اطلاعات دو مقام آمریکایی درباره تحولات اخیر چین!

وزیر دفاع هم غیب شد!

کدخبر: ۵۹۸۲۹۰
اقتصادنیوز: پس از ناپدید شدن چند مقام چینی در ماه‌های اخیر اخبار از ناپدید شدن وزیر دفاع این کشور حکایت می‌کند.
وزیر دفاع هم غیب شد!

به گزارش اقتصادنیوز دو مقام آمریکایی  گفته‌اند لی شانگ فو وزیر دفاع چین، به اتهام فساد مالی تحت بازجویی قرار دارد و احتمالا برکنار خواهد شد.

به نوشته واشنگتن پست، این جدیدترین مورد از پاک‌سازی مقامات عالی رتبه امنیتی پکن است.

پاکسازی مورد انتظار لی که در دو هفته گذشته به شکل قابل توجهی در انظار عمومی غایب بوده است در پی سایر اخراج‌ها حس عدم قطعیت در مورد نحوه مدیریت سیاست خارجه روزانه چین را افزایش خواهد داد.

اکوایران در ادامه ترجمه گزارش واشنگتن پست آورده است: تحلیل‌گران معتقدند، این امر رهبری شی جین پینگ را در حالی که او در پی ثبیت قدرت است زیر سوال می‌برد. آن‌ها خاطر نشان می‌کنند که محدود کردن حلقه نزدیکان شی به بله قربان گویان او را از نظرات و توصیه‌هایی که می‌تواند از تصمیمات مخرب جلوگیری کند محروم کرده است.

یکی از مقامات چینی گفت که اخراج لی قریب الوقوع است اما این موضوع به دلیل «مسائل مربوط به سلامتی» بوده است نه فساد. با این حال دو نفر از کسانی که در صنایع دفاعی چین فعالیت می‌کنند گفتند که اتفاق نظر گسترده‌ای وجود دارد که غیبت لی مربوط به اتهامات فساد مرتبط با سمت قبلی او به عنوان رئیس تدارکات نظامی است.

لی، 65 ساله، که در ماه مارس به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد یکی از 5 عضور شورای دولتی- مقامات بلند پایه- است که توسط شی برای تشکیل کابینه رهبری چین در سال جاری انتخاب شده است.

لی آخرین بار در 29 اوت، زمانی که سخنرانی اصلی در مجمع صلح و امنیت چین و آفریقا در پکن داشت دیده شد.

در اوایل ماه گذشته او به روسیه و بلاروس سفر کرد و در مسکو با همتای خود، سرگئی شویگو دیدار کرد.

او قرار است ماه آینده در کنفرانس بین المللی دفاعی و امنیتی مجمع شیانگ شان، در پکن شرکت کند.

برکناری لی چند ماه پس از پاک‌سازی وزیر امور خارجه چین، چین گانگ و رهبری نیروی موشکی ارتش آزادی بخش خلق، واحد نظامی برتر آن که مسئول زرادخانه رو به رشد تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های متعارف کشور است صورت می‌گیرد.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی که مانند سایرین به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: «این جایگاه‌ها از مهم‌ترین جایگاه‌های روابط خارجی در چین هستند. »

این مقام آمریکایی اظهار کرد: « لی تحت بازجویی و تحقیقات جدی قرار دارد و احتمالا اخراج خواهد شد.» و اشاره کرد که پاک‌سازی رهبر نیروی موشکی هم شامل اتهامات فساد بود. 

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز مقامات آمریکایی فکر می‌کنند لی تحت بازجویی است.

اگر لی اخراج شود دومین وزیر شورای دولتی خواهد بود که در کمتر از سه ماه از مقام خود برکنار می‌شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید