چینی ها برای تهران پارک آبی می سازند

کدخبر: ۶۱۴۴۰۴
اقتصادنیوز : شهردار تهران در نشستی با فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس از تفاهم ساخت 200 هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، 2 مجموعه تفریحی و یک پارک آبی خبرداده است .
چینی ها برای تهران پارک آبی می سازند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، شهردار تهران این روزها در هر جلسه و مراسمی دستاوردهای سفر چین را روایت می کند . در اولین گزارش از این سفر که در صحن شورای شهر تهران ارائه شد او از قرارداد یک میلیاردو 40 میلیون دلاری در حوزه حمل ونقل خبر داد؛ قرار دادی که هفت سال در ایستگاه دولت معطل مانده بود .

شهردار تهران دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ راسه میلیارد دلار  عنوان کرد . اما در هر دیدار بخش تازه ای از تفاهمنامه های شهرداری در این سفر اعلام می شود .

به تازگی شهردار تهران در نشستی با فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس بخش های دیگری از بسته قرار دادی شهرداری و تهران را اعلام کرده  و از  تفاهم ساخت 200 هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، 2 مجموعه تفریحی و یک پارک آبی خبرداده است .

به گفته شهردار تهران در مجموع این بسته قراردادی 8 تا 9 میلیارد دلار بحث و منبع مالی دارد. ضمن اینکه قراردادی هم  برای ورود یک میلیون توریست چینی در سال به تهران تهیه شده که در صورت اجرایی شدن درآمد خوبی برای شهر و کشور خواهد داشت.

به نظر می آید این 9 میلیارد دلار هم بخشی از قرار داد کلی ایران و چین باشد  که مربوط به بخش ها و صنایع مختلف است . از جمله پروژه های شهری که مهم ترین آن مترو و ساخت پروژه های عمرانی خواهد بود .

بخش حمایت از صادرات چین از پروژه هایی مانند هتل سازی ،یا توسعه مترو و... حمایت می کنند و به سازندگان چینی در ازای اجرای این پروژه ها وام می دهد اما دولت چین به تضمین دولت ایران این وام ها پرداخت می کند .

بازپرداخت این وام ها از محل  درآمدهای حاصل ازصادرات نفتی به همین کشور است .  

به گفته کارشناسان اگر 9 میلیارد دلار پروژه تنها برای تهران تعریف شود سایرکلان شهرها هم چنین درخواست و انتظاری را خواهند داشت و باید دید اولویت دولت برای چنین هزینه ای در پروژه های شهری کشور هست یا خیر ؟

 به گفته آنها تمامی این تفاهمنامه ها باید در شورای اقتصاد کشور تایید شود و تجربه گذشته نشان می دهد به دلیل تنوع نیازهای کشور و اولویت هایی که در بخش های مختلف وجود دارد چنین تفاهنامه های عملیاتی نخواهند شد . طرف چینی هم به طور معمول تمایل به سرمایه گذاری در بخش ها و صنایع متنوع را دارد .

مشخص نیست  جز قرار داد واگن های مترو کدام یک از تفاهنامه ها برای تهرانی ها نقد شود .

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره جزییات سفر خود به مجلسی ها گفت:‌ سفر به چین را در 8 سرفصل و در یک بسته قراردادی برنامه‌ریزی کرده بودیم. یک سرفصل ان مالی و اقتصادی بود که در این بخش یک قرارداد خرید 791 واگن مترو بود که قرارداد آن دیروز در جریان سفر طرف چینی به تهران امضا و قرار شد تا بهمن‌ماه سال آینده اولین گروه این واگن‌ها وارد کشور شود.

شهردار تهران قرارداد واردات 2 هزار اتوبوس برقی، 10 هزار دستگاه ون برقی، 25 هزار تاکسی برقی و 100 هزار موتورسیکلت برقی را یکی دیگر از قراردادهای شهرداری تهران با طرف چینی اعلام کرد و افزود: سرفصل دیگر قرارداد شهرداری تهران با چین احداث خط یازده مترو تهران بود که برای این کار چینی‌ها به یک شرکت داخلی متصل شدند.

زاکانی تفاهم ساخت 200 هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، 2 مجموعه تفریحی و یک پارک آبی را از دیگر موارد بسته قراردادی شهرداری تهران و چین اعلام کرد و گفت: در مجموع این بسته قراردای 8 تا 9 میلیارد دلار بحث و منبع مالی دارد. ضمن اینکه قراردادی هم  برای ورود یک میلیون توریست چینی در سال به تهران تهیه شده که در صورت اجرایی شدن درآمد خوبی برای شهر و کشور خواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید