رمزگشایی از فروش تسلیحات جدید آمریکا به عمان

کدخبر: ۶۰۲۱۷۸
اقتصادنیوز: عمان در سال های اخیر در بحبوحه جنگ در یمن به دنبال تقویت دفاع مرزی خود بوده است. با داغ شدن درگیری در سال 2016، عمان برای تقویت برنامه یکپارچه سازی دفاع زمینی خود، درخواست خرید حدود 400 موشک TOW 2B از ایالات متحده کرد.
رمزگشایی از فروش تسلیحات جدید آمریکا به عمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران،  دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه کنگره این کشور را از برنامه فروش 70 میلیون دلاری موشک های ضد تانک TOW 2B به عمان مطلع کرد. به گزارش المانیتور ، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این فروش که شامل 301 موشک هدایت نوری با پشتیبانی پیمانکاران آمریکایی می‌شود، «توازن نظامی اساسی در منطقه را تغییر نخواهد داد.»

چرا این قرارداد اهمیت دارد: عمان در سال های اخیر در بحبوحه جنگ در یمن به دنبال تقویت دفاع مرزی خود بوده است. با داغ شدن درگیری در سال 2016، عمان برای تقویت برنامه یکپارچه سازی دفاع زمینی خود، درخواست خرید حدود 400 موشک TOW 2B از ایالات متحده کرد. عمان تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که به عملیات نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در یمن علیه حوثی ها نپیوسته است و به دنبال ایفای نقش میانجی در پایان دادن به درگیری است. 

با وجود شرکت در مذاکرات هفته گذشته در عربستان سعودی، حوثی‌ها همچنان بدبین هستند و تجهیزات نظامی خود - از جمله یک جت جنگنده F-5 که احتمالاً از انبارهای قدیمی نیروی هوایی یمن به دست آمده است –را  هفته گذشته در صنعا به مناسبت نهمین سالگرد حضور خود در پایتخت در یک رژه نظامی به نمایش گذاشتند.

هفته گذشته یک پهپاد چهار سرباز بحرینی را در نزدیکی مرز عربستان با یمن کشت . منامه حوثی‌ها را مسئول این حمله دانست اما حوثی ها مسئولیت آن را برعهده نگرفته اند. اگر حوثی‌ها این حمله را انجام داده باشند، می توان گفت که حیات آتش بس جاری که اکنون بیش از یک سال به نوعی دوام آورده در خطر است.

دولت بایدن فروش تسلیحات تهاجمی به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را اندکی پس از روی کار آمدن در سال 2021 پایان داد، اگرچه مقامات پنتاگون همان زمان هم به دنبال اطمینان خاطر دادن به کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره حفاظت از امنیت آنها به عنوان متحدان منطقه ای آمریکا بودند.

ارتش آمریکا در تابستان امسال به بهانه واکنش به تلاش های نیروهای ایرانی برای توقیف نفتکش های تجاری در خلیج فارس، حضور خود را در آبراه های نزدیک عمان تقویت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید