رای‌گیری جدید شورای امنیت درباره غزه/مسیر‌های کمک به نوار غزه باز می‌شوند؟

کدخبر: ۶۱۶۴۷۴
اقتصادنیوز: شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است امروز در مورد پیشنهادی رای‌گیری کند که از اسرائیل می‌خواهد اجازه ارسال کمک‌ها به نوار غزه را بدهد.
رای‌گیری جدید شورای امنیت درباره غزه/مسیر‌های کمک به نوار غزه باز می‌شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه در مورد پیشنهادی رای‌گیری کند که از اسرائیل می‌خواهد اجازه ارسال کمک‌ها به نوار غزه - از طریق مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی - را  تحت نظارت سازمان ملل بر کمک‌های بشردوستانه بدهد.

خبر مرتبط
درخواست مهم فتح از حماس و جهاد اسلامی/ تفرقه سرنوشت جنگ غزه را تغییر می‌دهد؟

دبیر کمیته اجرایی فتح گفت: ما از برادران‌مان در جنبش حماس و جهاد اسلامی می‌خواهیم تا در زیر پرچم الجزایر به دودستگی پایان دهند.

طبق گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفتند که سرنوشت پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت به مذاکرات نهایی بین آمریکا، متحد بی‌چون و چرای تل‌آویو و دارای حق وتوی شورا و امارات متحده عربی که متن پیش نویس را تهیه کرده، بستگی دارد.

خبر مرتبط
خبر مهم اسرائیل درباره توافق با حماس/ اسرای خاص تبادل می‌شوند؟

اقتصادنیوز: سازمان رادیو و تلویزیون رسمی اسرائیل گزارش داد که اسرائیل در حال بررسی آزادی اسرای فلسطینی «خاص» در توافق تبادل آتی است.

 یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما به طور سازنده و شفاف در طول کل فرآیند در تلاش برای متحد شدن حول محصولی که موفق خواهد شد، مشارکت کرده‌ایم. امارات متحده عربی دقیقاً می‌داند چه چیزی می‌تواند تصویب شود و چه چیزی نمی‌تواند - این به آنها بستگی دارد که آیا می خواهند این کار را انجام دهند.

دیپلمات‌ها گفتند که ایالات متحده می‌خواهد لحن خود را در مورد توقف خصومت‌ها کاهش دهد. پیش نویس متنی که رویترز آن را مشاهده کرد، در حال حاضر «خواهان توقف فوری و پایدار خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه است.» مقامات سازمان ملل متحد و آژانس‌های امدادی نسبت به یک فاجعه انسانی در غزه - گرسنگی و بیماری گسترده - هشدار می‌دهند که اکثریت ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان منطقه ساحلی فلسطین که در طول درگیری دو ماهه از خانه‌های خود رانده شده‌اند، با آن دست به گریبانند.

قطعنامه شورا به حداقل ۹ رأی موافق و بدون وتوی آمریکا، فرانسه، چین، بریتانیا یا روسیه نیاز دارد.

در اوایل ماه جاری، واشنگتن قطعنامه‌ای را در شورای ۱۵ عضوی که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بین اسرائیل و حماس در غزه بود، وتو کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو هفته گذشته با رأی موافق ۱۵۳ عضو خواستار آتش بس شد. 

آمریکا و اسرائیل مخالف آتش بس هستند زیرا معتقدند این آتش‌بس فقط به نفع حماس است. در عوض، واشنگتن از توقف در جنگ برای محافظت از غیرنظامیان و اجازه آزادی زندانیان حمایت می‌کند. پس از چندین تلاش ناموفق، شورای امنیت ماه گذشته خواستار توقف درگیری‌ها برای دسترسی به کمک‌های غزه شد. توقف هفت روزه حاصل شد اما بلافاصله حملات صهیونیست‌ها ادامه یافت.

هدف از این پیش‌نویس قطعنامه، نظارت سازمان ملل در غزه بر کمک‌های ارسالی از طریق زمین، دریا یا کمک‌های کشورهایی است که طرف‌های درگیر نیستند. سازمان ملل متحد به تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل ارسال این کمک‌ها را اطلاع خواهد داد. به گفته مقامات، روز یکشنبه گذرگاه کرم شالوم که تحت کنترل اسرائیل است، برای اولین بار از زمان آغاز جنگ به روی کامیون های کمک رسانی باز شد تا میزان مواد غذایی و دارویی به غزه را دو برابر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید