شهید حججی نیز با موشک‌های برد بلند ۶۰۰ کیلومتر برای اولین بار معرفی و عملیاتی شدند.

واکنش آمریکا

اگرچه این مانور نظامی با واکنش مستقیمی مواجه نشد اما آمریکا به بهانه امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس به آن واکنش نشان داد.

به گزارش آسوشیتدپرس از دوبی، «مقامات آمریکایی گفتند که ارتش آمریکا در حال بررسی استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، اقدامی که ادعا شده، هدف آن متوقف کردن ایران از توقیف و آزار کشتی‌های غیرنظامی است.» ایران همواره اعلام کرده است که کشتی‌های متخلف را با مجوز قضایی بازداشت می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنج مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن در مورد این پیشنهاد صحبت کردند، جزئیات گسترده آن را تایید کردند. این مقامات تاکید کردند که تصمیم نهایی گرفته نشده و گفت‌وگوها بین مقامات نظامی آمریکا و متحدان عرب خلیج‌فارس آمریکا در منطقه ادامه دارد.

مقامات گفتند که تفنگداران دریایی و ملوانان نیروی دریایی تنها در صورت درخواست کشتی‌های درگیر، امنیت را تامین خواهند کرد. یکی از مقامات این فرآیند را پیچیده توصیف کرد و گفت که هرگونه استقرار احتمالاً نیازمند تایید کشوری است که کشتی تحت آن پرچم دارد و کشوری که مالک آن در آن ثبت شده است. این مقام گفت تاکنون این اتفاق رخ نداده و ممکن است برای مدتی این اتفاق نیفتد.

با افزایش نیروهای آمریکایی تاکنون امنیت در خلیج‌فارس نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه اوضاع کشتیرانی ناامن‌تر شده است. ایران بارها اعلام کرده که با حضور کشورهای منطقه می‌تواند امنیت در خلیج‌فارس را تامین کند. اخیراً برخی از کشورهای عربی و آمریکا، مانور مشترکی انجام داده‌اند. دیپلماسی قوی و منعطف کشورهای عربی توانسته نه تنها حمایت غرب بلکه چین و روسیه را هم در ارتباط با جزایر سه‌گانه به دست بیاورد. امارات خواهان گفت‌وگو با ایران بر سر این جزایر است.

مناقشه ایران با کشورهای عربی تنها به این سه جزیره ختم نمی‌شود. اخیراً عربستان و کویت نیز بر سر میدان نفتی آرش ادعاهای تازه‌ای مطرح کرده‌اند و مدعی این هستند که ایران از میدان آرش هیچ سهمی ندارد. دشمنی ایران با کشورهای غربی و خوابیدن در آغوش شرق، که حاصلی نیز در پی نداشته، شرایط دیپلماتیک را به ضرر ایران تغییر داده و تنها قدرت نظامی ایران است که مانع هرگونه اقدام خودسرانه از سوی کشورهای مدعی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید