با این ویتامین هیمشه جوان بمانید

کدخبر: ۶۱۰۵۶۶
دانشمندان چینی با کشف پروتئینی در سطوح اطراف نورون‌های حرکتی میمون ها، ادعای موفقیت ضد پیری کردند.
با این ویتامین هیمشه جوان بمانید

به گزارش اقتصادنیوز  نقل از دفتر همکاری فناوری سفارت ایران در چین، گروهی از محققان موسسه جانورشناسی مرکز علوم چین امیدوارند که کشف آن‌ها بتواند شکاف دانشی را در سازوکار‌های ناشناخته مرتبط با رابطه بین پیری و نقش حیاتی نخاع در حفظ سلامت و تحرک پر کند.

 این گروه تحقیقاتی سلول‌های منفرد را برای شناسایی گروه‌های منحصر به فردی که در اطراف نورون‌های حرکتی پیر در نخاع افراد مسن ایجاد شده‌اند، تجزیه و تحلیل کردند. تحقیقات نشان داد که این سلول‌ها پروتئینی ترشح می‌کنند که به تسریع پیری نورون‌های حرکتی کمک می‌کند.

طبق این تحقیق، خوشه‌های سلولی علائم خاصی را برای تسریع روند پیری در نورون‌های حرکتی با آزاد کردن پروتئینی فعال می‌کنند که معمولاً در غلظت‌های بسیار پایین در بدن انسان وجود دارد. محققان دریافتند این پروتئین می‌تواند در مبارزه با عوامل بیماری زا کمک کند، اما در برخی شرایط می‌تواند هزاران بار فعال شود و منجر به التهاب یا آسیب شود.

دانشمندان چینی در این مطالعه مشاهده کردند که وجود بیش از حد این پروتئین در مایع مغزی نخاعی میمون‌ها می‌تواند به عملکرد حرکتی آسیب برساند و علائم دیگر پیری را افزایش دهد. محققان بیان داشتند که نورون‌های حرکتی حساس‌ترین سلول‌های نخاع در هنگام پیری هستند.

درحالی که یافته‌ها بر اساس آزمایش‌های حیوانی بود، محققان نشان دادند که افزایش این پروتنین در مایع مغزی نخاعی و سرم افراد مسن نیز مشاهده شده است.

دانشمندان امیدوارند کشف آن‌ها بتواند دری را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن مختلف مرتبط با افزایش سن، باز کند.

پس از شناسایی عامل پیری، محققان در مرحله بعدی تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا هدف قرار دادن پروتئین می‌تواند روند پیری نخاع را که نقش مهمی در فعالیت مستقل اندام‌های ضروری و همچنین عملکرد حرکتی ایفا می‌کند، معکوس کند. محققان همچنین طی یک آزمایش بررسی کردند که آیا ویتامین C ممکن است در کاهش علائم پیری نقش داشته باشد یا خیر. محققین در یک آزمایش سه ساله، اثرات ویتامین C را بر روی ۱۰ میمون ۱۷ تا ۱۸ ساله که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، آزمایش کردند.

در این تحقیق دانشمندان به یک گروه از حیوانات مقدار روزانه ۳۰ میلی گرم بر کیلوگرم ویتامین C – محلول در آب آشامیدنی و بعد از صبحانه – به مدت ۴۰ ماه دادند. سایر میمون‌ها همان مقدار آب آشامیدنی را بدون مکمل، به عنوان کنترل دریافت کردند.

محققان بهبود قابل توجهی را در شاخص‌های مرتبط با افزایش سن برای نورون‌های حرکتی میمون‌های مسن گزارش کردند که نشان می‌دهد مکمل‌های خوراکی ویتامین C می‌توانند مفید باشند.

پیری نخاع می‌تواند به کاهش سریع توانایی‌های حرکتی افراد بالای ۶۰ سال منجر شود و احتمال زمین خوردن را افزایش دهد. اما همچنین عامل مهمی برای همزیستی چندین بیماری مزمن در میان سالمندان است. آمار‌ها نشان داده است که افراد بالای ۶۵ سال به طور متوسط سالانه یک یا چند زمین خوردن را تجربه می‌کنند که ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد منجر به آسیب‌هایی می‌شود که کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی مختل می‌کند. در عین حال، پیری نخاع می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد اندام‌های متعددی شود که باعث مشکلاتی مانند بی‌نظمی فشار خون و تنگی نفس می‌شود.

با بالا رفتن سن افراد، علائم پیری به روش‌های مختلف از جمله در عضلات، پوست و اندام‌هایی مانند تخمدان‌ها ظاهر می‌شود و آنچه که مشهود و قابل توجه است، پیری شبکه عصبی است.

نتایح این مطالعه در مجله نیچر (Nature) منتشر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید