وزارت خارجه آمریکا بیانیه داد/ مذاکرات ترکیه و آمریکا درباره جنگ غزه

کدخبر: ۶۰۶۹۰۸
اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه درباره وضعیت جنگ غزه گفتگو کرد.
وزارت خارجه آمریکا بیانیه داد/ مذاکرات ترکیه و آمریکا درباره جنگ غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا در یک بیانیه اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، گفتگوی تلفنی درباره جنگ اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و همچنین نامزدی سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو انجام داده است.

آمریکا اسرائیل را به اوکراین ترجیح داد!

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه با اشاره به عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس علیه اسرائیل گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، گفتگوی تلفنی انجام داد و وزیر خارجه آمریکا مجددا حمله حماس علیه اسرائیل را محکوم کرد و دو طرف همچنین در خصوص پیشرفت فرآیند پیوستن سوئد به ناتو بحث کردند.

جنگ حماس و اسرائیل؛ خاورمیانه روی انبار باورت

در ادامه این بیانیه نوشته شد، دو طرف بر لزوم جلوگیری از گسترش درگیری، تحقق آزادی اسرا و تحویل کمک‌های بشردوستانه تاکید کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: «بلینکن اعلامیه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره ارائه ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه از سوی واشنگتن برای مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری را به اشتراک گذاشت.»

نعمان کورتولموش، رئیس پارلمان ترکیه، چند روز پیش لایحه پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو را تصویب و برای بررسی به یک کمیسیون پارلمانی تسلیم کرد. روز دوشنبه دفتر ریاست جمهوری ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به پارلمان این کشور پیشنهاد تصویب پروتکل مربوط به پیوستن سوئد به ناتو را داده است.

سوئد به همراه فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ نامزدی خود برای پیوستن به ائتلاف ناتو را چند ماه بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین ثبت کردند. فنلاند در آوریل ۲۰۲۳ رسما به این ائتلاف نظامی غربی پیوست اما درخواست سوئد هنوز در انتظار تصویب شدن توسط ترکیه و مجارستان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید