روس ها در دریای خزر هم به منافع ایران لطمه می‌زنند؟

کدخبر: ۵۹۱۲۵۶
اقتصادنیوز: هم میهن در گزارشی به سیاست های روس ها در دریای خزر پرداخته است.
روس ها در دریای خزر هم به منافع ایران لطمه می‌زنند؟

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب امده است: در حالی‌که ۱۷ ژوئن امسال توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات به پایان رسیده و تهدید‌های روسیه برای مورد هدف قرار دادن کشتی‌های ورودی به بنادر اوکراین در دریای سیاه آغاز شده، تحلیلگران احتمال جایگزینی دریای خزر را به‌جای دریای سیاه مطرح کرده‌اند. در این میان گفته می‌شود ایران یکی از بهترین مسیرهایی است که می‌تواند ترانزیت غلات را برعهده بگیرد، اما عقب‌ماندگی زیرساخت‌های ایران در بنادر و همچنین اتصال ریل به بندر که کماکان به شکل آرزو باقی مانده است، این فرصت را از ایران می‌رباید.

گفته می‌شود رقبای جدی برای ایران در این مسیر در یال غربی و شرقی دریای خزر وجود دارد و ایران احتمالاً اینجا هم باخت می‌دهد.

با این همه این تنها دغدغه کنونی به شمار نمی‌رود. نکته آن است که کاهش تراز آب دریای خزر به‌واسطه عدم تخصیص حق‌آبه رود ولگا ازسوی روسیه، هم هزینه بنادر را برای لایروبی سالانه افزایش داده و هم احتمال کاهش امکان پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر ایران را افزایش می‌دهد. با این اوصاف، باز هم حسرت برای ایران باقی است و اینجا هم ردپای روسیه در سرنوشت ترانزیتی ایران رخ‌نمایی می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید