موضع وزارت میراث فرهنگی درباره دفن اموات در اماکن تاریخی

کدخبر: ۶۱۹۳۹۰
اقتصادنیوز: قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی گفت: موضوع دفن اموات ولو مشاهیر در بناها و اماکن تاریخی منع قانونی دارد، قیمت‌گذاری بلیت و ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی در اختیار ستاد وزاتخانه نه سایر دستگاه‌های استان است.
موضع وزارت میراث فرهنگی درباره دفن اموات در اماکن تاریخی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری؛ چهارمین نشست تخصصی و کارگاه‌های آموزشی معاونان میراث‌فرهنگی کل کشور با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، مدیران ستادی، معاونان میراث‌فرهنگی و مدیران پایگاه‌های زنجیره‌ای، امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه آغاز شد.

دارابی در ابتدای سخنان خود، «تغییر، تحول، توسعه و فناوری» را ۴ اصل مهم ذیل گفتمان میراث فرهنگی دانست و بر اجرایی‌کردن آن‌ها تاکید کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی تاکید کرد: «تمرکززدایی» و «تفویض اختیار» به مثابه یک راهبرد باید مدنظر قرار گیرد و معاونان میراث هر استان باید مسائل حوزه میراث فرهنگی را در همان استان حل کنند و همواره پاسخگو باشند.

دارابی بر ضرورت ایجاد و تقویت موزه‌های منطقه‌ای و استانداردسازی پایگاه‌های جهانی تأکید کرد و افزود:، خروجی‌های نوآورانه از جمله نهضت روایت‌گری و مستندسازی، همواره باید مورد توجه باشد.

دفن اموات ولو مشاهیر در بناها و اماکن تاریخی ممنوع است

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: موضوع دفن اموات ولو مشاهیر در بناها و اماکن تاریخی منع قانونی دارد؛ همچنین قیمت‌گذاری بلیت و ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی در اختیار ستاد وزاتخانه نه سایر دستگاه‌های استان است.

وی تصریح کرد: البته صیانت از میراث‌فرهنگی به معنای «نه گفتن به همه امور» نیست، باید در میدان حضور داشته باشیم و با قدرت، شجاعت توانایی حل مشکلات را داشته باشیم. باید همانند شهید سلیمانی، مسائل را در میدان حل و فصل کنیم.

دارابی گفت: انجام کاوش و حفاری برای فعالیت‌های باستان‌شناسی طبق ضوابط از طریق میراث‌فرهنگی و سفارش به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و تمسک به قانون به‌عنوان دستورالعمل از دیگر بایدها و نبایدهای مطرح شده از سوی دارابی در این جلسه بود.

ارائه گزارش درباره قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی‌فرهنگی، تدوین برنامه‌های نظام‌مند در ارتباط با تدوین پرونده‌های ملی و جهانی، معرفی آثار ثبت جهانی و جبران عقب‌ماندگی‌ها، ارائه برنامه برای معرفی ۵۴ کاروانسرای ثبت جهانی شده، حمایت و استفاده از سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد به مثابه ظرفیتی بزرگ در راستای مردمی کردن میراث‌فرهنگی، تهیه فهرست طرح‌های نیمه کاره که تا سال ۱۴۰۴ باید به اتمام برسند و مرمت بناهای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌ها، از دیگر نکات مورد اشاره قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی بود.

دارابی با تأکید بر اجرایی‌کردن شعار «هر شهر یک موزه» افزود: امروزه موزه‌ها نمادی از توسعه شهری هستند که موجب ایجاد پاتوق فرهنگی در آن شهر می‌شوند.

دارابی با اشاره به موافقت‌نامه وزیر راه و شهرسازی، بر استفاده از ظرفیت تبلیغی ترمینال‌های مسافربری و پایانه‌های فرودگاهی برای ترویج میراث فرهنگی کشور تأکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید