درخواست اتحادیه اروپا درباره رعایت آتش‌بس در قره‌باغ

کدخبر: ۵۹۹۵۶۲
جوسپ بورل در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد اعلام کرد که این اتحادیه، «عملیات نظامی آذربایجان علیه جمعیت ارمنی ساکن در قره باغ را محکوم و از تلفات جانی ناشی از تنش ها ابراز تاسف می کند.»
درخواست اتحادیه اروپا درباره رعایت آتش‌بس در قره‌باغ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای، تشدید درگیری‌ها در قره‌باغ را محکوم کرد و خواستار رعایت آتش‌بس در این منطقه شد.

جوسپ بورل در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد اعلام کرد که این اتحادیه، «عملیات نظامی آذربایجان علیه جمعیت ارمنی ساکن در قره باغ را محکوم و از تلفات جانی ناشی از تنش ها ابراز تاسف می کند.»

وی با اشاره به توافق آتش‌بس در این منطقه افزود: ما انتظار داریم که خصومت‌ها فوری و بطور کامل کامل متوقف شود و توافق آتش بس رعایت شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از آذربایجان خواست که «دسترسی فوری و بدون مانع را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند، از جمله از طریق بازگشایی کامل کریدور لاچین مهیا کند.» وی با بیان اینکه بازیگران فعال در حوزه بشردوستانه باید آزادانه فعالیت کنند افزود: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن آماده ارائه کمک های فوری هستند.

بورل در بخش دیگری از این بیانیه تصریح کرد: اتحادیه اروپا از ارامنه باکو و قره باغ می‌خواهد که فوراً وارد یک گفت‌وگوی جامع و شفاف شوند. آذربایجان مسئولیت تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره باغ از جمله حق آنها برای زندگی در خانه های خود، بدون ارعاب و تبعیض را بر عهده دارد. جابجایی اجباری غیرنظامیان از طریق عملیات نظامی یا ابزارهای دیگر با واکنش شدید اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه «اتحادیه اروپا آماده انجام اقدامات مناسب در صورت وخامت بیشتر اوضاع است» افزود: این اتحادیه بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان تاکید می‌کند و از آذربایجان می خواهد که به تعهد صریح خود به تمامیت ارضی ارمنستان، مطابق با اعلامیه ۱۹۹۱ آلماتی، پایبند باشد.

به گزارش ایرنا، دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خواهان خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیروی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را «تهاجم گسترده» خواند.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند، با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید