مردم دست از سر ژیان برنداشتند/ اطلاعیه جالب درباره درخواست تولید ژیان+ عکس

کدخبر: ۶۱۹۸۳۳
اقتصادنیوز: مردم ایران حدود 30 سال پیش خواهان تولید مجدد خودروی ژیان بودند؛ موضوعی که با واکنش شرکت سایپا هم همراه شده بود.
مردم دست از سر ژیان برنداشتند/ اطلاعیه جالب درباره درخواست تولید ژیان+ عکس

به گزارش اقتصادنیوز، نام بعضی از خودروها برای مردم ایران یادآور خاطراتی فراموش ناشدنی است، خاطراتی که با حال و هوای باصفای گذشته که این روزها به دری نایاب تبدیل شده است.

بدون شک ژیان یکی از همین خودروهاست که حسابی هم در زمان عرضه در سال 1347 مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفت. تاثیر این خودرو بر زندگی مردم در آن سال ها به حدی زیاد بود که نامش به ضرب المثل ها و اشعار فولکلور جامعه نیز راه یافت.

محبوبیت زیاد ژیان را در دو عامل می‌توان خلاصه کرد، قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین. این محبوبیت اما عاملی شد تا پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیان‌های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو هم تولید شود.

خبر مرتبط
فرصت سوزی رانا از افت تولید/ کاهش سنگین قیمت رانا در پایان پاییز

اقتصادنیوز: فروش رانا در مبدا در پایان آذر 1402 با افت سنگین همراه بوده است اما این خودرو نتوانست از باریک شدن مسیر عرضه به نفع افزایش قیمت بازاری خود استفاده کند.

ژیان که سهامی سیتروئن ایران (سایپا) بود، به نوعی رقیب پیکان، محصول شرکت ایران خودرو بود. با وجود مزایای قابل توجه عمر ژیان هم مانند هر خودروی دیگری به سر آمد و تولید این خودرو از سال 1359 متوقف شد به گونه‌ای که شرکت سایپا رنو ۵ را جایگزین این خودرو کرد.

محبوبیت ژیان اما آنقدر زیاد بود که مردم همچنان از شرکت سایپا درباره وضعیت تولید آن پرس‌و‌جو می‌کردند، موضوعی که به نظر می رسد تا حدود 14 سال بعد هم تداوم داشت. گواه این موضوع اطلاعیه‌ای است که سایپا در روزنامه درباره به پایان رسیدن تولید این خودرو منتشر کرد.

Untitled

در اطلاعیه‌ای که سایپا در 13 دی ماه سال 1373 در روزنامه اطلاعات منتشر کرد، آمده است که با توجه به درخواست مکرر هم میهنان عزیز چگونگی ساخت اتومبیل ژیان در شرکت سایپا، تولید این محصول از سال 1359 متوقف شده است و این شرکت هیچگونه برنامه ریزی جهت تولید مجدد آن ندارد.

photo_2024-01-03_13-41-46

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید