چالش جایگزین برای بایدن/ یک زن جای آقای رئیس جمهور می‌نشیند؟

کدخبر: ۵۹۶۹۷۳
اقتصادنیوز: کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، برای جانشینی جو بایدن اعلام آمادگی کرد.
چالش جایگزین برای بایدن/ یک زن جای آقای رئیس جمهور می‌نشیند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اعتماد، کامالا هریس، معاون جو بایدن رییس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا، به تازگی در مصاحبه خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ به سوالاتی مبنی بر سن بالا و وضعیت جسمی نامناسب بایدن گفته که اگر مشکلی برای او پیش بیاید من هستم! البته هریس هرگونه اتفاق و مشکل برای بایدن را رد کرده، اما اینکه او در بحبوحه انتقادات نسبت به سن بالا و مشکلات حواس پرتی بایدن چنین موضوعی را  به صراحت مطرح کرده برای کارشناسان بسیار حائزاهمیت است.

استیضاح مهرداد بذرپاش کلید خورد؟/ نماینده مجلس توضیح داد

در این رابطه هر چند که طبق قانون اساسی امریکا در صورت بروز هر نوع مساله‌ای، معاون رییس‌جمهوری امریکا عهده‌دار کاخ سفید خواهد شد، اما مساله مهم برای دموکرات‌های امریکایی، آن‌هم در فاصله یک ‌سال مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوع چالش‌ها و موانعی است که آنها برای فرستادن بایدن 81 ساله به رقابت‌های انتخاباتی دارند. از یک‌سو نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن به همراه جیمی کارتر نامحبوب‌ترین روسای جمهوری امریکا لقب گرفته‌اند. از سوی دیگر مشکلات جسمی و رفتاری بایدن در طول یک سال اخیر آنچنان تشدید شده که براساس نظرسنجی اخیر آسوشیتدپرس، ۷۷درصد امریکایی‌ها و ۶۹درصد دموکرات‌ها، بایدن را برای اینکه برای بار دوم رییس‌جمهور شود، خیلی پیر می‌دانند.

گوترش ناامید شد/ جنگ اوکراین و روسیه به پایان نمی رسد؟

به همین دلیل همزمان با افزایش نارضایتی‌ها از بایدن، یکی از چالش‌های مهم دموکرات‌ها این است که چگونه با چنین وضعیتی می‌توانند وی را برای مناظرات انتخاباتی آماده کنند؟ در واقع یکی از برگ‌های برنده بایدن در انتخابات سال 2020 این بود که این انتخابات با شیوع و همه‌گیری کرونا مصادف شده و از این رو بایدن با چنین بهانه‌ای کمتر در کارزارهای انتخاباتی شرکت می‌کرد؛ اما برای سال آینده و در شرایطی که روز به روز بر تعداد گاف‌های وی افزوده می‌شود، او باید به عنوان رییس‌جمهوری مستقر و نامزد اول دموکرات‌ها در مناظرات و رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند و به همین دلیل از هم‌اکنون نگرانی دموکرات‌ها افزایش یافته است.

دو معضل اساسی دیگر

البته مشکل بایدن و دموکرات‌ها تنها مربوط به گاف‌های رفتاری و کلامی او نمی‌شود؛ چراکه رییس‌جمهوری امریکا اکنون با دو معضل پرونده‌های فساد مالی پسرش و استیضاح از سوی جمهوری‌خواهان کنگره نیز مواجه است. در همین رابطه و درحالی که پیش از این برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه بحث استیضاح بایدن را مطرح کرده و حتی چندی قبل مک‌کارتی رییس مجلس نمایندگان امریکا به صراحت گفته بود خانواده رییس‌جمهوری در فرهنگ فساد درگیر هستند و اطلاعات ما اجازه مطرح شدن پرونده استیضاح بایدن را می‌دهد، جیمز کامر رییس کمیسیون نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان به تازگی اعلام کرده که تا اواسط سپتامبر یعنی تا چند روز دیگر، کنگره برای شروع تحقیقات استیضاح رای‌گیری برگزار می‌کند.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان، احتمالا‌ پرونده استیضاح بایدن در کنگره رای می‌آورد؛ هر چند که برکناری او از ریاست‌جمهوری به واسطه استیضاح با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در سنا به جایی نخواهد رسید. 

با این حال رییس کمیسیون نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان تاکید کرده که مطابق اطلاعات اداره اسناد و بایگانی ملی امریکا، بایدن نسبت به ارایه اسناد بانکی مربوط به خانواده‌اش تاخیر داشته که این مساله می‌تواند به عنوان یکی از سوالات مهم استیضاح مطرح شود. از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که بایدن در زمان معاونت ریاست‌جمهوری در دوره اوباما از نام مستعار برای برقراری رابطه با پسرش در معاملات تجاری خارجی استفاده کرده که این موضوع هم یک سند مهم در پیشبرد استیضاح محسوب خواهد شد.

موضوع کامالا هریس

در چنین شرایطی و در حالی که طبق گزارش اخیر سی‌ان‌ان، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 46درصد امریکایی‌ها معتقدند نامزدهای جمهوری‌خواه، بهتر از نامزدهای دموکرات هستند، به نظر می‌رسد که کامالا هریس به عنوان معاون رییس‌جمهوری، اکنون پس از دو سال حاشیه‌نشینی و عملکرد‌های انتقادآمیزش، تصمیم گرفته در آستانه انتخابات، چهره گذشته خود را ترمیم کند. از این رو وی سعی کرده طی ماه‌های اخیر در رویدادهای مختلف شرکت کند. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که دموکرات‌ها و کاخ سفید درک کرده‌اند که با توجه به شرایط کنونی، لازم است نقش و چهره هریس به عنوان معاون رییس‌جمهوری در فاصله یک سال مانده تا انتخابات ترمیم شود. در همین رابطه مجله تایم در گزارشی آورده است: هنگامی که یک رییس‌جمهوری برای دومین بار آماده انتخابات می‌شود، نقش معاونش بسیار دشوار و در عین حال تعیین‌کننده خواهد بود. گویی از رای‌دهندگان خواسته می‌شود که دو رای به صندوق بیندازند؛ یکی برای رییس‌جمهوری و دیگر برای طرح پشتیبان او. به همین دلیل در حالی که بایدن اکنون مسن‌ترین رییس‌جمهوری تاریخ امریکاست، همزمان نقش هریس در پیشبرد اهداف انتخاباتی دموکرات‌ها نیز برجسته‌تر و مهم‌تر می‌شود. همچنین تیم بایدن متوجه این موضوع شده که اگر نتواند به صورت استراتژیک از ظرفیت کامل هریس به عنوان نخستین زنی که به مقام معاونت ریاست‌جمهوری می‌رسد استفاده کند، این موضوع می‌تواند یک شکست دیگر برای آنها محسوب شود. 

با این حال مشکل اساسی در مورد کامالا هریس این است که او برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه و استقبالی که در ابتدا از او شده، نتوانسته در طول دو سال گذشته چندان مورد توجه قرار بگیرد، به همین دلیل معضل اساسی دموکرات‌ها برای جانشینی بایدن این است که اکنون معاونش درخصوص میزان نامحبوب بودن، دست‌کمی از خودش ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید