این خوراکی‌ها هورمون‌هایتان را به هم می‌ریزد

کدخبر: ۶۱۴۷۴۹
اقتصادنیوز: انتخاب‌های غذایی نادرست در فصل تابستان بیشتر از فصل‌های دیگر می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند و مشکلاتی مثل افزایش وزن، مشکلات پوستی یا حتی نوسانات خلقی را به‌وجود بیاورند.
این خوراکی‌ها هورمون‌هایتان را به هم می‌ریزد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از صد آنلاین، بیشتر ما نمی‌دانیم که جدای از روتین‌های روزانه نامناسب و استرس مزمن، عادت‌های غذایی نادرست هم باعث عدم تعادل هورمونی در بدن ما می‌شوند درحالی که تعادل هورمونی برای محافظت از عملکردهای سالم بدن ضروری است. از طرف دیگر، انتخاب‌های غذایی نادرست در فصل تابستان بیشتر از فصل‌های دیگر می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند و مشکلاتی مثل افزایش وزن، مشکلات پوستی یا حتی نوسانات خلقی را به‌وجود بیاورند.

، بعضی از مواد غذایی می‌توانند عدم تعادل هورمونی را تحریک کنند و شرایط بدی را در تابستان برای ما به‌وجود بیاورند. پس برای محافظت از تعادل هورمونی در تابستان بهتر است که از مواد غذایی زیر دوری کنید.

خبر مرتبط
محمدرضا گلزار در یک فدراسیون پست گرفت+ در فدراسیون چه خبر است؟ + عکس

اقتصادنیوز: رییس فدراسیون تنیس طی حکمی محمدرضا گلزار را به عنوان عضو انجمن پدل منصوب کرد.

1. سویا و محصولات برپایه سویا 
سویا دارای ماده فعال ویژه‌ای با نام فیتواستروژن است که عملکردی شبیه به استروژن در بدن دارد. به همین دلیل هم استفاده منظم از سویا و محصولات برپایه سویا می‌تواند چرخه تخمک‌گذاری را مختل کند و به سلامت باروری آسیب برساند. بنابراین، بهتر است که در فصل تابستان از مصرف سویا، توفو، شیر سویا، سس سویا و... خودداری کنید. 
 

2. محصولات لبنی 
محصولات لبنی هم می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی در بعضی افراد شوند. درواقع، شیر و محصولات برپایه شیر می‌توانند باعث التهاب دستگاه گوارش شوند و احتمال اختلال در هورمون‌ها را افزایش دهند. زیاده‌روی در مصرف شیر هم می‌تواند سطح تری‌گلیسرید خون را افزایش دهد و حتی در ابتلا به دیابت هم نقش داشته باشد. بنابراین، اگر بدنتان نسبت به محصولات لبنی همیشه واکنش بدی از خود نشان می‌دهد باید مصرف لبنیات را در فصل تابستان به حداقل برسانید. اگر در مورد حساسیت خودتان نسبت به محصولات لبنی مطمئن نیستید باید با متخصصان تغذیه در این زمینه مشورت کنید. 

3. غلات تصفیه‌شده 
انواع غلات تصفیه‌شده یا برپایه آرد سفید باید در فصل تابستان به‌طور کلی از رژیم غذایی حذف شوند، زیرا این محصولات می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند، ترشح انسولین را بیشتر کنند و درنهایت مشکل مقاومت به انسولین را به‌وجود بیاورند. چنین روندی درنهایت باعث اختلال در تعادل هورمون‌ها خواهد شد. 

4. قند و دیگر شیرین‌کننده‌های مصنوعی 
انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند در تخریب تعادل هورمون‌ها نقش داشته باشند، زیرا این ترکیبات مستقیما بر باکتری‌های روده تاثیر منفی می‌گذارند و اشتها را هم افزایش می‌دهند. بنابراین، اگر نمی‌توانید قند و محصولات حاوی قند یا ترکیبات شیرین‌کننده مصنوعی (مثل انواع کیک‌ها و کلوچه‌های صنعتی، دونات‌ها، شکلات‌های شیرین و...) را کنار بگذارید باید مصرف آنها را در فصل تابستان به حداقل ممکن برسانید. 

5. کافئین 
دریافت بیش‌ازحد کافئین در طول روزهای تابستانی به‌واسطه مصرف قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند چرخه خواب را مختل کند و تعادل هورمونی را هم از بین ببرد. توجه داشته باشید که بستنی‌های حاوی قهوه یا قهوه سرد نیز همچنان کافئین زیادی دارند و گزینه‌های خوبی برای فصل تابستان نیستند. با زیاده‌روی در دریافت کافئین هم سطح هورمون کورتیزول را در بدن افزایش می‌دهید، درحالی که این هورمون استرس مستقیما ذهن و بدن شما بیشتر می کند. بنابراین، محدودسازی دریافت کافئین در فصل تابستان، نقش مهمی در حفظ تعادل هورمون‌های بدن دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید