دست رد مجلس به درخواست دولت رئیسی

کدخبر: ۵۹۱۸۰۵
نمایندگان مجلس با تقاضای دولت برای دوفوریت و یک فوریت بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۲ مخالفت کردند، بنابراین لایحه مذکور به صورت عادی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
دست رد مجلس به درخواست دولت رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای فوریت لایحه اصلاح قانون بودجه 1402 با دوفوریت این لایحه با 63 رأی موافق، 146 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند. همچنین نمایندگان با یک فوریت لایحه مذکور با 90 رأی موافق، 125 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند. از این رو لایحه مذکور به صورت عادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مجلس: برای سلبریتی‌ها مجازات سختی در نظر گرفته شده/ می‌خواهند علم حجاب را بر زمین بزنند

داوود منظور، در دفاع از دوفوریت لایحه اصلاح قانون بودجه 1402 گفت: در حال حاضر در حال اجرای بودجه سال 1402 هستیم، قانون‌گذاری که در مجلس انجام شد راهگشای بسیاری از مشکلات است، تحولات بسیار خوبی رقم خورده تا دولت بتواند خدمات شایسته‌ای را آنگونه که مجلس تعریف کرده است، اجرا کند.

هشدار یک نماینده درباره بررسی محرمانه لایحه حجاب/ برخورد چکشی مردم را روبه‌روی هم قرار می‌دهد

رئیس سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: این تقاضای اصلاح لایحه ناظر بر برخی مشکلات و موانع اجرایی کوچک است، موانعی که باعث شده است قانون بودجه به طور کامل و سریع اجرا نشود. با این اصلاحات کمک می‌شود احکام قانون بودجه روان‌تر اجرا شود چرا که ما روزانه برای ارائه خدمات به ابزار بودجه نیازمندیم.

وی بیان کرد: طبق قانون بودجه دولت 1.4میلیون بشکه نفت را روزانه صادر می‌کند که با همکاری وزارت نفت توانسته‌ایم از مرز 1.4 میلیون بشکه عبور کنیم از این رو از مجلس اجازه می‌خواهیم مازاد ظرفیت تولید نفت را صادر کنیم و منابع حاصل از این صادرات را صرف توسعه زیرساخت و تکمیل طرح‌های ناتمام و بازپرداخت بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی و صندوق توسعه ملی شود.

منظور با بیان اینکه برخی ردیف‌های بودجه به دستگاه‌های خاص اختصاص پیدا کرده است، گفت: اما در ابلاغ موارد صرفا به یک دستگاه داده شده است که ما در لایحه دوفوریتی اصلاح قانون بودجه، اصلاح 25 مورد را تقاضا کرده‌ایم. همچنین بحث دریافت مالیات از حقوق اعضای هیأت علمی و قضات باعث ایجاد نارضایتی شدید شده است و برخی اعضای هیأت علمی خواستار ترک خدمت شده‌اند که لازم می‌دانیم این موارد اصلاح شود.

محمدحسین فرهنگی، در مخالفت با تقاضای دوفوریتی لایحه اصلاح قانون بودجه 1402 تأکید کرد: تغییرات بسیار گسترده است و برای رسیدگی آن نیازمند صرف زمان هستیم، با این حال نیمی از سال گذشته است و دولت با لایحه اصلاحی در واقع قانون بودجه جدید را ارائه کرده است که باعث می‌شود تصمیمات ارزشمند گذشته به هم زده شود. در موضوع قیر نیز دولت خواهان ارائه آن در بورس شده است که باعث تعطیلی فعالیت‌های عمرانی ناشی از قطع قیر رایگان خواهد شد.

وی ادامه داد: در لایحه ارائه شده از سوی دولت احکام و ردیف‌ها دستخوش تغییرات جدی می‌شود و اگر کمیسیون در 3 جلسه نتواند مباحث را جمع‌بندی کند، لایحه عیناً در صحن بررسی می‌شود که این موضوع به صلاح کشور، نظام و قوای مقننه و مجریه نخواهد بود.

محمدحسن آصفری، در موافقت با دوفوریت لایحه اصلاح قانون بودجه بیان کرد: دو هفته دیگر قانون برنامه هفتم بررسی می‌شود، از این رو اهمیت دارد که قانون بودجه اصلاح شود. اکثر تغییرات مورد نظر دولت در اجزا است و محتوا و مبلغ کلی بودجه تغییر نمی‌کند، ما در قانون بودجه تکالیفی را برای دستگاه‌هایی آورده‌ایم که صلاحیت آن را ندارند و باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع قیر باید گفت بسیاری از پیمانکاران معطل دولت مانده‌اند چرا که دولت به صندوق‌ها بدهکار است که باید یک جا این موضوع را حل کنیم، از سوی دیگر شاهد افزایش فروش نفت هستیم که می‌توان مازاد فروش را به بدهی‌ها اختصاص داد تا مشکلات کشور برطرف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید