سخنگوی دولت: کشورهای عربی و اسلامی به تجاوزهای آشکار حامیان اسرائیل واکنش نشان دهند

کدخبر: ۶۲۳۹۲۱
اقتصادنیوز: سخنگوی دولت ضمن اشاره به شهادت مستشاران کشورمان در سوریه گفت: این اقدامات نشانه استیصال رژیم صهیونسیتی است.
سخنگوی دولت: کشورهای عربی و اسلامی به تجاوزهای آشکار حامیان اسرائیل واکنش نشان دهند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به شهادت مستشاران کشورمان در سوریه گفت: این اقدامات نشانه استیصال رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: حمله شب گذشته انگلیس و هم پیمانان آن به یمن را هم محکوم می‌کنیم. از کشورهای عربی و اسلامی هم انتظار می رود نسبت به این تجاوزهای آشکار حامیان رژیم صهیونسیتی واکنش های متناسب را نشان بدهند.

خبر مرتبط
مجوز مهم مجلس به دولت برای فروش مازاد تولید فرآورده‌های نفتی

اقتصادنیوز: مجلس شرکت‌های دولتی مرتبط با وزارت نفت را مجاز به فروش فرآورده‌های نفتی حاصل از افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در آستانه سفر رییس جمهور به ترکیه هستیم، عنوان کرد: سفر رئیس‌جمهور به همراه هیات بلند پایه ای که ایشان را همراهی می کند فردا به مقصد ترکیه انجام خواهد شد. اسناد همکاری مختلف و متعدد در حوزه های فرهنکی علمی و رسانه و حمل و نقل و تجارت و اقتصاد به امضا خواهد رسید. مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در دولت سیزدهم افزایش داشته است.

بهادری جهرمی با اشاره به نظارت های ستادی رئیس جمهور بیان کرد: شانزدهمین نظارت ستادی رئیس جمهور روز گذشته در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد. با دوگانه نظارت های میدانی و ستادی جهت دهی حرکت های همه دستگاه در جهت پیشبرد برنامه ها درسند تحول دولت و تحقق شعار ها سرعت بخشی خواهد شد.

وی افزود: شنبه گذشته دهمین پرتاب فضایی موفق در دولت سیزدهم رقم خورد و طی دوسال و نیم گذشته معادل ۱۰ سال قبل پرتاب فضایی رقم خورده است. به نحوی که در دو سال فعالیت دولت ۱۰ پرتاب فضایی داشته‌ایم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی بیان کرد: در ماه های گذشته تلاش های متعددی برای حمله سایبری به جاهایی که به مردم خدمات رسانی می کنند، شده است و توسط نخبگان بومی خنثی شده است. دولت هم سال ۱۴۰۱ فوق العاده ویژه برای نخبگان حوزه ای تی تا ۵۰ درصد افزایش داشته باشد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره خنثی‌سازی تحریم ها گفت: کشور ما در دولت سیزدهم توانست رکورد حجم تجارت خارجی را بزند. دولت در کنار مسیر خنثی‌سازی تحریم مسیر مذاکرات را هم پیگیری می کند و وزیر خارجه ملاقات هایی در این خصوص داشته و دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون تغییرات انجام شده بر لایحه بودجه از جانب مجلس، عنوان کرد: دولت تلاش کرد با کنترل هزینه‌های جاری، افزایش منابع واقعی و سوق دادن منابع به سمت سرمایه‌گذاری مولد، بودجه تراز را ارائه کرده و هدف‌گذاری رشد اقتصادی 8 درصدی را مد نظر قرار دهد. هرگونه افزایش هزینه جاری بدون پیش‌بینی منابع، موجب خلق تورم برای مردم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این زمینه آمار نگران‌کننده‌ای شنیدم و 300 همت افزایش هزینه‌ها در بودجه را شنیدم ولی چون هنوز متن نهایی نشده نمی‌توان قضاوت داشت ولی مهم است که بدانیم مساله خلق پول ناشی از کسری بودجه، ام المصائب کشور است و تلاش دولت و مجلس باید در جهت مهار عوامل خلق تورم باشد.

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: انتظار می‌رود همکاری نزدیک بین دولت و مجلس در پیش‌بینی واقعی منابع صورت بگیرد. منابع غیرواقعی اثری جز خلق تورم ندارد و باید بتوانیم بودجه بهتری داشته باشیم تا به مهار تورم کمک شود.

سخنگوی دولت در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: مطابق گزارش بازرس ویژه رییس جمهور بیش از ۶۰ مدیر که از کارآمدی های لازم برخوردار نبودند برکنار یا جابجا شدند.

وی افزود: در عموم سفرهای رییس جمهور هم تصمیماتی برای برکناری مدیرانی که روحیه تحول خواهی و همراهی با دولت را ندارند، گرفته می شود و به صورت مستمر همین تصمیم گیری ها ادامه دارد.

بهادری جهرمی گفت:  ما کارکنان دولت را حتما محترم می شماریم اما چون احترام مردم مقدم است به نظام اداری، باید به گونه‌ای اقدام کرد که امکان خدمات رسانی به مردم فراهم باشد و دولت خط قرمزی در این خصوص ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه ایجابی هم بیش از ۲۰۰ مدیر جوان شایسته و ارزیابی شده در سطوح مختلف و کلان مدیریتی در دولت به کار گرفته شدند تا ظریفت های نیروهای جوان هم بیش از بیش برای خدمت به مردم به کار گرفته شود.

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در حوزه بکارگیری علم و فناوری نوین در حوزه کشاورزی، گفت: در حوزه کشاورزی برنامه توسعه ماشینی سازی با اتکا به فعالیت‌های دانش‌بنیان کشور در دولت و در سند تحول و هم در سایر تصمیمات در دستور کار قرار داشته است. شاهد رشد ۳۱ درصدی تامین ماشین آلات کشاورزی بودیم. افزایش ۴ برابری به کارگیری پهپادهای کشاورزی داشتیم. برای اولین بار دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی پیش بینی شد. این اقدام و اقدامات مشابه موجب شده که ۷۸ درصد در حوزه شرکتهای دانش بنیان کشاورزی داشته باشیم. از ۲۸۰ شرکت در ماه‌های اخیر به ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه سرانه دانش‌آموزی در روستایی و عشایری سه برابر شده است، تصریح کرد: ۱۲۶ هزار کلاس درس روستایی و عشایری تجهیز شده است. از ۲۱۱ هزار کلاس درس در قالب ۳۹۵۰ باب مدرسه در دو سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است. حمایت از بهسازی و نوسازی مدارس و عدالت آموزشی به صورت پایاپای در دستور کار دولت قرار گرفته است.

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در حوزه مسکن اعلام کرد که گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در ماه‌های گذشته در حوزه خرید و فروش مسکن روند کاهشی را نشان می‌دهد که انشالله اثر آن در حوزه اجاره مسکن در سال آینده شاهد خواهیم بود.

جهرمی افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز ساختمان‌های شهری رشد ۸ درصدی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته داشتیم. نظارت بر فعالیت مشاوران املاک، سامانه ثبت قراردادهای اجاره بین موجر و مستاجر فعال شد، اقدامات حمایتی برای تزریق منابع از شبکه بانکی هم افزایش وام ودیعه مسکن و افزایش وام ساخت و ساز داشتیم، هدفگذاری واگذاری زمین معادل ۱۰۰۰ واحد مسکن را داشتیم.

بهادری جهرمی درباره اختلاف دولت و مجلس بر سر افزایش حقوق کارکنان،خاطر نشان کرد: حمایت واقعی از حفظ قدرت خرید مردم این است که هم تورم را مهار کنیم و هم افزایش دستمزدها را شاهد باشیم.

وی افزود: دولت درنظر دارد، افزایش حقوق با تاکید بر افزایش حقوق افرادی باشد که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال کسی که ۱۰ میلیون حقوق دریافت می‌کند افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد این در حالی است که کسی که ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد باید معادل به عنوان مثال ۱۰ درصدی را داشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: گلایه عمومی مردم نبود عدالت در پرداخت‌هاست و نگاه دولت نیز عدالت پرداخت و افزایش پلکانی حقوق کارکنان است.

بهادری جهرمی درباره راهبرد لغو و خنثی‌سازی تحریم‌ها در دولت، گفت: دولت در تجارت خارجی با کسب رکورد ۱۱۲ میلیارد دلار حجم تجارت نفتی در سال ۱۴۰۱ مشاهده کرد. دولت پابه‌پای مذاکره برای رفع تحریم مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز پیش برده است؛ عضویت در اجلاس‌ها و مجموعه‌هایی همچون بریکس و شانگهای، تقویت دیپلماسی همسایگی و توسه روابط با تمرکز بر توسعه روابط اقتصادی از جمله اقدامات دولت بوده است و نشان داد که اقدامات دولت در این حوزه نیز صحیح بوده است.

وی با تاکید بر اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود، گفت: اخیرا آقای باقری با مورا در ژنو در راستای مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار و رایزنی داشته و این گفت‌وگوها و مذاکرات و رفت و آمدها استمرار دارد.

بهادری جهرمی درپاسخ به سوال فارس درباره آمار برکناری مدیران ناکارآمد در دولت سیردهم  هم گفت: همانطور که اعلام شد بیش از ۶۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند و  این اقدام بر اساس ارزیابی های انجام شده از درون و بیرون قوه مجریه بوده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در یکی از سفرهای استانی رئیس جمهور ۱۲ مدیر جابجا شدند. رئیس جمهور همواره تاکید دارند ضمن احترام به همه کارگزاران هدف از این سازو کار خدمت رسانی به مردم است.

سخنگوی دولت این را هم گفت که بیش از ۲۰۰ مدیر جوان و شایسته در بخش های مختلف دولت در سطح کلان و ملی و محلی بکار گرفته شدند.

سخنگوی دولت گفت: عملا اتفاق جدیدی نیفتاده همان اتفاقی که در سال ۹۷ رخ داد و خرید هواپیما لغو شد دوباره بازگویی شده است.دولت هم سرمایه گذاری و تامین نقدینگی در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی داشته است و هم سرمایه گذاری برای تولید هواپیماهای داخلی و توسعه فناوری آن در کشور.دولت همچنین افزایش تاب آوری این حوزه و نهضت تعمیر قطعات را پیگیری کرده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۶۰ فروند هواپیما و بالگرد به حمل و نقل هوایی اضافه شده است، بیان کرد: عمر متوسط ناوگان هوایی کشور به نسبت سال ۱۴۰۰، دو سال کاهش یافته است.اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ افزایش نرخ بلیط هواپیما اعمال شده است.

بهادری جهرمی در تشریح اقدامات حمایتی دولت از حوزه کشاورزی، گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، ارتقای فناوری‌های کشاورزی و برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی با نرخ‌های عادلانه از جمله اقدامات دولت در این حوزه است؛ به عنوان مثال در حوزه خرید تضمینی گندم که کالایی راهبردی است، سال ۱۳۹۹ نرخ خرید تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد، بدین معنا که طی چهار سال نرخ خرید گندم چهار برابر شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه‌های کشاورزی از حدود ۴ میلیون تن به حدود ۶ میلیون تن در طول فعالیت دولت سیزدهم، افزود: از سوی دیگر با اقداماتی از جمله اصلاح الگوی کشت، آموزش استفاده صحیح از سموم به کشاورزان و سرمایه‌گذاری در تولید سموم همچون فسفات، اقدامات خوبی انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید