کدامیک از نامزدهای خبرگان احتیاج به آزمون ندارند؟

کدخبر: ۶۰۸۵۲۲
اقتصادنیوز: سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: کسانی که سابقه نمایندگی در مجلس خبرگان را داشته باشند، نیازی نیست در آزمون اجتهادی شرکت کنند.
کدامیک از نامزدهای خبرگان احتیاج به آزمون ندارند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در برنامه صبح بخیر ایران،‌ گفت: اکنون ۱۱۶ روز تا موعد رای گیری داریم، در مجلس شورای اسلامی حدود ۲۵ هزار داوطلب داشتیم که اکنون در دست بررسی هستند و از ۱۹ آبان اعلام نتیجه احراز را خواهیم داشت. بعد از آن دو روز برای اعتراض زمان داده می‌شود و بررسی مجدد صورت خواهد گرفت، در اواسط دی ماه به بعد نامزدها اعلام خواهند شد. 

توضیحات عضو تیم رسانه‌ای ولایتی درباره ماجرای وساطت در پرونده شهید عجمیان

وی در مورد شرایط انتخابات مجلس خبرگان گفت: فرایند ثبت نام از ۱۴ آبان شروع شده و تا به امروز ۵۵ نفر ثبت نام قطعی داشتند. فرمانداری‌های مراکز استان به همراه ستاد انتخابات وزارت کشور میزبان داوطلبان خواهند بود. در فرمانداری قم و ستاد انتخابات وزارت کشور، هر داوطلبی می‌تواند برای هر حوزه انتخابیه اقدام کند، در صورتی که در بقیه فرمانداری‌ها ثبت نام مربوط به همان حوزه انجام می‌شود. 

سعید جلیلی با این خودرو به دانشگاه رفت+ عکس

اسلامی، اظهار داشت: مراجعه به صورت حضوری و از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ است. در این فرایند  ارائه شناسنامه، کارت ملی، دو قطعه عکس و اصل مدرک حوزوی سطح ۴ الزامی است. همچنین پرسش‌نامه‌‌ای تدوین شده که در محل توسط داوطلبین تکمیل خواهد شد. در ادامه آن یک شناسه رهگیری در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و فرایند‌های بعدی در اختیار شورای نگهبان است. 

وی در ادامه اظهار داشت: اگر کسی سابقه نمایندگی را داشته باشد، نیازی به شرکت در آزمون اجتهادی نیست. شورای نگهبان بر اساس قانون می‌تواند از دستگاه‌ها کمک بگیرد، اما در بحث علمی شورا آزمونی را تدوین کرده و صلاحیت علمی داوطلبان را از طریق آن مورد بررسی قرار می‌دهد. 

اسلامی، در مورد تبلیغات نامزدها گفت: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ذیل ماده ۸۳ تغییراتی صورت گرفته است. بر اساس این قانون بایدها و نبایدها در کنار دستورالعمل‌هایی ارائه می‌شوند. همچنین شورای عالی فضای مجازی نیز دستورالعمل‌هایی را ارائه کرده و در بند ۲۶ سند منتشر شده نیز به موضوع تبلیغات در بستر فضای مجازی پرداخته شده است. 

وی افزود: در پی مصوبه‌ای که در هیئت اجرایی مرکزی انتخابات داشتیم، دستورالعمل‌هایی تدوین و در اختیار هیئت قرار گرفت. دستورالعمل تبلیغات مبنایی برای داوطلبان در این حوزه خواهد بود. امسال همچنین دو ماده ۷۴ و ۸۱ به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه شده است. 

اسلامی، اظهار کرد: ماده ۷۴ به کلیه دستگاه‌های مدیریتی اجازه داده که در حوزه تبلیغات به داوطلبان خدمات ارائه دهند. برای مثال اگر دستگاهی مکان مناسبی را در اختیار دارد، نامزد می‌تواند از آن استفاده کند. در این راستا صدا و سیما، شهرداری و همه دستگاه‌های دولتی به نامزدها خدمات‌رسانی می‌کنند. این امر باعث می‌شود کسی که از امکانات زیادی برخوردار نیست نیز بتواند در حوزه تبلیغات ورود کند. صدا و سیما در این دوره در حال تنظیم فرکانسی محلی برای هر حوزه است. 

وی در آخر در مورد مصوبات مربوط به فضای مجازی اظهار داشت: در این راستا به درخواست شورای عالی فضای مجازی سندی در حال تنظیم است، از طرفی در حوزه تبلیغات به فضای مجازی نیز پرداخته شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید