درخواست بلاروس برای استفاده از تجربیات ایران در مقابله با تحریم‌ها

کدخبر: ۶۰۲۶۲۶
اقتصادنیوز: در راستای گسترش مناسبات ایران و بلاروس، شاهد سفر علی باقری به مینسک و برگزاری ششمین دور رایزنی‌های سیاسی بعد از وقفه‌ای نسبتا طولانی بودیم.
درخواست بلاروس برای استفاده از تجربیات ایران در مقابله با تحریم‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اواخر هفته گذشته سفری به مینسک پایتخت بلاروس داشت.

مذاکرات آلمان و آمریکا درباره آینده جنگ اوکراین

این سفر به منظور برگزاری ششمین دور رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس انجام شد. رایزنی‌هایی که بعد از وقفه‌ای طولانی روز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه در مینسک پایتخت بلاروس و در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور برگزار شد. وی ضمن دیدار با معاون وزیر خارجه بلاروس با معاون دبیر شورای امنیت بلاروس هم ابعاد مختلف همکاری‌های امنیتی را بررسی کرد.

هراس روسیه از طوفان الاقصی/ درخواست مسکو از اسرائیل و فلسطین برای آتش‌بس

مناسبات جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به خصوص بعد از سفر اسفند ماه سال گذشته الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به تهران وارد مرحله جدیدی شده است. 

براساس توافق به عمل آمده در آن سفر ایران و بلاروس درباره نقشه جامع بین دو کشور توافق کردند و در همین خصوص نیز  سید ابراهیم رئیسی در دیدار ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ با همتای بلاروسی گفت: ایران و بلاروس امروز به توافقنامه نقشه جامع بین دو کشور رسیده‌اند و با نگاه راهبردی که بین دو کشور وجود دارد، این نقشه راه می‌تواند ارتباط ایران و بلاروس در آینده را مشخص کند.

در آن سفر نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به امضا رسید. لوکاشنکو را در سفر به تهران وزرای خارجه، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل بلاروس همراهی کردند.

لوکاشنکو نیز در نشست خبری مشترک با رئیسی گفت: آخرین بار ۱۷ سال پیش سفر رسمی به ایران داشتم و باید بگویم هیچ تحریمی نتوانسته است که ایران را از پیشرفت بازدارد. امروز روابط دو کشور را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم. دوره‌ای از توقف در همکاری ‌ها وجود داشت، اما از این دوره عبور کردیم و اسناد و تفاهم‌نامه‌های زیادی امروز به امضا رسید که اگر آنها اجرایی شود می‌توانیم به هدف خود در توسعه روابط برسیم. 

لوکاشنکو در این سفر همچنین به دیدار مقام معظم رهبری رفت و با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، و محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید