آقای وزیر ارشاد! پیام مردم را گرفتید؟ به چه زبانی بگویند ما می خواهیم شاد باشیم؟

کدخبر: ۶۱۲۸۱۷
اقتصادنیوز: امسال فروش فیلم فسیل و بعد از آن دو فیلم طنز دیگر یک اتفاق خاص را در سینمای ایران رقم زد و رکورد فروش و مخاطب در سینمای ایران شکسته شد اما وزیر ارشاد در این باره نکته عجیبی گفت.
آقای وزیر ارشاد! پیام مردم را گرفتید؟ به چه زبانی بگویند ما می خواهیم شاد باشیم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصر ایران اوچند روز قبل در مصاحبه‌ای درباره پایان اکران فیلم فسیل اعلام کرد: «باید از دوستان و عوامل این فیلم تشکر کنم، اکران این فیلم بسیار اتفاق مبارکی بود؛ نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان فروش و حدود ۹ ماه هم نمایش عمومی داشت.در حال حاضر فیلم‌ها در گونه‌های مختلف، در حال پخش هستند. فیلم بعدی که رکورد زده و بالای ۱۲۰ میلیارد فروخته هم طنز است، از سینمای کودک و اجتماعی هم داریم و برخلاف‌های حرف‌های نادرستی که زده می‌شود و می‌خواهند القا کنند که فقط فیلم‌های طنز فروش می‌رود ، اتفاق مهمی رخ داده است.»

چند روز قبل عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست شروع به کار «انجمن خیرین میراث فرهنگی» گفت: «داریوش در کتیبه‌اش نوشته به‌نام خدایی که شادی را آفرید، غیر از این است که تمام خلقت زیبایی و براساس زیبایی خلق شده است و شادی باید در همه وجود انسان‌ها موج بزند، که متاسفانه یکی از گمشده‌های ما بعد از انقلاب مسئله شادی است .»

امسال تا به امروز 5 فیلم پرفروش سینمای ایران به این ترتیب است: فسیل، هتل، شهر هرت، بچه زرنگ، سه کام حبس و سال گذشته (1401) 5 فیلم پرفروش عبارت است از : انفرادی، بخارست، سگ بند، ملاقات خصوصی، پسر دلفینی و اگر یک نگاه اجمالی به سال‌های قبل هم بکنیم همین روند همچنان وجود دارد.

آنچه مهم است و پیامی که جامعه و مخاطبان به شکل مستقیم و غیر مستقیم از این اتفاق فیلم‌های پرفروش کمدی یا طنز مخابره می‌کنند این است که مردم یه تفریح، شادی و خنده نه فقط تمایل بلکه نیاز دارند.

مخاطبی که درگیر انواع ناملایمات و فشارهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... است دوست دارد به هر شکلی شده از این جهان پرفشار و عصبی فاصله گرفته و حتی اگر برای 2 ساعت هم شده با فراغ بال بخندد و از هر آنچه باد ناموافق و بحران زاست دور شود.

با توجه به شرایط تورم، گران شدن خرج زندگی و نامتوازن بودن سطح درآمد با هزینه‌ها، در حال حاضر برای طیف کثیری از جامعه تنها و ارزانترین تفریح خارج از خانه، رفتن به سینما و فیلم دیدن است (کنسرت و تئاتر و ... باز گرانتر از سینماست است). 

مسافرت چه داخل و چه خرج از کشور با توجه به هزینه‌ها را باید اصلا در یک دسته بندی دیگر قرار داد یا به قول امروزی‌ها اصلا اون در یک لیگ دیگه است.

برای همین فیلمی که یک استاندارد قابل قبولی داشته باشد و بتواند برای 2 ساعت حس خوبی به مخاطب بدهد اولین انتخاب یک خانواده برای زدن بیرون از خانه و اوقات خوش داشتن است.

بر خلاف اظهار نظر وزیر ارشاد که گفته می‌خواهند القا کنند که فیلم‌های طنز فقط می‌فروشد باید به ایشان یادآوری کرد که در جهان واقعی و با احتساب عوامل مختلف در یک فیلم از هزینه ساخت تا بازگشت سرمایه و ... واقعا فیلم‌های طنز و کمدی است که دارد می‌فروشد و هم مخاطب راضی است و هم صاحب فیلم و هم سینمادار. 

فیلم های طنز در همه جای جهان این خصوصیت را داراست که با استقبال مواجه می‌شود ولی نه مثل ایران.

پرفروشترین فیلم سینمای یک کشور برای سالهای متمادی قطعا فیلم طنز و کمدی نیست.این روی آوردن مخاطب به فیلم کمدی و طنز را جدی بگیرید چون هم فرصت است و هم تهدید. حال که متاسفانه رسانه جامع، کاربردی و مهمی چون تلویزیون به کل از این مخاطب بریده است، وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌ها و ... این وظیفه را بر عهده بگیرند و به فکر حس و حال مردم باشند و یا حداقل نخواهند این تفریح ساده را هم از مردم دریغ کنند.

مردم شادی می‌خواهند ...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید