این پیامک از ۱۰ آذر برای شما ارسال می شود

کدخبر: ۶۱۲۸۹۰
اقتصادنیوز: وزارت بهداشت از ارسال پیامک به هموطنان از ۱۰ آذر برای شرکت در پویش یک پویش مهم خبر داد که می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های جدی شود.
این پیامک از ۱۰ آذر برای شما ارسال می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازهمشهری آنلاین، بیماری‌های غیرواگیر عامل ٧٨ درصد مرگ و میرها هستند که ۴۵ درصد آن‌ها به بیماری‌های قلب و عروق مرتبط است و نشان از اهمیت این بیماری‌ها است. در این باره ٢ فاکتور مهم و قابل اجتناب وجود دارد که «دیابت و فشار خون» است. این در حالی است که فشار خون بی‌علامت بوده و با دارو قابل کنترل است اما سبب افزایش بیماری‌های قلبی، عروقی، مغزی و کلیوی می‌شود. دیابت هم یک بیماری خطرآفرین است اما دیابت (تیپ ٢) به سادگی قابل اجتناب خواهد بود. به همین دلیل اگر فردی بیمار شد و علائم دیابت را داشت می‌توان با سبک زندگی سالم عوارض بیماری را به تعویق انداخت. براساس آخرین آمار و ارقام از سوی وزارت بهداشت، ۷ میلیون نفر در ایران مبتلاء به بیماری دیابت هستند و ۱۲ میلیون نفر هم در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند.

بر این اساس به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت در طرح ملی پویش سلامت از ۱۰ آذر برای همه هموطنان بالای ۱۸ سال پیامک شرکت در طرح پایش فشار و قند خون ارسال خواهد شد.

حسین فرشیدی افزود: ۲۲ تا ۲۳ درصد ایرانی‌های بالای ۱۸ سال به بالا به فشار خون مبتلا هستند و حدود ۳۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال هم فشاری خون بالا دارند. در نظر داریم که تا پایان سال ۵۵ میلیون ایرانی تحت عنوان طرح ملی سلامت خانواده، پزشک خانواده و مراقب سلامت قرار بگیرند.

طبق اعلام معاون وزیر بهداشت در حال حاضر ۷ هزار مراقب سلامت در طرح ملی سلامت خانواده مراقب سلامت هموطنان هستند که برای سال آینده به ۲ برابر این تعداد نیازمند است.

گفتنی است در این طرح قرار است برای شهروندان پیامکی حاوی یک لینک مرتبط با پویش ارسال شود تا بتوانند به سوالات پاسخ دهند. سپس در صورتی که شهروند از طریق پاسخ به همان سوالات خوداظهاری، پرخطر شناخته شود باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند. اطلاعات ثبت شده شهروندان درباره این بیماری‌ها بر سامانه‌ها ثبت و در صورتی که شهروند بر اساس همان اطلاعات در زمینه دیابت و پرفشاری خون فرد پرخطری شناخته شود باید به مراتب بالاتر ارجاع داده شود. در صورتی هم که بیمار پرخطر تلقی نشود بسته‌های آموزشی دریافت خواهد کرد تا از بروز مشکلات ثانویه در وی جلوگیری کند.

وزارت بهداشت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید