گوترش از بهترین سناریوی برای جنگ غزه و اسرائیل پرده برداشت

کدخبر: ۶۰۹۶۴۹
اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان ملل گفت: بهترین سناریو برای غزه این است که یک قدرت فلسطینی رهبری غزه را بر عهده بگیرد و اسرائیل نیز با مذاکرات جدی برای راهکار تشکیل دو دولت با حمایت جامعه بین‌المللی موافقت کند.
گوترش از بهترین سناریوی برای جنگ غزه و اسرائیل پرده برداشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با سی ان‌ ان گفت: بهترین سناریو برای غزه این است که یک قدرت فلسطینی رهبری غزه را بر عهده بگیرد و اسرائیل نیز با مذاکرات جدی برای راهکار تشکیل دو دولت با حمایت جامعه بین‌المللی موافقت کند. در سایه وجود نیروهای اسرائیلی برای تشکیلات خودگردان فلسطین یا کشورهای عربی بر عهده گرفتن مسئولیت اداره نوار غزه بسیار دشوار خواهد بود. این مسئله از نظر سیاسی حساس خواهد بود و در این وضعیت وجود یک دوره انتقالی لازم است.

خط و نشان اردوغان برای نتانیاهو/ این روزهای خوب توست!

وی همچنین به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که گفته بود گوترش اسرائیل را سرزنش می‌کند و باید به جای آن از حماس بخواهد به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد، واکنش نشان داد.

ماکرون اظهارات جنجالی‌اش درباره جنایت در غزه را پس گرفت/ فرانسه از اسرائیل ترسید؟

گوترش، گفت: من از همان آغاز اقدام حماس را محکوم کردم اما یک اصل اساسی برای من وجود دارد و آن این است که حماس ملت فلسطین نیست. باید بین حماس و ملت فلسطین تفاوت قائل شویم. نباید از کاری که حماس کرد به عنوان دلیلی برای مجازات جمعی ملت فلسطین استفاده کرد. فلسطینی‌ها در طول ۵۶ سال از اشغال با ظلم‌هایی مواجه شده‌اند اما هیچ کدام از این ظلم‌ها حمله حماس را توجیه نمی‌کند.

وی درباره نقش احتمالی سازمان ملل برای میانجی‌گری به محض پایان جنگ گفت: جامعه بین‌المللی نیاز به همکاری دارد و سازمان ملل نیز می‌تواند نقشی در این راستا ایفا کند. نیاز به یک مرحله انتقالی وجود دارد که برای اسرائیل از نظر تضمین امنیت آن مورد قبول واقع شود. همچنین باید اجازه تشکیل یک قدرت فلسطینی فعال را داد. ساختار دقیق این قدرت واضح نیست. باید از این وضعیت استفاده کرد و به امکان اجرای راهکار تشکیل دو دولت فکر کرد. این راهکار به نظر من تنها راه خروج از بحران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید