آهنگهای «ساسی» در روبیکا وجود دارد و بچه ها از این پلتفرم استفاده می کنند/ چرا با آن برخورد نمی کنند؟

کدخبر: ۶۱۳۹۶۴
اقتصادنیوز: یک فعال حوزه فناوری و فضای مجازی می‌گوید که در پیام‌رسان داخلی روبیکا اگر کلیدواژه ساسی را سرچ کنیم، آهنگ‌های ساسی‌مانکن بالا می‌آیند!
آهنگهای «ساسی» در روبیکا وجود دارد و بچه ها از این پلتفرم استفاده می کنند/ چرا با آن برخورد نمی کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اصولگرای فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد، محمدکشوری در واکنش به بازداشت مدیرعامل پلتفرم سروش گفت:«من همین الان در روبیکا ساسی سرچ کردم و آهنگ‌های ساسی‌مانکن را برایم بالا آورد. این مبتذل است و همه بر این اتفاق‌نظر داریم. خصوصا اینکه بچه‌ها از روبیکا بسیار استفاده می‌کنند و مناسب هم نیست. پس چرا اینها احضار نمی‌شوند؟ آیا شده‌اند؟

امری که بسیار مهم است و باید مطالبه شود، این است که به‌طورکلی رویه‌های مرتبط با قوه قضائیه در فضای مجازی غیرشفاف است. از خود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گرفته که هیچ‌ وقت متن هیچ مصوبه‌ای را منتشر نمی‌کند و نمی‌دانیم آن داخل چه می‌گذرد. بارها این امر تکرار شده است. در همین جریان طاقچه یا دیوار و... این اتفاقات افتاده است. کسی هم مطالبه نمی‌کند و نمی‌پرسد چرا قوه قضائیه و مشخصا دادستانی این همه مبهم و غیرشفاف عمل می‌کنند؟ همیشه  هم تصمیمی اتخاذ می‌شود و درنهایت انتهای آن تصمیم مشخص نمی‌شود. ما دستورالعمل مشخصی نداریم، مثلا پلتفرم یا محتوایی را بارگذاری کند و حذف نکند، چه اتفاقی برای آن پلتفرم می‌افتد؟»

کشوری عنوان می‌کند که تصمیمات در رابطه با بارگذاری محتوای مبتذل مشخص نیست. اینکه باید جریمه شوند، فیلتر شوند یا به شیوه دیگری اعمال قانون شوند. «مشخص نیست که در اینجا چقدر پلتفرم مقصر است و تا چه حد کاربر مقصر است؟ اصلا ممکن است کاربر باید احضار شود، چرا باید با پلتفرم برخورد شود؟ اینها سوالاتی است که پاسخ داده نشده‌اند. ما مکررا در طرح صیانت گفته‌ایم که این طرح، طرح پر ایرادی است اما کسی توجه نمی‌کرد. این طرح صرفا به یک‌سری نهادها قدرت می‌داد اما تعیین‌تکلیف‌شان به‌طور شفاف مشخص نیست. همانگونه که در قانون جرائم رایانه‌ای به‌طور کمی شفاف شده در اینجا هم شفاف شود. هرچند این قانون باید اصلاح و تکمیل شود اما با طرح دیگری به نام طرح صیانت روبه‌رو می‌شویم.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید